• چهارشنبه / ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۹:۰۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403052416863
  • خبرنگار : 50549

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی:

اعتبارات پیشگیری از اعتیاد بسیار ناچیز است

اعتبارات پیشگیری از اعتیاد بسیار ناچیز است
عکس از آرشیو است

ایسنا/خراسان رضوی مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: امروز شاهد هستیم که اعتباراتی که صرف پیشگیری می‌شود، نسبت به اعتباراتی که صرف مدیریت و درمان می‌شود آنقدر ناچیز است که قابل چشم پوشی است.

مسعود فیروزی، در نشست هم‌اندیشی با سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه اعتیاد که امروز چهارشنبه، ۲۴ مردادماه در محل استانداری خراسان رضوی برگزار شد، ابراز کرد: سمن‌ها در دنیا با تعریف امروز، ۵۰ سال است فعالیت می‌کنند که این تاریخ در ایران  به ۱۰ سال تعریف می‌شود و نگاه و فعالیت این سمن‌ها توانمندسازی است.

وی با بیان اینکه چهار رابطه در بین دولت‌ها و سمن‌ها وجود دارد، ادامه داد: این روابط شامل رابطه بیگانگی، تقابلی، ابزاری و همکاری است.

مدیر کل سازمان بهزیستی خراسان رضوی اضافه کرد: رابطه بیگانگی بین سمن‌ها و سازمان‌ها رابطه دو سر باخت، رابطه ابزاری و تقابلی یک سر برد و یک سر باخت و رابطه همکاری بین سمن‌ها و ارگان‌ها  دو سر برد و بهترین رابطه است.

فیروزی اظهار کرد: امروز شاهد هستیم که اعتباراتی که صرف پیشگیری می‌شود، نسبت به اعتباراتی که صرف مدیریت و درمان می‌شود، آنقدر ناچیز است که قابل چشم پوشی است. این در حالی است که همیشه تاکید بر پیشگیری می‌شود.

وی افزود: در زمینه اعتیاد یک نگاه اشتباه وجود دارد که معتاد و خانواده معتاد تصور می‌کنند که با ابتلا به اعتیاد، موضوع تمام شده و این تفکر باعث می‌شود اتفاق مثبتی برای فرد بیمار رقم نخورد.

فیروزی تاکید کرد: در سال گذشته در خراسان با کمک سمن‌ها، ۱۲۰۰  معتاد، تحت پوشش مدل مدیریت قرار گرفت و فرد معتاد از جهات و ابعاد  مختلف پایش شد، از این تعداد در طول ده ماه پس از ترخیص، بیش از ۶۰ درصد درمان شدند و از این ۱۲۰۰ نفر، ۶۰۰ نفر به خانواده باز پیوند شدند که این عدد بسیار حائز اهمیت است.

وی تصریح کرد: حدود ۵۰ درصد این‌ها شغل موثر و پایدار داشتند و دوباره به کار برگشتند. سال جاری هم  موضوع مدیریت را با آمار بالاتری، به عنوان کار موفق در پیش داریم.

فیروزی با اشاره به بیانات رهبر در حدود ۳ دهه  قبل  و تهاجم فرهنگی ابراز کرد: امروز در صحنه جنگ واقعی قرار گرفته‌ایم که از جنس فرهنگی است، در این جنگ آسیب دیده‌گان از آسیب‌های اجتماعی زخم خورده‌ها هستند و متولیان در قبال این‌ها وظایفی دارند.

۶۲ درصد جامعه گرفتار اعتیاد را پسران تشکیل می‌دهند

در پایان این نشست نیزعلی مهدوی خواه، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: ما در آموزش و پرورش استان با توجه به گستره مخاطب یک میلیون و پانصد هزار نفری دانش آموزی و فعالیت‌های مختلف و وظایفی که بر دوش داریم، در حوزه پیشگیری نمی‌توانیم به تنهایی ورود کنیم، در نتیجه کمک سمن‌ها در این خصوص خیلی به ما کمک می‌کند.

وی افزود: حضور و فعالیت سمن‌ها در موضوع پیشگیری از اعتیاد یک اصل لازم و واجب است که امیدواریم بتوانیم کمک آن‌ها را داشته باشیم. در مجموعه آموزش و پرورش، دانش آموزان با آسیب‌های متعددی مواجه هستند که اعتیاد یکی از آن‌ها است.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش عنوان کرد: امروز ۶۲ درصد جامعه گرفتار اعتیاد را پسران تشکیل می‌دهند و با توجه به اینکه این افراد در خانواده‌ای از هم پاشیده و یا در معرض از هم پاشیدگی هستند، در حوزه توانمندسازی و آموزش به ویژه آگاهی‌سازی والدین نیاز به کمک داریم و امید داریم در این راستا سمن‌ها به کمک آموزش و پرورش بیایند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha