• پنجشنبه / ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۴۶
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1403052517203
  • خبرنگار : 50163

استاندار زنجان:

‌در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۹.۱همت پروانه بهره‌برداری در زنجان صادر شده است

‌در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۹.۱همت پروانه بهره‌برداری در زنجان صادر شده است

ایسنا/زنجان استاندار زنجان ‌از سرمایه‌گذاری به عنوان یکی ‌از مسایل نیازمند توجه در استان یاد کرد و افزود: در حوزه سرمایه‌گذاری باید مجموعه استان همگرا باشند و به سمتی حرکت کنند که تولید ناخالص داخلی و سهم استان از کشور بالا رود.

محسن افشارچی امروز (پنج‌شنبه ۲۵ مردادماه) در نشست خبری با بیان اینکه همه تلاش‌ها بر این بوده که روش‌های تولید ثروت در استان به نفع کشور متکثر شود، اظهار کرد: یکی از مشکلاتی کشور ما وابستگی به نفت است که همین موضوع سبب وجود سازوکارهای متفاوت می‌شود و همین وابستگی باعث آسیب در شرایطی مانند تحریم است؛ بنابراین تا وقتی که مسیرهای متفاوت برای تولید ثروت را به رسمیت نشناسیم با مشکل مواجه خواهیم بود.

وی با بیان اینکه ذهنیت همه مدیران ما بر مبنای درآمدهای نفتی شکل گرفته است، عنوان کرد: این موضوع در حالی است  که در کشورهای پیشرفته دولت اصلا متولی فروش نفت نیست بلکه فروش را با مالیات سنگین به شرکت‌های خصوصی واگذار کرده است و تولید ثروت در آنها یکسان نیست.

استاندار زنجان با توضیح اینکه یکی از موضوعاتی که در استان دنبال آن بودیم تولید الیاف شیشه با توجه به وجود معادن سیلیس خوب در استان است افزود: باید تلاش شود هم مسیرهای تولید ثروت متکثر شود و هم افرادی که تولید ثروت می‌کنند که این موضوع هم شامل صنایع کوچک و هم صنایع بزرگ می‌شود.

افشارچی با تاکید مجدد بر این مطلب که یکی از مسائلی که باید در استان به صورت بسیار جدی پیگیر شود مسئله آب است، ادامه داد:  ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب ورودی آب زنجان است که ‌یک میلیارد و۱۸۰ میلیون مترمکعب برای کشاورزی، یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب در بخش شرب و ۵۵ میلیون متر مکعب در بخش صنعت در حال استفاده است که قسمت اعظم آب استفاده شده در استان از آب‌های زیرسطحی است 

وی با تاکید بر اینکه باید تدبیر ویژه برای کنترل آب‌های سطحی اندیشیده شود، ادامه داد:  اگر احداث سد مراش، بلوبین و مشمپا را تمام کنیم تنها ۵۰ درصد آب‌های سطحی را کنترل کردیم و بقیه باقی مانده است. 

نماینده عالی دولت در استان زنجان با یادآوری اینکه‌ تولید پساب فاضلاب شهر زنجان به اندازه مخزن سد تهم بوده، متذکر شد: یکی از راه‌های صرفه‌جویی در مصرف آب در صنایع استفاده از پساب توسط واحدهایی که نیاز آبی بالایی دارند هست؛ به طوری که با بازچرخانی پساب در صنعت می‌توان ۵۰ درصد از آب زیرزمینی را ذخیره کرد.

وی با یادآوری اینکه در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۹.۱همت پروانه بهره‌برداری در استان صادر شده است، تصریح کرد: باید تلاش شود صنایع پاک بیش‌تری در استان مستقر شود و اگر صنعتی نیاز آبی بالایی داشته باشد باید فعالیت آنها مشروط به استفاده از پساب شود.

استاندار زنجان با ارائه این توضیح که یکی از معضلاتی که در حوزه صادرات داریم این است که بیش‌ترین تولید استان تک محصولی و مختص روی است، گفت: باید تلاش شود هم سبد صادرات و هم مقاصد صادراتی متنوع شود.

وی توجه به اقتصاد دانش بنیان را یکی دیگر از نیازهای استان دانست و ادامه داد: در راستای حمایت از این حوزه مشکل زمین پارک علم و فناوری حل شده و در روزهای پیش رو آماده‌سازی زمین انجام خواهد شد.

استاندار زنجان با توضیح اینکه مقدمات جابه جایی پادگان انجام شده است، ادامه داد: در حال مذاکره برای جابه‌جایی قسمت بالای پادگان هستیم که مکاتبات در این زمینه آغاز شده و اگر انرژی گذاشته شود امکان جابه‌جایی وجود دارد. 

وی عنوان کرد: در کنار برنامه‌ریزی در حوزه‌های کلان تلاش شد که امور روزمره مردم از جمله تامین آب و برق هم مد نظر قرار گیرد تا مایحتاج مردم تامین شود.

استاندار زنجان در ادامه با تاکید بر این مطلب که یکی از موضوعاتی که باید مورد توجه خبرنگاران قرار گیرد مسئله حفظ آبروی افراد است، اظهارکرد: در کنار مطالبه‌گری باید انصاف را نباید فراموش کرد.

استاندار زنجان در ادامه گریزی به موضوع استفاده از اتباع برای تمین نیروی کار زده و گفت: مجوزی برای فعالیت اتباع در بازار کار استان داده نشده و فعالیت آنها به عنوان نیروی کار و همچنین استفاده از آنان غیر مجاز است‌.

وی با اشاره به زمین‌های ۲۰۰ متری ثمین 3 که آماده واگذاری به واجدین شرایطی است که ۴۰ میلیون آورده نقدی داشتند، افزود: این زمین‌ها ۱۵۰۰ قطعه است که سه هزار نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد.

وی با یادآوری اینکه مسیر مسکن در دولت‌های مختلف نباید متوقف شود زیرا نیاز اولیه مردم است، ادامه داد: باید برنامه‌ریزی‌ها طوری باشد که تا ۱۰ سال آینده مشکل مسکن مردم حل شود.

افشارچی با تاکید بر اینکه هر جا باشم دلم برای ایران و زنجان می‌تپد، افزود: در حال مکتوب کردن گزارش به مردم از دوره مدیریت خود در استان هستم.

وی با بیان اینکه شاهد تغییر در برخی از مدیران استانی بودیم، ادامه داد: بسیاری از مدیران پای کار هستند و برای حل مشکلات مردم تلاش می‌کنند هر چند وجود برخی از مشکلات در روند تغییر دولت طبیعی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha