• پنجشنبه / ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۵:۳۹
  • دسته‌بندی: دانش‌بنیان‌ها
  • کد خبر: 1403052416482
  • خبرنگار : 30057

دستاوردی برای خدمت به زائران میلیونی اربعین

طبخ بهداشتی غذا با کمترین میزان انرژی با تجهیزات صنعتی فناوران کشور

طبخ بهداشتی غذا با کمترین میزان انرژی با تجهیزات صنعتی فناوران کشور

تجهیزات صنعتی پخت و پز دستاورد یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان است که می‌تواند تنها با یک کپسول گاز مایع فرآیند طبخ غذای بهداشتی را برای زائران میلیونی اربعین انجام دهد.

میثم وطنی از محققان این شرکت‌ دانش‌بنیان در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: این شرکت تولیدکننده تجهیزات آشپزخانه صنعتی است. یکی از معضلاتی که در موضوع اربعین با آن موجه بودیم، تامین غذا برای زائرین میلیونی اربعین بوده است.

وی افزود: دغدغه در این زمینه این بود که برای تامین غذا باید اجاق‌های زمینی و قابلمه و سایر تجهیزات مورد نیاز پخت و پز آشپزخانه در حجم زیاد به عراق منتقل می‌شد، ضمن آنکه لازم بود که فضای بسیار زیادی به پخت و پز اختصاص داده می‌شد.

وطنی دیگ پخت صنعتی را راهکاری برای پاسخ به این نیاز عنوان کرد و یادآور شد: تجهیزاتی که ما در این زمینه به تولید رساندیم، دیگ‌های پخت صنعتی شامل چلوپز، خورشت پز، کباب‌پزهای ریلی و تجهیزات دیگری است که به صورت پک کامل ارائه می‌شود.

این محقق با اشاره به مزایای این تجهیزات صنعتی نسبت به روش‌های سنتی، گفت: این تجهیزات قادرند در کمترین فضای ممکن با صرف انرژی کمتر غذای مورد نیاز زائرین را تامین کند، به گونه‌ای که اگر برای یک وعده غذایی با استفاده از اجاق‌های زمینی ۵ کپسول مایع گاز استفاده می‌شود، با استفاده از این تجهیزات با یک کپسول گاز مایع می‌توان فرآیند پخت غذا را انجام داد.  

وی، دلیل کاهش مصرف انرژی در این دیگ‌ها را به دلیل بهره‌گیری از عایق بندی‌های مناسب و همچنین استفاده بهینه از حرارت عنوان و اضافه کرد: علاوه بر اینها در این تجهیزات پرت و دور ریز غذا نداریم، به گونه‌ای که در پخت پلو، پرت غذا به دلیل ته‌دیگ حذف شده است، ضمن آنکه با استفاده از روغن کمتر می‌توان غذا را تهیه کرد.

وطنی، بهداشتی بودن را از دیگر مزایای این تجهیزات صنعتی غذاپز ذکر کرد و ادامه داد: نیروی انسانی در این روش کمتر شده و افرادی که در فرآیند پخت غذا با استفاده از این تجهیزات هستند، با کمترین زحمت غذا را تهیه می‌کنند.

به گفته وی، در روش‌های معمول تجهیزات مورد استفاده بعد از دو تا ۳ دفعه رفت و آمد قابل استفاده نخواهند بود، ولی این تجهیزات تا ۳ سال گارانتی دارند و بعد از آن نیز با سرویس جزئی می‌توان به صورت بلند مدت تا چندین سال از آن بهره‌برداری کرد.

وطنی افزود: امسال اولین سال است که این محصول معرفی شده و یکی از مسائلی که مطرح شد، بزرگ بودن و قابلیت حمل و نقل این تجهیزات است، در حالی که در پخت و پز سنتی چندین کالا باید حمل شود، این محصول یک تکه و قابل بسته‌بندی است و هر تریلی ۱۴ تا ۱۵ دستگاه صنعتی پخت و پز را می‌تواند حمل کند.

وی با اشاره به ظرفیت این تجهیزات، یادآور شد: هر دیگ صنعتی خورشت پز قادر به ارائه ۵۰۰ پرس غذا است و چلوپز ۲۵ لیتر؛ بسته به اینکه برنج ایرانی باشد یا خارجی، گنجایش ۲۵ کیلوگرم برنج را دارد.

این محقق اضافه کرد: تجهیزات غذاپز ما در سایزهای مختلف ۱۵۰، ۲۵۰ و ۴۰۰ لیتر و به اشکال مکعب و استوانه به تولید رسیده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha