• شنبه / ۲۷ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۷:۴۹
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1403052717868
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

سیستان و بلوچستان تنها دسترسی زمینی زائران پاکستانی به کربلای معلی

سیستان و بلوچستان تنها دسترسی زمینی زائران پاکستانی به کربلای معلی

ایسنا/سیستان و بلوچستان استان سیستان و بلوچستان تنها مسیر زمینی ورود زائران پاکستانی به کشور عراق است که زائران پاکستانی از طریق مرزهای میرجاوه و ریمدان که در شهرستان دشتیاری قرار دارد، وارد کشور می شوند.

به گزارش ایسنا، طبق مشاهدات خبرنگار ما خدمت رسانی به زوار پاکستانی به خوبی در حال انجام است، زائران در بدو ورود به خاک ایران توسط مرزبانان ایرانی مورد پذیرایی قرار می گیرند و سپس جهت ادامه سیر مراحل قانونی آنها را به گیت های بعدی راهنمایی می کنند.

دیگر گروه های جهادی حاضر در مرز میرجاوه و ریمدان با توزیع آب آشامیدنی به زائرانی که در حال ورود به کشور و انجام کارهای اداری هستند، جهت مقابله با هوای گرم کمک می کنند.

زوار پاکستانی در راه رسیدن سر منزل مقصود پا بر خاک استان سیستان و بلوچستان نهاده و مردم شیعه و سنی این دیار را شبی به میزبانی خود مفتخر می کنند.

فرهنگ غنی و حب مردم سیستان و بلوچستان به سرور و سالار شهیدان باعث شده تا با این کاروان ها همچون برادر و عزیزی برخورد شود تا احساس غربت نکنند. زیرا مردم این استان بر این باورند که از زائران امام حسین (ع) بوی دلدادگی می‌آید، فرقی نمی‌کند چه ملیتی داشته باشند، مهم نیت است.

عشاق پاکستانی که پا در راه رسیدن به حرم ۶ گوشه معشوق می‌گذارند سال‌هاست با عبور از سیستان و بلوچستان بوی عطر عاشورایی را در فضای معنوی پراکنده و شیعه و سنی این دیار را به میزبانی خود مفتخر می‌کنند.

سیستان و بلوچستان تنها دسترسی زمینی زائران پاکستانی به کربلای معلی

خوشبختانه این روزها شاهد فضای بسیار معنوی در سیستان و بلوچستان و در بین مردم متدین و فهیم این خطه از ایران اسلامی که مشغول استقبال از زائرانند، هستیم.

مردم و مسوولان در سرزمین وحدت اسلامی بسیج شده و در حال پذیرایی از زائران پاکستانی هستند. مرزنشینان غیور این خطه که بیشتر از برادران اهل سنت هستند نیز درب خانه هایشان را به روی زائران حسینی گشوده‌اند و با تمام عشق حسینی که در دل داشتند خاک پای زائران را توتیای چشم خود کردند.

مدیر پایانه مرزی میرجاوه گفت: همزمان با فرا رسیدن ماه محرم و عزای سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، زائران پاکستانی اعزامی به کربلای معلی از طریق پایانه مرزی میرجاوه وارد خاک جمهوری اسلامی ایران شده تا پس از زیارت عتبات عالیات مشهد و قم راهی کربلای معلی شوند.

لشگری پور افزود: زیرساخت‌های پایانه مرزی، طرح توسعه سالن مسافری جهت تسهیل در ورود زائران و همچنین ایمن سازی محورهای مواصلاتی انجام شده و همه دستگاه‌ها امکانات خدمات لازم را به زوار پاکستانی ارائه می‌کنند.

وی گفت: میرجاوه دروازه شرقی ورود زائران پاکستانی بوده و سال گذشته حدود ۳۲ هزار زائر از گذرگاه‌های میرجاوه و ریمدان وارد سیستان و بلوچستان شدند

رضایی مسوول زائر سرای امام رضا (ع) میرجاوه نیز با بیان اینکه این زائرسرا توسط آستان قدس رضوی ساخته شده است گفت: این مجتمع که در زمینی به مساحت ۶۰ هزار مترمربع و با ۵ هزار و ۱۰۰ مترمربع زیربنا ساخته شده که دارای بهترین امکانات خدماتی و رفاهی بوده و با وجود مهمانسرا مختص بانوان و آقایان، آشپزخانه، چشمه بهداشتی، نمازخانه و اورژانس در حال ارائه خدمات با زائران پاکستانی است.

سیستان و بلوچستان تنها دسترسی زمینی زائران پاکستانی به کربلای معلی

وی افزود: با ورود جامعه دانشگاهی و با توجه به اینکه سیستان و بلوچستان می‌تواند دروازه شرقی ورودی زائران در ایام مختلف سال است می‌تواند از این ظرفیت بکارگیری کند چرا که هر زائر یک سفیر فرهنگی برای انتقال فرهنگ غنی کشور ما به آن سوی مرزها به شمار می‌رود.

وزیر کشور نیز در بازدید  اخیر خود از نحوه خدمات رسانی به زائران اربعین حسینی در مرز میرجاوه سیستان و بلوچستان، گفت: مشکل و کمبودی در ارائه خدمات به زوار پاکستانی وجود ندارد و خدمت رسانی به خوبی در حال انجام است.

احمد وحیدی بیان کرد: در شرق کشور ۲ مرز ریمدان و میرجاوه برای عبور زوار پاکستانی به کربلای معلی است و امروز به همراه جمعی از مسوولان، بازدیدی از آخرین وضعیت مرز و زائرین اباعبدالله انجام شد.

وی افزود: خوشبختانه همه زائران اربعین حسینی از مکان و خدمات ارائه شده راضی بودند و کمبود امکاناتی برای خدمت‌رسانی به زائران پاکستانی عازم کربلای معلی وجود ندارد.

همچنین دبیر کمیته بهداشت و درمان ستاد اربعین استان سیستان و بلوچستان گفت: تیم های سلامت مستقر در پایانه مرزی میرجاوه، زائر پاکستانی را غربالگری سلامت می‌کنند.

سیستان و بلوچستان تنها دسترسی زمینی زائران پاکستانی به کربلای معلی

علی عبدالرزاق‌نژاد افزود: از  نیمه مردادماه تاکنون زوار پاکستانی که از مرز میرجاوه وارد کشور شدند و بر اساس نظام مراقبت سندرمیک بیماری‌ها مورد غربالگری قرار گرفتند.

وی افزود: ۶ موکب سلامت دراستان سیستان و بلوچستان برای ارائه خدمات سلامت به زوار پاکستانی برپا شده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان میرجاوه نیز گفت: زائرانی که در بدو ورود به مرز کشورمان دچار علائم ابتلا به بیماری باشند بلافاصله جهت درمان آنان اقدام و در صورت نیاز به درمان تخصصی به بیمارستان دارالشفاء میرجاوه اعزام می شوند.

دکتر محمد کریمی افزود: چند تن از زائران پس از معاینه توسط پزشک مستقر در موکب سلامت پایانه مرزی میرجاوه برای انجام روند درمان به بیمارستان بین المللی دارالشفاء این شهر منتقل و تحت درمان قرار گرفت و با سلامتی کامل ترخیص شد.

دکتر کریمی افزود: بیمارستان دارالشفا میرجاوه تنها بیمارستان بین المللی مرزی ۳۲ تختخوابی کشور است که مجوز پذیرش بیمار خارجی را دریافت کرده است.

وی ادامه داد: در این بیمارستان ۳۸ پزشک عمومی و متخصص در حال ارائه خدمات درمانی به شهروندان هستند.

معاون هماهنگ کننده قرارگاه قدس نیز با بیان اینکه سیستان و بلوچستان این روزها پذیرای زائران اربعین حسینی است، گفت: امسال پیش بینی ورود ۱۲۰ هزار زائر پاکستانی را داریم که برای شرکت در راهپیمایی بزرگ اربعین مشارکت خواهند کرد.

سردار علی خلیل‌آبادی بیان کرد: محرم و صفر، ایام حزن و اندوه آل الله است، حضرت زینب (س) با به دوش کشیدن مسئولیت خبر کربلا باعث ماندگاری فرهنگ والای عاشورا شد.

سیستان و بلوچستان تنها دسترسی زمینی زائران پاکستانی به کربلای معلی

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب سیستان و بلوچستان نیز گفت: انتقال زائران پاکستانی اربعین حسینی از مرز ریمدان به مرزهای غرب کشور با ۲۵۰ دستگاه ناوگان حمل و نقل عمومی جنوب استان در حال انجام است.

شهرام مبارکی با اشاره به آغاز انتقال زائران پاکستانی اربعین حسینی به مرزهای غربی کشور افزود: با توجه به استقبال پرشور زوار پاکستانی از مرز ریمدان، ناوگان حمل و نقل عمومی تحت نظارت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب استان با تمام ظرفیت خود مشغول خدمت رسانی به زوار عزیز است.

وی ادامه داد: در همین راستا بیش از ۱۰۰ دستگاه اتوبوس ،۱۰۰ دستگاه مینی بوس و ۵۰ دستگاه سواری کرایه بین شهری به صورت مستمر در حال جابجایی زوار به سمت مرزهای غربی کشور هستند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب سیستان و بلوچستان با تاکید بر اهمیت خدمت رسانی به زوار اربعین، افزود: اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب استان تمام تلاش خود را به کار بسته تا زائران عزیز با کمترین مشکل و در کوتاه ترین زمان ممکن به مرزهای غربی رسیده و به زیارت اربعین مشرف شوند.

وی همچنین از آمادگی کامل ناوگان حمل و نقل عمومی این منطقه برای بازگشت زوار از مرزهای غربی به کشور خبر داد و گفت: تمامی تمهیدات لازم برای ارائه خدمات مطلوب به زوار در مسیر بازگشت نیز اندیشیده شده است.

کرد ادامه داد: تیم هشت نفره با چهار دستگاه گشت راهداری از امروز به مرز شلمچه اعزام و تاپایان اجرای طرح اربعین به صورت دائم مستقر بوده و به زائران خدمت رسانی می‌کنند.

وی افزود: با هدف خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی، راهداران سیستان و بلوچستان در ایام اجرای طرح اربعین حسینی در پایانه‌ مرزی شلمچه مستقر می‌شوند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب سیستان و بلوچستان ادامه داد: هماهنگی لازم نیز با انحمن های صنفی و مدیران شرکت‌های مسافری صورت گرفته تا ناوگان مسافری بصورت یکسر خالی به مرزهای غربی اعزام کنند تا هنگام برگشت زائران از کشور عراق، ناوگان برای برگشت فراهم باشند.

وی گفت: تیم های اعزام شده تا ۱۰ شهریور در مرز شلمچه اقدامات و هماهنگی‌های لازم را برای بازگشت زائران اربعین به سیستان و بلوچستان انجام می‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha