• شنبه / ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۸:۳۰
  • دسته‌بندی: دانشگاه‌های بین‌الملل
  • کد خبر: 1403052717907
  • خبرنگار : 71967

تصمیم دانشگاه ملی استرالیا به تغییر سیاست‌های سرمایه‌گذاری

تصمیم دانشگاه ملی استرالیا به تغییر سیاست‌های سرمایه‌گذاری

دانشگاه ملی استرالیا پس از ماه‌ها فشار از سوی گروه‌های دانشجویی حامی فلسطین اعلام کرد که دیگر در درازمدت در برخی شرکت‌های تسلیحاتی سرمایه‌گذاری نخواهد کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از ای بی سی، در ماه آوریل دانشجویان این دانشگاه برای همبستگی با مردم فلسطین، اردوگاهی را در محوطه دانشگاه برپا کردند و نسبت به سیاست‌های سرمایه‌گذاری دانشگاه به شدت انتقاد داشتند. دانشجویان معترض با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های خاصی که این دانشگاه در شرکت‌های تسلیحاتی انجام می‌داد، اعلام کردند که این موارد در جهت کمک به اقدامات جنگی اسرائیل علیه مردم فلسطین است.

حالا شورای این دانشگاه با انشتار بیانیه‌ای اعلام کرد که در سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت خود با سازندگان جنگ‌افزارهای بحث‌برانگیز و تولیدکنندگان غیرنظامی تسلیحات کوچک همکاری نخواهد کرد. بنا به گفته مسئولان دانشگاه، این بازنگری در سیاست سرمایه‌گذاری بعد از یک نظرسنجی از جامعه دانشگاه و گروه‌های شهری انجام شده است.

در همین راستا نیز یکی از سخنگویان دانشگاه ملی استرالیا اعلام کرد که همگام با سیاست‌های دولت مشخص خواهد شد که چه مواردی جز تولید کنندگان سلاح‌های بحث برانگیز خواهد بود. گفته می‌شود  مین‌های ضد نفر، مهمات خوشه‌ای، سلاح‌های شیمیایی، سلاح‌های بیولوژیکی و سلاح های هسته‌ای خارج از NPT  جز این موارد محسوب می‌شود. البته هنوز مشخص نیست که آیا این دانشگاه قصد دارد سرمایه‌گذاری‌های فعلی در برخی از این شرکت‌های تسلیحاتی را واگذار کند یا خیر؟

در مقابل، دانشجویان طرفدار فلسطین در این دانشگاه از این اقدام استقبال کردند اما گفتند که این مورد همه خواسته‌های آنها را شامل نمی‌شود. فینان کاول، از چهره‌های اصلی دانشجویان ضد جنگ اسرائیل در این دانشگاه در این باره گفت: تا آنجا که من می‌دانم، این اولین دانشگاه در سراسر استرالیا است که چنین اقدامی را انجام داده است. اعتراضات ما و جنبش دانشجویی علیه پیوندهای این دانشگاه با اسرائیل، آنها را مجبور به اتخاذ چنین تصمیمی کرده است.

کاول به این مساله نیز اشاره کرد که تا قطع تمام روابط دانشگاه با اسرائیل، معترضان به اقدامات اعتراضی خود ادامه می‌دهند. او اظهار داشت دانشگاه ملی استرالیا با برخی از شرکت‌های غیر تسلیحاتی اسرائیلی نیز ارتباط دارد که در سرزمین‌های اشغالی فعال هستند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha