• پنجشنبه / ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۴۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403052517253
  • خبرنگار : 30147

سهم ناچیز شهرستان‌های خراسان رضوی از گردشگران مشهد

سهم ناچیز شهرستان‌های خراسان رضوی از گردشگران مشهد

ایسنا/خراسان رضوی علیرغم اینکه همه‌ساله بالغ‌بر ۳۰ میلیون زائر و گردشگر داخلی و بین‌المللی وارد مشهد می‌شوند اما سهم شهرستان‌های خراسان رضوی از حضور گردشگران و زائران درسایر مناطق استان، بسیار اندک است.

علی‌اکبر احمدزاده رئیس گروه بازاریابی، آموزش و توسعه گردشگری خراسان رضوی در حاشیه سفر به کلات در گفت‌وگو با ایسنا از معرفی جاذبه‌های گردشگری شهرستان‌های خراسان رضوی در قالب جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها خبر داد و افزود: تلاش می‌شود شهرستان‌ها در نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران حضور پررنگی داشته باشند.

وی با بیان اینکه شهرستانی مانند کلات جایگاه ویژه‌ای در موضوعات تاریخی و طبیعی دارد، تصریح کرد: خوشبختانه تهیه پرونده مقدماتی ثبت جهانی منظر فرهنگی کلات در دست انجام است.

احمدزاده با اشاره به اینکه کارهای مطالعاتی پرونده ثبت جهانی منظر فرهنگی کلات برای جلسات آتی سازمان یونسکو در دست تهیه است، خاطرنشان کرد: با پیگیری‌های انجام شده طی سال‌های اخیر قنات قصبه گناباد و هفت کاروانسرا مانند کاروانسراهای مزینان و مهر در داورزن، فخرآباد در بجستان، فخرداوود در مشهد، عباس‌آباد در تایباد، زعفرانیه در سبزوار و رباط شرف در سرخس ثبت فهرست میراث جهانی شده است.

سهم خراسان رضوی از آثار ثبت شده فهرست یونسکو

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه اخیراً هگمتانه همدان به عنوان یک اثر جهانی در فهرست یونسکو به ثبت رسید تعداد آثار ثبت شده این کشور در یونسکو به ۲۸ اثر رسید که ۲۶ اثر تاریخی و دو اثر دیگر نیز بیابان لوت و جنگل‌های هیرکانی طبیعی است.

رئیس گروه بازاریابی، آموزش و توسعه گردشگری خراسان رضوی سهم استان را از این آثار ثبت شده هشت اثر شامل قنات قصبه و هفت کاروانسرا اعلام کرد و گفت: تلاش می‌شود با به ثبت رسیدن کلات، بتوانیم جایگاه واقعی این منطقه را احیا کنیم.

وی با بیان اینکه تاکنون در کلات شهر زاوین به عنوان شهر ملی ابریشم‌بافی، لائین شهر ملی نواربافی و روستای اقداش به عنوان روستای ملی گلیم‌بافی به ثبت رسیده است، گفت: سالیانه بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون نفر مسافر و گردشگر به کلات سفر می‌کنند.

سهم ناچیز شهرستان‌های خراسان رضوی از گردشگران مشهد

احمدزاده با اشاره به اینکه در این شهرستان تنوع و ترکیب خوبی از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی داریم، گفت: از حوزه طبیعی می‌توان به جنگل‌های پسته، جنگل‌های ارس و تنوع ویژه‌ای از گونه‌های گیاهی و حیات‌وحش اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۱۴۰ کیلومتر محدوده مرزی شهرستان کلات با ترکمنستان سبب شده که از نظر گونه‌های جانوری شرایط بسیار خوب و ویژه‌ای داشته باشد.

رئیس گروه بازاریابی، آموزش و توسعه گردشگری خراسان رضوی تصریح کرد: یکی از مسائلی که شهرستان کلات را در حوزه گردشگری ویژه و ممتاز می‌کند موضوعات تاریخی است، به طوری که قبل از تاریخ و دوره‌های اسلامی آثار شاخص و حائز اهمیتی در این شهرستان داریم که در جذب گردشگر موثر است.

وی همچنین به ویژگی‌های فرهنگی این شهرستان اعم از ترکیب و تنوع قومیت‌ها اشاره کرد و گفت: از اقوام کرمانج، بلوچ، ترک، ترکمن، فارس و... در شهرستان کلات زندگی می‌کنند.

عروسی‌های سنتی کلات بخشی از فرهنگ منطقه

احمدزاده تنوع زندگی ایلات و عشایر کلات با تنوع فرهنگی آنها را یک پتانسیل بزرگ منطقه برشمرد که می‌تواند گردشگران خاص با سلیقه‌های خاص را به جذب خود کند.

وی با اشاره به وجود غذاهای محلی به خصوص فطیر مسکه، مراسم‌ مختلف، عروسی‌ها و... گفت: در گذشته هفته‌های فرهنگی برگزار می‌شد که عروسی‌های سنتی کلات بخشی از این مراسم بود.

رئیس گروه بازاریابی، آموزش و توسعه گردشگری خراسان رضوی معرفی جاذبه‌های فرهنگی کلات را ضروری دانست و افزود: پیگیر توانمندسازی اعضای شوراهای اسلامی و دهیاران این شهرستان در حوزه گردشگری هستیم.

سهم ناچیز شهرستان‌های خراسان رضوی از گردشگران مشهد

وی بیان کرد: امسال آموزش‌های رایگانی برای آشنایی اعضاء شوراهای اسلامی و دهیاران شهرستان کلات خواهیم داشت تا بتوانند در راستای حفاظت از میراث و توسعه گردشگری و ترویج صنایع‌دستی کمک کنند.

حضور گردشگران باید برای مردم روستاهای گردشگرپذیر سود داشته باشد

احمدزاده با بیان اینکه در توسعه گردشگری روستایی سه اصل مهم داریم که محقق شدن هدف گردشگر از حضور در مناطق روستایی و ییلاقی، حفظ محیط‌زیست توسط گردشگران و داشتن بهره مالی برای مردم روستاها از آن جمله است، اظهار کرد: حضور گردشگران در روستاها و مناطق شهری و ییلاقات ضمن اینکه باید با رعایت ملاحظات فرهنگی منطقه همراه باشد، باید بهره مالی برای مردم روستاها داشته باشد.

رئیس گروه بازاریابی، آموزش و توسعه گردشگری خراسان رضوی با تأکید بر اینکه حضور گردشگر باید برای مردم روستاهای گردشگر پذیر سود داشته باشد، اظهار کرد: اگر برخی مواقع مردم بومی با گردشگران برخوردهای ناشایستی دارند به این دلیل است که حضور گردشگران در روستاها هیچ‌گونه سودی برای آن‌ها ندارد و این موجب ناخوشایندی مردم روستا از حضور گردشگران می‌شود.

 وی گفت: در نظام بین‌المللی، گردشگری به نام اصل دیدن و دیده شدن مطرح است، یعنی گردشگر برود و به هدفش برسد و از سویی برای مردم بومی محلی درآمدی ایجاد شود.

احمدزاده با بیان اینکه اگر این اتفاق بیفتد گردشگری را به صورت پایدار خواهیم داشت، تصریح کرد: باید مردم بومی محلی بیشتر درگیر مسائل گردشگری شوند که اگر این اتفاق بیفتد گردشگری پایدار ایجاد می‌شود.

وی با اعلام اینکه طی چند سال اخیر در حوزه روستایی برای ایجاد زیرساخت‌ها در راستای جذب بهتر گردشگر اتفاقات خوبی افتاده که ایجاد اقامتگاه‌های بوم گردی از آن جمله است، افزود: این فضاهای سنتی در داخل بافت روستاها وجود دارند.

رئیس گروه بازاریابی، آموزش و توسعه گردشگری خراسان رضوی با اشاره به اینکه روستائیان می‌توانند در صورت فراهم آوردن شرایط لازم به سمت ایجاد اقامتگاه بوم گردی بروند، بیان کرد: املاک برخی سرمایه‌گذاران خارج از بافت روستاها قرار دارد و برای صدور مجوز نیاز به گرفتن حدود ۱۲ تا ۱۳ استعلام است.

برخی ادارات شرایط را برای سرمایه‌گذاری سخت و دشوار می‌کنند

رئیس گروه بازاریابی، آموزش و توسعه گردشگری خراسان رضوی با اشاره به شرایط سخت و دشوار برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری اظهار کرد: عملاً بر اساس جواب مثبت ادارات و سازمان‌ها سرمایه‌گذار می‌تواند در ۲۱ آیتم که اخیراً به عنوان آیتم‌های تأسیسات گردشگری معرفی شده سرمایه‌گذاری کند.

احمدزاده افزود: در این زمینه یکسری محدودیت‌ها و مشکلاتی وجود دارد که موجب ‌شده سرمایه‌گذاران نتوانند اقدامی انجام دهند، به عنوان مثال جهاد کشاورزی اعلام می‌کند اگر اقدامی بخواهد در حوزه اراضی کشاورزی صورت گیرد باید ۸۰ درصد قیمت روز زمین برای تغییر کاربری به این اداره پرداخت شود که عملاً امکان‌پذیر نیست و سرمایه‌گذار منصرف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ادارات دیگر هم مسائل و قوانین خاص خود را مطرح می‌کنند، بیان کرد: برخی ادارات شرایط را برای سرمایه‌گذاری و ارائه خدمات بهتر و مطلوب‌تر به گردشگران سخت و دشوار می‌کنند.

رئیس گروه بازاریابی، آموزش و توسعه گردشگری خراسان رضوی تصریح کرد: در صورت تسهیل و اصلاح این موارد قطعاً سرمایه‌گذاران استقبال بیشتری در حوزه گردشگری خواهند داشت.

وی گفت: به دلیل همین مشکلات، در مسیر حدود ۱۵۰ کیلومتری مشهد تا کلات، هیچ واحد رسمی و مجوز دار گردشگری وجود ندارد و تعداد اندک فعال که خدماتشان هم محدود است از اداره میراث فرهنگی مجوزی ندارند.

احمدزاده خاطرنشان کرد: اگر تعدیل ضوابط را داشته باشیم و ادارات مرتبط در این محورها همراهی خوبی داشته باشند می‌توان مجتمع‌های گردشگری و هتل‌های خوبی را در این مسیر گردشگری خاص استان برای ارائه خدمات بهتر دایر کرد.

کلات سهم خوبی از ورود گردشگر دارد

رئیس گروه بازاریابی، آموزش و توسعه گردشگری خراسان رضوی در ادامه گفت: در کلات حدود ۱۴۰ روستا داریم که جاذبه‌ها و مزیت‌های گردشگری خاصی دارند و می‌شود با یکسری اطلاع‌رسانی و معرفی جاذبه‌های آنها، شاهد افزایش حضور گردشگران به این منطقه بود.

سهم ناچیز شهرستان‌های خراسان رضوی از گردشگران مشهد

وی بیان کرد: مشهد به عنوان دومین کلان‌شهر کشور از نظر جمعیت پس از تهران سالیانه پذیرای ۳۰ میلیون زائر داخلی و بین‌المللی است که در صورت وجود زیرساخت‌ها می‌شود از آن‌ها در منطقه کلات هم پذیرایی کرد.

احمدزاده افزود: گرچه کلات سهم خوبی از ورود گردشگر دارد اما می‌شود این آمار را افزایش داد و توزیع متعادل‌تری را در تمام روستاهای شهرستان داشت هرچند تا کنون از زائرانی که به مشهد می‌آیند سهم کمی در سراسر استان پخش و توزیع شده‌اند.

وی نقش رسانه‌ها را در این زمینه بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: رسانه‌ها می‌توانند حتی نقاط کور و کمتر شناخته شده استان را به جاذبه‌های بزرگ گردشگری تبدیل کنند، در واقع باید این داشته‌های بسیار در شهرستانها به درستی معرفی شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha