• چهارشنبه / ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۴۴
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1403052416661
  • منبع : نمایندگی اردبیل

معاون شرکت آب منطقه‌ای اردبیل تاکید کرد:

ضرورت احیای آبخوان اردبیل

ضرورت احیای آبخوان اردبیل

ایسنا/اردبیل معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: بیش از ۹۰ درصد آب‌های زیرزمینی دشت اردبیل به صورت بی‌رویه و خارج از الگوی شاخص، استفاده شده و این دشت هم‌اکنون در معرض خشکی آبخوان قرار گرفته است.

حمید فضائلی، امروز ۲۴ مرداد در نشست خبری طرح ملی دانش آموزی نجات آب استان اردبیل(داناب) با تاکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی طرح داناب در جامعه تصریح کرد: مسائل خاص در جامعه در سه محور ساده، پیچیده و بغرنج تعریف می‌شود بطوریکه مسائل ساده با راهکار مناسب و به صورت ساده قابل حل است و مسائل پیچیده مسائلی هستند که راه حل هست و نیازمند منابع علم و یا سایر امکانات و تجهیزات دیگر است.

وی ادامه داد: اما مسائل بغرنج مثالی هستند که سخت بوده حل شدن آن نیازمند فرهنگ سازی برنامه های مدون و سیاست گذاری و تلاش بیشتر است که آب یکی از مسائل بغرنج در جامعه است و تنها سازمانی که می‌تواند راه حل به آن ارائه دهد و فرهنگ سازی را بهینه جایگزین کند آموزش و پرورش است.

فضائلی به بحران آب در کشور و استان اشاره کرد و ادامه داد: منابع آبی در سطح کشور در حال تمام شدن است و این منبع را اگر از دست بدهیم خاک را نیز از دست خواهیم داد. افت سطح آب زیرزمینی از مسائل بحرانی دیگر است که این اتفاق در استان اردبیل نیز قابل مشاهده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: بیش از ۹۰ درصد آب‌های زیرزمینی دشت اردبیل به صورت بی‌رویه و خارج از الگوی شاخص، استفاده شده و این دشت هم‌اکنون در معرض خشکی آبخوان قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه نابودی آبخوان به اندازه نابودی خاک و سرزمین خطرناک است، ادامه داد: در هر حوزه‌ای از منابع آب تجدیدپذیر به اندازه مورد نیاز استفاده می‌شود ولی در حوزه ما بالای ۹۰ درصد از آب‌های تجدیدپذیر استفاده شده که همین امر منجر به افت آبخوان در اردبیل شده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه استان اردبیل اظهار کرد: به دلیل برداشت آب های زیرزمینی کیفیت آب استان اردبیل با مشکل مواجه است اگر امروز در نواحی جنوبی دشت اردبیل در ۱۵۰ متر به آب می‌رسیم این آسیب به محیط زیست است و اگر این بحران را در استان کنترل نکنیم ما نیز جزو استان‌هایی که با بحران و کمبود آب مواجه هستند خواهیم شد.

در ادامه مهران محمدی، دبیر اجرایی طرح داناب استان اردبیل نیز گفت: اختتامیه طرح داناب پس از برگزاری جلسات ارزیابی آثار و تحلیل ازمون ها بزودی برگزار می شود.

محمدی افزود: در اختتامیه طرح از دبیران، رابطان و خبرنگاران برتر و فعال تجلیل خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در راستای استمرار فرهنگ سازی در حوزه آب، دبیرخانه طرح داناب اقدام به معرفی خبرنگاران حامی آب استان خواهد کرد و جشنواره های متناسب با فعالیت های آنان را برگزار خواهدکرد.

محمدی با اشاره به ظرفیت عظیم رسانه ها گفت: انتظار داریم مجموعه فعالیت های رسانه ای استان، از میزان دغدغه ها و مشکلات حوزه آب استان کاسته و افق های روشنی را ترسیم کند.

یادآور می شود با هدف آموزش و ارتقای آگاهی دانش آموزان؛ طرح ملی داناب برای دانش آموزان مقطع اول متوسطه با هدف آموزش و ارتقای آگاهی عمومی دانش در زمینه مسائل و چالشهای آب است، اجرا شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۵-۲۶ ۰۲:۲۱

باز هم اگر انجام بشه خوبه هر چند دیر باشه