• چهارشنبه / ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۰
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403052416442
  • خبرنگار : 50416

تولید یک میلیون و ۵۰۰ اصله نهال در نهالستان قدس ملایر/ اغلب مردم متقاضی «صنوبر» هستند

تولید یک میلیون و ۵۰۰ اصله نهال در نهالستان قدس ملایر/ اغلب مردم متقاضی «صنوبر» هستند

ایسنا/همدان مسئول نهالستان قدس ملایر از تولید سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار اصله نهال در نهالستان قدس ملایر در راستای طرح مردمی «کاشت یک میلیارد درخت» خبر داد و گفت: حدود یک میلیون اصله از این نهال ها، صنوبر است و مابقی نهال‌هایی است که به آب کمی نیاز دارند.

معصومه مالمیر روز چهارشنبه ۲۴ مرداد ماه در حاشیه بازدید اصحاب رسانه از این نهالستان اظهار کرد: نهالستان قدس ملایر با وسعت ۲۰ هکتار، عمده ترین تولید کننده نهال در سطح استان همدان و تنها نهالستان دولتی استان است که سالانه بیش از یک میلیون و ۵۰۰ اصله نهال بصورت کشت زمینی و گلدانی، تولید می کند.

مالمیر از اضافه کردن یک شاسی به نهالستان در سال گذشته خبر داد و افزود: گونه هایی از جمله بنه، داغداغان، ارژن و بادامک در راستای احیا و غنی سازی پوشش جنگلی منطقه زاگرس در این نهالستان تولید می شوند که با توجه به کاهش سطح آب های زیرزمینی و خشکسالی، نیاز آبی کمی دارند و با شرایط منطقه سازگار هستند.

وی با تاکید بر اینکه عمده گونه های کشت شده در این نهالستان، گونه های کم نیاز از نظر آبی هستند، تصریح کرد: در این نهالستان گونه‌هایی که از نظر اقتصادی و تولیدی برای مردم به صرفه است، تولید می‌شود.

مالمیر به تولید صنوبر در این نهالستان اشاره و مطرح کرد: با توجه به نیاز شهرستان ملایر به چوب، چند سال است که صنوبر در این نهالستان تولید و در اختیار کشاورزان و مردم قرار می گیرد تا هم فشار برای قطع دیگر درختان و حذف آنها کاهش پیدا کند و هم تولید چوب کشاورز را به سودآوری برساند.

وی به اهمیت نگهداری یک گونه گیاهی پس از کاشت آن تاکید و بیان کرد: گونه صنوبر در مکان های دارای روان آب و حاشیه زمین های کشاورزی بعنوان باد شکن کشت می شود و پس از ۵ تا ۷ سال قابل برداشت است و علاوه بر اثرات مثبت پوشش گیاهی آن، به تولید چوب در منطقه کمک می کند.

تولید یک میلیون و ۵۰۰ اصله نهال در نهالستان قدس ملایر/ اغلب مردم متقاضی «صنوبر» هستند

مالمیر به تولید نهال بادام دیم و شیرین در این نهالستان اشاره و بیان کرد: بادام دیم دارای مهم ترین شاخصه تولید نهال یعنی کاهش مصرف آب است و به همین دلیل در نهالستان قدس تولید می شود.

مسئول نهالستان قدس ملایر خاطرنشان کرد: این نهالستان همچنین نهال های فضای سبز برای شهرداری ها دهیاری ها، معابر روستایی و شهری را تولید می کند و پس از جانمایی با مشارکت شهرداری ها، دهیاری ها و شوراهای اسلامی شهر و روستا کاشته می شوند.

وی با تاکید بر اینکه نهال ها بصورت رایگان بین دستگاه ها و مردم توزیع می شود، خاطرنشان کرد: پس از بررسی درخواست مردم و ارائه محدوده نقشه زمین،  جانمایی کرده و در هفته منابع طبیعی، نهال ها را بین مردم توزیع می کنیم.

مالمیر با بیان اینکه متقاضی صنوبر بیش از گونه های دیگر است، گفت: نهال ها در اسفند ماه توزیع می شود البته گونه های کاشت شده در گلدان محدودیت زمانی ندارند و در دیگر ایام سال نیز کشت می شوند.

وی گفت: گونه‌هایی از جمله صنوبر، سنجد، بادام، توت افرا، زبان گنجشک، داغداغان، نارون، سرو نقره‌ای، خمره‌ای، ارژن، بادامک، سنجد، کاج، بلوط، اقاقیا و سایر گونه‌ها که با شرایط اقلیمی و آب و هوایی استان سازگاری بیشتری دارند، در این نهالستان تولید می شود.

مسئول نهالستان قدس ملایر با اشاره به اینکه این نهالستان علاوه بر تامین نیاز استان، به استان های مجاور از جمله مرکزی، کردستان و لرستان نیز نهال می فرستد، افزود: در هر متر مبع از این نهالستان ۱۰۰ اصله نهال تولید می شود.

تولید یک میلیون و ۵۰۰ اصله نهال در نهالستان قدس ملایر/ اغلب مردم متقاضی «صنوبر» هستند

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha