• چهارشنبه / ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ / ۲۳:۰۸
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403052416934
  • خبرنگار : 50040

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان خبر داد

آغاز پایلوت کشت دوم ذرت دانه ای در شالیزارهای گیلان

آغاز پایلوت کشت دوم ذرت دانه ای در شالیزارهای گیلان

ایسنا/گیلان رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان، با اشاره به آغاز کشت پایلوت ذرت دانه‌ای پس از برداشت برنج در استان، تصریح کرد: این طرح با هماهنگی مرکز تحقیقات کشاورزی استان در شهرستان صومعه سرا اجرا می‌شود.

صالح محمدی امروز، ۲۴ مردادماه در حاشیه آیین کشت ذرت دانه‌ای در روستای محمودکیان بخش طاهرگوراب شهرستان صومعه سرا، یکی از برنامه های سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان را استفاده حداکثری و خردمندانه از اراضی کشاورزی دانست و اظهار کرد: گیلان ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد که بعد از برداشت برنج و بدون در نظر گرفتن پرورش راتون، معمولا زیر کشت دوم نمی‌رود.

وی هدفگذاری پرورش راتون در سال جاری را ۷۵ هزار هکتار دانست و افزود: سازمان جهاد کشاورزی گیلان طی چند سال اخیر برنامه توسعه کشت دوم را با ارقام علوفه ای مورد نظر موسسه تحقیقات برنج در دستور کار دارد و بر روی چند گیاه از جمله تریتیکاله به نتیجه رسیده ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به آغاز کشت پایلوت ذرت دانه ای پس از برداشت برنج در استان، تصریح کرد: این طرح با هماهنگی مرکز تحقیقات کشاورزی استان در شهرستان صومعه سرا اجرا می شود؛ گیاه مذکور به دو روش مستقیم و نشایی در سطح ۶۰۰۰ مترمربع کشت خواهد شد که در روش مستقیم، کشت ذرت دانه‌ای در شالیزار با حداقل خاک ورزی انجام می‌شود و پایداری اکوسیستم شالیزار را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه برای نخستین بار کشت نشایی ذرت را در گیلان اجرا کردیم، گفت: سال گذشته برخی از کشاورزان با توجه به توصیه سازمان جهاد کشاورزی استان، راغب به توسعه کشت دوم شدند و ذرت دانه ای را انتخاب کردند، اما طولانی شدن دوره رشد و فرارسیدن سرمای آبان ماه، موجب تکمیل نشدن فرایند رشد ذرت شد و ارزش اقتصادی مورد نظر شکل نگرفت.

محمدی تاکید کرد: امسال با هدف کاهش طول دوره رشد و حداکثر استفاده از عرصه های کشاورزی، نشاء ذرت را در بانک نشاء شالیزار ایجاد کردیم و امکان مکانیزاسیون نیز وجود دارد؛ طی ۲۰ روز این نشاها به ۲۰ سانتیمتر می رسند و می‌توانیم با دستگاه نشاکار کشت را انجام دهیم؛ قطعا با کم شدن طول دوره رشد، به عملکرد خواهیم رسید.

وی ذرت را پس از گندم و برنج، سومین غله پر مصرف هم از نظر انرژی و هم از جهت تامین نهاده دام و طیور دانست و بیان کرد: به نتیجه رسیدن این طرح در سال جاری، می تواند یکی از گزینه های مهم کشت دوم و کسب درآمد برای کشاورزی باشد و نویدبخش فرصت های سرمایه گذاری در اراضی شالیزاری بعد از برداشت برنج خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha