• جمعه / ۲۶ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۹
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403052617551
  • خبرنگار : 50283

به خاطر بازارچه‌ای که نیست؛

خستگی بر دستان هنرمندان صنایع دستی بندرانزلی می‌ماند

خستگی بر دستان هنرمندان صنایع دستی بندرانزلی می‌ماند

ایسنا/گیلان بازارچه دائمی فروش صنایع دستی یکی از نیازهای هنرمندان این عرصه در شهرستان بندرانزلی است تا بتوانند زنجیره تولیداتی که با سرانگشتان خود خلق می‌کنند را تکمیل کنند ولی نبود این فرصت، چالش بزرگ فعالان این عرصه است.

تولید صنایع دستی تا گذشته های نه چندان دور فرصتی برای اشتغال و کسب درآمد بود. هنرمندان ِخوش ذوق با دستان ظریف خود اثری ماندگار خلق می‌کردند و با فروش آن علاوه بر امکان تامین دوباره مواد اولیه برای ادامه کار؛ درآمدی هم برای خود داشتند.

این روزها اما گویی اقبال عمومی به صنایع دستی در گیر و دار زندگی پرمشغله روزمره، بنا به دلایل مختلف رنگ باخته و چشم‌های مشتریان در بازار کمتر به دنبال خرید صنایع دستی می‌چرخد و البته شاید نبود بازار ویژه صنایع دستی همان خلائی است که هنر سرانگشتان فعالین این عرصه را در ذهن ها کمرنگ کرده است.

در بندرانزلی نیز این خلا بسیار به چشم می‌خورد و چرخه فعالیت و تولید هنرمندان صنایع دستی به علت نبود بازارچه دائمی فروش، تکمیل نشده و خستگی بر دستان فعالان این عرصه باقی می‌ماند.

اسماعیل ساحلی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بندرانزلی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: نبود بازارچه دائمی برای فروش صنایع دستی؛ مهمترین مشکل فعالان این عرصه در شهرستان است.

خستگی بر دستان هنرمندان صنایع دستی بندرانزلی می‌ماند

وی افزود: هزینه اجاره غرفه های نمایشگاه‌هایی که به صورت موقت که در مناسبت های مختلف در سطح شهر برگزار می‌شود نیز برای این قشر هنرمند بالا هستند.

ساحلی با بیان اینکه برای داشتن بازارچه دائمی و مکان ثابت برای عرضه و فروش صنایع دستی، مسئولین شهرستان باید مساعدت داشته باشند تا مشکلات هنرمندان این حوزه مرتفع شود، تصریح کرد: پیشنهاد دادیم یک زمین در قالب تفاهم‌نامه چند ساله در اختیار میراث فرهنگی قرار گیرد تا با ساخت آن، بتوانیم یک بازارچه دائمی برای عرضه محصولات صنایع دستی هنرمندان داشته باشیم ولی هنوز به نتیجه نرسیدیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بندرانزلی تاکید کرد: با راه اندازی بازارچه دائمی صنایع دستی کار ماندگاری انجام می شود که سال‌ها برای مردم مانده و شهروندان از آن منتفع می شوند.

خستگی بر دستان هنرمندان صنایع دستی بندرانزلی می‌ماند

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۶۰۰ هنرمند در رشته های مختلف صنایع دستی در این شهرستان فعالیت دارند، افزود: برخی از این افراد به فرانسه، نیوزیلند و استرالیا صادرات محصول دارند ولی در بندرانزلی کسی آنها را نمی‌شناسد زیرا جایی نیست که تولیدات خود را برای شهروندان و حتی گردشگران عرضه و معرفی کنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بندرانزلی با بیان اینکه علی رغم توانمندی هنرمندان در عرصه تولید صنایع دستی، در برندسازی و بسته‌بندی محصولات عملکرد قابل قبولی وجود ندارد، گفت: پیگیر برگزاری دوره‌های برندینگ و بسته‌بندی تولیدات عرصه صنایع دستی هستیم.

ساحلی با تجاری که دارای کارت بازرگانی هستند رایزنی‌هایی در خصوص صادرات صنایع دستی هنرمندان شهرستان انجام شده، تصریح کرد: برخی تجار در زمینه خرید صنایع دستی بندرانزلی و صادرات آن به کشورهای حاشیه خلیج فارس فعالیت دارند ولی این صادرات بدون برندینگ و بسته بندی مناسب انجام می شود و هنر دست هنرمندان آنگونه که باید؛ دیده نمی شود.

خستگی بر دستان هنرمندان صنایع دستی بندرانزلی می‌ماند

وی با تاکید بر اینکه هنرمندان بندرانزلی تولیدات بسیار با کیفیتی در زمینه لعابی، سنگ‌های قیمتی، نقاشی مینیاتور همچنین کارهای چوب دارند ولی در ارائه تولیدات هنری خود مشکل دارند، افزود: به دلیل عدم وجود بازارچه دائمی؛ مسافری که وارد بندرانزلی می‌شود نمی‌داند کجا می‌تواند صنایع دستی را ببیند و خرید کند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بندرانزلی با اشاره به وجود ۴۷ کیلومتر نوار ساحلی در شهرستان که مقصد گردشگری بسیاری از هموطنان است، تصریح کرد: پیشنهاد دادیم در بخش مناسبی از ساحل و با مشارکت سرمایه‌گذار بخش خصوصی بازارچه صنایع دستی و یا چند غرفه شکیل راه اندازی کنیم.

وی با اشاره به تجربه خوب برگزاری نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری که اخیرا با مشارکت یکی از هتل های بندرانزلی برگزار شد، تاکید کرد: با بعضی از هتلداران شهرستان رایزنی کردیم تا در بخش کوچکی از هتل، فضای مناسبی را برای عرضه صنایع دستی اختصاص دهند.

ساحلی با بیان اینکه در گذشته نه چندان دور، حصیربافی در بندرانزلی بسیار پررونق بود تا جایی که در اشعار محلی قدیمی به آن اشاره شده بویژه در غازیان که جای حصیرفروشان بود، تاکید کرد: ولی الان نه تنها رونق گذشته را ندارد بلکه ثبت ملی و جهانی حصیر به نام روستای فشتکه انجام شده است.

وی با بیان اینکه ریشه رشتی دوزی در واقع از بندرانزلی بود، تصریح کرد: مهاجران ارامنه که در جریان جنگ جهانی دوم وارد این شهرستان شده بودند این هنر را به مردم بندرانزلی آموزش دادند.

ساحلی گفت: اگر در مرکز پرورش کرم ابریشم اداره نوغان فضای مناسبی در اختیار میراث فرهنگی قرار گیرد می توان علاوه بر دائر کردن بازارچه؛ در فصل برداشت پیله ها با وسایل سنتی نخ تولید کرده و پس از طی فرآیندهای لازم؛ هنرمندان همان ابریشم ها را تبدیل به قالیچه کنند.

وی افزود: با این اقدام علاوه بر رونق صنایع دستی سنتی، از فراموشی آن جلوگیری شده و بر رونق گردشگری در حوزه صنایع دستی افزوده می شود ضمن اینکه فرصت اشتغال نیز فراهم می شود.

ساحلی از تشکیل یک تیم برای معرفی جاذبه های گردشگری بندرانزلی خبر داد و گفت: این تیم آمادگی دارد که در صورت تامین اعتبار با طراحی یک نرم افزار  معرفی جاذبه‌های گردشگری بندرانزلی از هتل‌ها، قایق‌ها، مسافر کاشانه‌ها، شناورها تا معرفی مراکز تولید صنایع دستی؛ علاوه بر کوتاه کردن دست دلالان زمینه اخذ نرخ‌های منصفانه از مسافران در ارائه خدمات را فراهم کند.

وی افزود: در این نرم افزار؛ صنایع دستی شهرستان به خوبی معرفی و در معرض انتخاب گردشگران قرار خواهد گرفت.

خستگی بر دستان هنرمندان صنایع دستی بندرانزلی می‌ماند

فریده پاغنده، مدیر یک خیریه در بندرانزلی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این موسسه از مهرماه سال ۱۳۹۹ و با مجوز بهزیستی در زمینه اقدامات حمایتی از کودکان بد سرپرست، بی سرپرست، کودکان کار و بازمانده از تحصیل همچنین زنان سرپرست خانوار شروع به فعالیت کرد.

وی با اشاره به اینکه برای توانمندسازی کودکان و زنان تحت پوشش تصمیم به کارآفرینی گرفتیم، افزود: آموزش زیر لعابی را آغاز کردیم.

پاغنده تصریح کرد: افراد تحت پوشش را در کلاس‌های فنی و حرفه‌ای همچنین دوره‌های آموزشی که به همت اداره میراث فرهنگی برگزار می شود، شرکت دادیم و بسیاری از زنان توانستند علاوه بر مهارت آموزی و اخذ مدرک؛ وام‌های اشتغال دریافت کنند.

خستگی بر دستان هنرمندان صنایع دستی بندرانزلی می‌ماند

وی افزود: در دوره‌های تخصصی بافت عروسک ماسوله که توسط میراث فرهنگی برگزار شد تعدادی از بانوان موسسه در این دوره شرکت و مهارت بافت این عروسک را فرا گرفته و الان به مرحله تولید رسیدند ولی برای فروش و عرضه به بازار چالش داریم.

پاغنده با بیان اینکه با هدف توانمندی بانوان؛ قدم در راه آموزش مهارت و تولید صنایع دستی گام گذاشتیم ولی امروز فروش محصول یکی از چالش‌هایی است که این بانوان دارند، تاکید کرد: دوست نداریم که دست نیاز دراز کنیم و می خواهیم روی پای خودمان بایستیم برای تحقق این خواسته، باید منبع درآمد از طریق فروش محصولات داشته باشیم.

خستگی بر دستان هنرمندان صنایع دستی بندرانزلی می‌ماند

وی با اشاره به راه‌اندازی یک کافه گفت: این محل از اردیبهشت ماه امسال فعالیت خود را آغاز کرده و تمام چیدمان فضای داخلی دست سازه‌های بچه‌های خودمان است و طی چند روز اخیر دومین نمایشگاه صنایع دستی را در محل کافه برگزار و تولیدات زنان توانمند موسسه را به نمایش عموم گذاشتیم.

پاغنده تصریح کرد: با توجه به فضای محدودی که در اختیار داریم بسیاری از هنرمندان در منزل شخصی خودشان تولید می‌کنند و اینجا انبار کرده، لعاب می‌زنیم و عرضه می‌کنیم.

 انتهای پیام‌

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۵-۲۹ ۱۷:۳۳

سلام تولید عرضه انواع صنایع دستی در کل کشوررشهرها در بین راه‌ها خلاصه همه جا خوبه رونق و نمایشگاه‌های صنایع دستی بصورت دائم از همه صنایع دستی فعال بشه خوبه افزایش درختکاری کم آب ورزسیدگی وتوسعه جاده‌ها دریاچه مصنوعی ورسیدگیرهمجوره به همه جا میتونه