• چهارشنبه / ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۴۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403052416582
  • خبرنگار : 71415

وال استریت ژورنال: روسیه بخشی از نیروهایش را از اوکراین خارج کرده است

وال استریت ژورنال: روسیه بخشی از نیروهایش را از اوکراین خارج کرده است

بر اساس گزارش یک نشریه آمریکایی مقام‌های این کشور ادعا می‌کنند روسیه در واکنش به عملیات نفوذ اخیر اوکراین در منطقه کورسک بخشی از نیروهای نظامی‌اش در اوکراین را برای پاسخ به این عملیات خارج می‌کند.

به گزارش ایسنا، روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» گزارش داده مقام‌های آمریکایی ادعا می‌کنند روسیه در حال خارج ساختن بخشی از نیروهای ارتش خود از اوکراین است تا به حمله اخیر اوکراینی‌ها به خاک خود در منطقه کورسک پاسخ دهد.

در حالی که بیش از ۲ سال از جنگ اوکراین می‌گذرد هنوز نه تنها هیچ چشم‌اندازی برای صلح وجود ندارد، بلکه کشورهای غربی از جمله آمریکا با ارسال تسلیحات و کمک‌های مالی به کی‌یف، به شعله‌ور کردن هر چه بیشتر آتش جنگ ادامه می‌دهند. ارتش اوکراین از سه‌شنبه هفته قبل در اقدامی غیرمنتظره حمله‌ای را علیه منطقه «کورسک» روسیه ترتیب داده که هر چند پیشروی چندانی حاصل نکرده اما هنوز به طور کامل از سوی ارتش روسیه دفع نشده است.

ارزیابی‌ها نشان می‌دهند که ارتش اوکراین با این عملیات در حالی که نوار شکست‌هایش از روسیه در داخل این کشور ادامه یافته، دست به ریسک بزرگی زده و اکنون مقامات اوکراینی به دلیل ترس از اقدامات تلافی‌جویانه روسیه در موقعیت خطرناک‌تری نسبت به گذشته قرار دارند.

در این میان روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال ادعا کرده است: «مقام‌ها می‌گویند آمریکا همچنان در حال بررسی مشخص کردن میزان چشمگیر بودن اقدام روسیه بوده و هنوز برآوردی در مورد تعداد سربازانی که روسیه از اوکراین انتقال می‌دهد ارائه نکرده‌اند. اما ارزیابی جدید آمریکا ادعاهای مقام‌های اوکراینی درباره اینکه حمله غافلگیر کننده هفته گذشته به استان کورسک باعث بیرون کشیدن نیروهای روسیه از اوکراین شده را تقویت می‌کند، در حالی که مسکو به خاطر برتری در زمینه نیروی انسانی و تجهیزات توانسته در جبهه‌های مختلف به پیشروی ادامه دهد.»

روزنامه آمریکایی عنوان کرده که در این میان اوکراین تانک‌ها و خودروهای زرهی دیگری را برای تقویت سربازانش در کورسک فرستاده است.

وال استریت ژورنال در این گزارش ادعا می‌کند، نیروهای اوکراینی از زمان شروع عملیات نفوذ خود در کورسک تا کنون دست کم به میزان ۲۰ مایل در خاک روسیه پیشروی کرده و نواحی مرزی که از دفاع ضعیفی برخوردار بوده‌اند را تصرف کرده‌اند. «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه به ارتش و نیروهای امنیتی کشورش دستور داده ارتش اوکراین را از خاک روسیه بیرون برانند.

وال استریت ژورنال: روسیه بخشی از نیروهایش را در پاسخ به حمله کورسک، از اوکراین خارج کرده است
تصویر وال استریت ژورنال از روسهایی که به دست اوکراین در کورسک اسیر شدند

«اولکساندر سیرسکی»، فرمانده ارتش اوکراین ادعا کرده نیروهای کشورش همچنان در حال پیشروی هستند و کنترل ۷۴ شهرک و روستای روسیه در اختیار گرفته‌اند.

با این وجود وزارت دفاع روسیه روز سه‌شنبه گفت، ارتش این کشور تلفاتی سنگین را به نیروهای اوکراینی شرکت کننده در این عملیات وارد کرده است. پوتین حامیان غربی اوکراین و در صدر آنها ایالات متحده را مقصران اصلی عملیات نفوذ اوکراین در روسیه قلمداد می‌کند.

دولت آمریکا ادعا کرده کی‌یف تصمیمش برای اجرای عملیات نفوذ در کورسک را از قبل به آن اطلاع نداده بود و یکی از مقام‌های آمریکایی مورد استناد وال استریت ژورنال روز سه‌شنبه ادعا کرد کی‌یف به ایالات متحده گفته در جستجوی یافتن نقاط ضعف در خطوط روسیه بود و نهایتا در کورسک بخشی را یافت که از دفاع ضعیف برخوردار بود و همچنین امید داشت که با عملیاتش روسیه را مجبور به خارج کردن سربازانش از اوکراین کند و این اتفاق در  روز گذشته رخ داده است.

مقام‌های اوکراینی در کی‌یف اخیرا درباره دلایل پشت عملیات در کورسک ادعا کرده‌اند که هدفشان از بین بردن لجستیک و زیرساختهای مورد استفاده روسیه بوده است.

به نوشته روزنامه آمریکایی، روسیه از منطقه کورسک برای اجرای حملات هوایی و توپخانه علیه اوکراین و همین طور پشتیبانی از حملاتش در استان خارکیف استفاده کرده است.

«هئورهی تیکهی»، سخنگوی وزارت امور خارجه اوکراین ادعا کرده کی‌یف به دنبال اشغال خاک روسیه نیست.

وال استریت ژورنال: روسیه بخشی از نیروهایش را در پاسخ به حمله کورسک، از اوکراین خارج کرده است
مداوای سربازان و مردمی که در جریان حمله به کورسک زخمی شدند

او با شرط گذاشتن برای مسکو خطاب به خبرنگاران مدعی شد: «هدف از این عملیات نجات جان مردم ما و محافظت از خاک اوکراین در برابر حملات روسیه بوده است. هر چه زودتر روسیه با بازیابی یک صلح عادلانه موافقت کند حملات نیروهای اوکراینی به خاک آنجا نیز زودتر متوقف خواهند شد.»

وال استریت ژورنال با اشاره به اینکه اوکراینی‌ها از زمان سال اول جنگ با روسیه موفق به تصرف اراضی چشمگیری نشده بودند از جمله پیام‌های عملیات کی‌یف در کورسک را افزایش دادن روحیه سربازان ارتش این کشور بعد از تجربه ماه‌ها جنگ فرسایشی و شکست‌های خود در این جنگ و نشان دادن این قابلیت خود به متحدانشان مبنی بر اینکه هنوز قادر به حمله به روسیه هستند دانسته‌ است.

روزنامه آمریکایی ادعا کرده است: «سربازان روسیه با تسلیحات سبک بعد از نفوذ اوکراین از مرز در یک هفته قبل در سطح گسترده‌ای خودشان را تسلیم کردند و زلنسکی در گفتگو با فرمانده ارتشش متذکر شده که این سربازان که تعدادشان را صدها تن خوانده می‌توانند برای مبادله با اوکراینی‌های بازداشت شده در روسیه مورد استفاده قرار بگیرند.»

در ادامه این گزارش نوشته شد: سربازان اوکراینی که روز سه شنبه از کورسک در حال بازگشت بودند گفتند بعد از تلاش برای گسترش عملیات خود در این منطقه حالا با سطح مقاومت بیشتری مواجه هستند.

تحلیلگران می‌گویند نیروهای اوکراینی برای حفظ کردن روند این حمله خود به دلیل تشدید بسیج نیروهای روسیه و طولانی‌تر شدن مسیرهای پشتیبانی خود در خاک این کشور با چالش‌هایی جدید مواجه خواهند شد. از سوی دیگر وال استریت ژورنال تصریح می‌کند که کی‌یف با کشاندن معدود سربازان و تجهیزات نظامی‌اش از خطوط مقدم اصلی در شرق اوکراین مواضع خود در این خطوط مقدم را تضعیف کرده و در روزهای اخیر نیروهای روسیه توانسته‌اند با تداوم تصرفات به آستانه شهر مهم لجستیکی «پوکروفسک» برسند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha