• پنجشنبه / ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۰:۵۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403052516961
  • خبرنگار : 50972

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی مطرح کرد

صنعت، پشت سد ناترازی انرژی

صنعت، پشت سد ناترازی انرژی

ایسنا/خراسان رضوی رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: حرکت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر، مدیریت مصرف با هوشمندسازی با توجه ویژه به مصارف خانگی و تجاری، همچنین توزیع و تقسیم قطعی برق بین تمامی مصارف از جمله خانگی، تجاری و صنعت از جمله راهکارهای کوتاه مدت برای حل مشکل ناترازی برق است.

نسرین یوسفی عارفی در جلسه «صنعت پشت سد ناترازی» که عصر چهارشنبه بیست‌ و چهارم مرداد ماه در دفتر حزب کارگزاران سازندگی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: طی ۵ سال گذشته به فکر کسی خطور نمی‌کرد که کشوری با بهره‌مند بودن از ذخایر نفت و گاز بالا با مشکل کمبود انرژی رو به رو شود. این مشکلات به عدم مدیریت صحیح و سیاست‌گذاری اشتباه در گذشته برمی‌گردد. 

وی ادامه داد: متاسفانه طبق گزارشی که در  کمیسیون اتاق ملی نیز به آن پرداخته شد، در ۲۰ سال گذشته با هدف جدا شدن از نفت، صنایع پایین دستی را گسترش دادیم و با سیاست‌گذاری غلط و حرکت به سمت صنایع پایین‌ دستی مانند پتروشیمی، به حوزه گاز و نفت کمتر توجه شد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: سوخت تامینی بیشتر نیروگاه‌های کشور، گاز است و سالانه چاه‌های گاز بین ۳ تا ۴ درصد افت فشار  را دارند و نیروگاه‌ها برای تامین سوخت به مشکل خورده‌اند. شاهد قطعی برق در تابستان و در زمستان قطعی گاز  برای صنایع هستیم و متاسفانه در حال حاضر صنایع معدنی تبدیل به صنایع فصلی شده‌اند. 

سهمی یک درصدی انرژی‌های تجدیدپذیر در تأمین برق

یوسفی اضافه کرد: ایران از لحاظ دسترسی به انرژی از موقعیت خوبی برخوردار است. علاوه بر انرژی‌های تجدیدپذیر، موقعیت جغرافیایی کشور به‌گونه‌ای است که از ۳۰۰ روز آفتابی در سال بهره‌مند می‌شویم، همچنین تونل‌های بادی نیز در جریان هستند، اما متاسفانه نتوانسته‌ایم از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده کنیم و تنها سهمی یک درصدی برای تأمین برق به این انرژی‌ها تعلق گرفته است. 

وی افزود: گاز را برای یک روستای ۱۰ خانواری تا لب مرز می‌بریم، درصورتی که نیاز نیست تمام منابع انرژی در یک مکان خدمت‌رسانی شود و می‌توانستیم با ایجاد انرژی‌های تجدیدپذیر به آن مناطق خدمات ارائه دهیم و تنها انرژی‌ برق را به آن ناحیه بدهیم تا هزینه‌های وارده و سرمایه‌گذاری کمتر شود. طبق آمار شرکت توزیع برق مشهد، میزان مصرف برق صنایع استان تنها ۸ درصد و میزان قطعی آنها سه برابری است. 

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی بیان کرد: سیاست نیز بر عدم متوجه شدن مردم نسبت به افت فشار است که قطعی برق و گاز برای مصارف خانگی نداریم  و تمام فشار  به صنایع وارد می‌شود. در تابستان امسال، برق واحدهای سیمانی با مشکل روبه‌رو شد و طبق دستوری از ابتدای خرداد، ۵۵ درصد کاهش مصرف برق برای صنایع با مصرف بالای ۲ مگاوات اتخاذ و  باعث افزایش قیمت سیمان شد و در نهایت زیان اصلی به مردم رسید. 

یوسفی ادامه داد: با قطع برق و تعطیلی ۳۶ ساعته واحدهای صنعتی و تعطیلی چهار شیفت کاری، صنعت برای آنکه بتواند سر پا بایستد، مجبور به افزایش قیمت محصول خود می‌شود. با توجه به‌ اینکه ناترازی انرژی در کشور وجود دارد و به زودی نیز حل نخواهد شد، پیشنهاد شده تا قطعی برق برای مردم و اصناف نیز لحاظ شود. 

هوشمندسازی از مباحث مهم در حوزه کنترل مصرف است

وی خاطر نشان کرد: هوشمندسازی یکی از مباحث مهم در حوزه کنترل مصرف است که متاسفانه در حوزه مصارف خانگی و اصناف خیلی ضعیف کار شده است، حال آنکه بیشتر واحدهای صنعتی از طریق کارتابل‌های هوشمند کنترل و رصد می‌شوند و بسیار راحت می‌توان برق این صنایع را قطع کرد. همچنین با پرداخت هزینه‌های اندکی در چند سال گذشته، می‌توانستیم واحدهای خانگی و صنفی را مجهز به سیستم هوشمند کنیم، ولی این اتفاق رخ نداده‌ است. 

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی عنوان کرد: طبق قانون، هر فردی با هزینه‌ای ظرف ۳ سال، کنتورهای قدیمی را به هوشمند تبدیل کند که مجلس شورای اسلامی این قانون را لغو و به شرکت توانیر واگذار کرد که این شرکت به نوعی بزرگترین شرکت زیان‌ده است، زیرا که قیمت واقعی برق را عرضه نمی‌کند و به اجبار بر روی قیمت برق یارانه دارد. 

یوسفی گفت: طبق آمار اتاق پژوهش‌های کرمان، در سال گذشته، قیمت هر کیلووات برق ۵۸۰۰ تومان بر اساس پارامترهای قیمت نفت و دلار  برآورد شد، البته در مرداد ماه امسال واحدهای معدنی برای تامین انرژی خود، مجبور به خرید هر کیلو وات برق به قیمت ۷۰هزار ریال هستند. عدم قیمت‌گذاری صحیح و براساس ارزش واقعی برای برق نیز از دیگر مشکلات است.

وی خاطر نشان کرد: از راهکارهای کوتاه مدت برای حل مشکل ناترازی برق می‌توان به حرکت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر، مدیریت مصرف با هوشمندسازی با توجه ویژه به مصارف خانگی و تجاری و همچنین توزیع و تقسیم قطعی برق بین تمامی مصارف از جمله خانگی، تجاری و صنعت اشاره کرد.

یوسفی گفت: در راستای جلسه‌ای که شنبه با کمیسیون معدن داشتیم، طبق عددی که دبیر انجمن فولاد ایران ارائه دادند، اگر میزان برقی که به مصارف خانگی داده می‌شود، وارد معادن می‌شد، دولت حدود ۱۰ برابر سود بیشتری می‌برد.  طبق برآوردهای شرکت برق منطقه‌ای، با تولید هزار مگاواتی برق در استان، قطعی برقی نخواهیم داشت.
وی عنوان کرد: صنعت براساس یک ماموریت مشخص شکل گرفته است و ایجاد زیرساخت‌ها توسط صنعتگر قابل پذیرش نیست و تا زمانی که قیمت برق در کشور واقعی نشود، هیچ سرمایه‌گذاری به سمت تولید برق نخواهد رفت و اگر قیمت برق واقعی شود، دیگر نیازی به تولید برق توسط صنایع نیست. دولت باید جراحی اقتصادی انجام دهد و قیمت برق را برای سرمایه‌گذار به صرفه کنند و از طرفی به دلیل قیمت پایین برق و عدم توجیه اقتصادی، مردم به سمت تولید برق خورشیدی بر روی پشت‌بام‌ها نمی‌روند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha