• جمعه / ۲۶ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۴۸
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403052617529
  • خبرنگار : 71604

اعلام برندگان مسابقه عکاسی علمی ۲۰۲۴؛ هنگامی که علم و هنر ملاقات می‌کنند

اعلام برندگان مسابقه عکاسی علمی ۲۰۲۴؛ هنگامی که علم و هنر ملاقات می‌کنند

برندگان مسابقه عکاسی تحت عنوان «هنگامی که علم و هنر ملاقات می‌کنند»، با ارائه عکس‌هایی از تلفیق پزشکی و هنر اعلام شدند.

به گزارش ایسنا، موسسه «Centenary Institute» برنده مسابقه تحت عنوان «هنگامی که هنر و علم ملاقات می‌کنند» را اعلام کرده است که تعامل بین تحقیقات پزشکی پیشگامانه را با تصاویر بصری خیره‌کننده به نمایش می‌گذارد.

به نقل از نیو اطلس، موسسه Centenary Institute یک سازمان پژوهش پزشکی مستقل پیشرو در جهان است که در سیدنی، استرالیا قرار دارد. برخی از موضوعاتی که موسسه درباره آنها تحقیق می‌کند، شامل سرطان، پیری، التهاب و بیماری‌های نادر است.

دانشمندان موسسه Centenary Institute در طول تحقیقات مهم خود، تصاویر میکروسکوپی بسیاری از سلول‌ها و بافت‌ها را بررسی می‌کنند. آنها طی سالها دریافتند که برخی از این تصاویر فوق‌العاده زیبا هستند و همین موضوع باعث شد در سال ۲۰۰۹ مسابقه علمی وقتی هنر با علم ملاقات می‌کند را آغاز کنند.

«مارک پلگرینی»(Marc Pellegrini) مدیر اجرایی Centenary Institute گفت: جایزه عکس علمی ما دریچه‌ای به روی تحقیقات پزشکی نوآورانه است که در موسسه ما انجام می‌شوند. این تصاویر خیره‌کننده که توسط پژوهشگران با استعداد ما ایجاد شده‌اند، زیبایی هنر را با سرسختی علم ترکیب می‌کنند و تعهد ما را به اکتشافات جدیدی نشان می‌دهند که می‌توانند جان انسان‌ها را نجات دهند. من همه شرکت‌کنندگان را برای مشارکت‌های الهام‌بخش آنها تحسین می‌کنم.

دکتر «کاکا تینگ»(Ka Ka Ting) از «مرکز پیری سالم» مؤسسه Centenary Institute، با عکس خیره‌کننده خود موسوم به «مغز ابری با احتمال فراموشی» که هیپوکامپ موش را نشان می‌دهد، مقام اول را به دست آورد.

اعلام برندگان مسابقه عکاسی علمی ۲۰۲۴؛ هنگامی که علم و هنر ملاقات می‌کنند

هیپوکامپ منطقه‌ای از مغز است که در حافظه، یادگیری و احساسات نقش دارد. هیپوکامپ موش در این عکس، پلاک‌های آمیلوئیدی گرد و سفید بسیاری را در خود جای داده که یکی از نشانه‌های بیماری آلزایمر است. پلاک‌های آمیلوئیدی می‌توانند به رگ‌های خونی که به رنگ قرمز دیده می‌شوند و معمولا مانعی برای ورود و خروج مواد مضر به مغز ایجاد می‌کنند، آسیب بزنند. آسیب به سلول‌های مغز(به رنگ آبی) و رگ‌های خونی ناشی از پلاک‌ها می‌تواند به از دست دادن حافظه بیانجامد که معمولا در افراد مبتلا به آلزایمر دیده می‌شود.

مقام دوم به عکس «نزدیک به قلب من» اثر دکتر «بابی بوملهم»(Bobby Boumelhem) از «مرکز نوآوری‌های سرطان» مؤسسه Centenary Institute رسید. این عکس، تصویری را از سلول‌های تومور سرطان پستان نشان می‌دهد که در حال رشد کردن در یک ظرف آزمایشگاهی هستند.

اعلام برندگان مسابقه عکاسی علمی ۲۰۲۴؛ هنگامی که علم و هنر ملاقات می‌کنند

بوملهم توضیح داد: ما در تلاش بودیم تا مشخص کنیم سلول‌های سرطان پستان چگونه به محرک‌های متفاوت واکنش نشان می‌دهند. ما تغییرات مورفولوژیکی را به وسیله میکروسکوپ و با استفاده از یک نشانگر بررسی کردیم که ساختار سلول و هسته آن را رنگ می‌کند.

اعلام برندگان مسابقه عکاسی علمی ۲۰۲۴؛ هنگامی که علم و هنر ملاقات می‌کنند

جایزه مقام سوم به «هیدی اشتراوس»(Heidi Strauss) دستیار پژوهشی مرکز بیماری‌های نادر و ژن‌درمانی موسسه Centenary Institute تعلق گرفت. عکس «رزها قرمز هستند» تصویری از مجموعه‌ سلول‌هایی است که مستقیما از بافت تومور پانکراس اهدایی بیمار رشد یافته‌اند. این سلول‌ها برای ایجاد ارگانوئیدهایی به کار می‌روند که ویژگی‌های اصلی را حفظ می‌کنند و می‌توان از آنها برای آزمایش درمان‌های جدید استفاده کرد.

به غیر از آثار برنده، آثار برجسته دیگری نیز وجود دارد؛ مانند یکی دیگر از عکس‌های بوملهم موسوم به «پلی بین دنیاها» که سلول‌های بنیادی پرتوان موش سالم را نشان می‌دهد. سلول‌های بنیادی پرتوان می‌توانند به هر نوع سلول دیگری در بدن تبدیل شوند و برای پزشکی ترمیمی نویدبخش هستند. هدف دانشمندان از درک چگونگی رشد این سلول‌ها، تولید یا جایگزینی نورون‌های آسیب‌دیده یا بیمار است.

اعلام برندگان مسابقه عکاسی علمی ۲۰۲۴؛ هنگامی که علم و هنر ملاقات می‌کنند

اگرچه برندگان اعلام شده‌اند اما علاقه‌مندان همچنان می‌توانند نظر خود را در بخش جایزه انتخاب مردم ابراز کنند. علاقه‌مندان می‌توانند به وب‌سایت موسسه Centenary Institute  مراجعه کنند تا رای آنلاین خود را برای انتخاب بهترین عکس ارائه دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha