• چهارشنبه / ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۹
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1403052416378
  • منبع : پایگاه‌های خبری

چند نکته درباره المپیک ۲۰۲۴ وچند نکته مهم‌تر برای المپیک ۲۰۲۸

چند نکته درباره المپیک ۲۰۲۴  وچند نکته مهم‌تر برای المپیک ۲۰۲۸

 برای موفقیت در المپیک، چاره ای نداریم مگر اینکه موضوع استعداد یابی و تمرکز بر روی آموزش و پرورش و ورزش دانش آموزان را جدی تر دنبال کنیم. موضوع ورزش، در ظاهر، اختصاص به وزارت ورزش و جوانان دارد و بدون شک، این وزارتخانه هم اولین جایی است که باید همواره در عرصه ورزشی پاسخگو باشد، اما به این هم توجه کنیم که مقوله ورزش قهرمانی، مقوله ای است که نیاز است تا چندین نهاد و وزارتخانه با یکدیگر همکاری مستمر و هدفمند داشته باشند.

به گزارش ایسنا، جهان نیوز نوشت:در المپیک ۲۰۲۴ پاریس، کاروان ورزشی ایران با کسب ۳ نشان طلا، ۶ نشان نقره و ۳ نشان برنز در جایگاه بیست و یکم جدول توزیع مدال ها قرار گرفت.

با توجه به نتایجی که از این رقابت ها به دست آمد، چند نکته را می توان برشمرد: 
یک: روز نخست بازی ها ششم مرداد بود و اولین مدال هم در همین روز و در رشته تفنگ بادی ۱۰ متر مختلط تیمی به نام تیم قزاقستان ثبت شد.

این در حالی است که اولین مدال کاروان ایران در روز ۱۶ مرداد توسط امین میرزازاده کسب شد. یعنی مردم تا ۱۰ روز منتظر ماندند، مدام شکست ها را تحمل کردند و حسرت به دست آمدن حتی یک برنز را داشتند. هر چند که برنامه ریزی برای برگزاری مسابقات رشته های مختلف توسط مسئولین مسابقات انجام می شود و در اختیار ایران نیست که برای مثال، مسابقات کشتی و تکواندو را روزهای اول برگزار کند، اما توجه کنیم که ما در رشته های مختلف حضور داشتیم و در بعضی رشته ها از همان اول مسابقات، نمایندگان ما با سایر ورزشکاران رقابت داشتند. در هر صورت، ممکن است عده ای شکست های روزهای اول ورزشکاران ایرانی را دستاویز قرار داده و با طعنه و سرزنش سخن بگویند و البته این برای ایران خوب نیست که ۱۰ روز از مسابقات بگذرد و دستش از مدال کوتاه باشد.
 
هر چند که اصل حضور در المپیک، ارزشمند است و سهمیه حضور در المپیک به همین راحتی به دست نمی آید، اما مردمی که پای تلویزیون می نشینند، نظاره گر مسابقات هستند و انتظار دارند. شکست ها بر روی احساسات و افکار آنها تأثیر می گذارد و می تواند در جای خود، موجب ناامیدی شود. نمی توان برای مثال، ۱۰ روز برای آنها مسابقه پخش کرد و بعد پشت سر هم با شکست ورزشکاران به مردم گفت که اصل حضور در المپیک ارزش دارد.
 
البته این را هم نباید فراموش کرد که در المپیک ۲۰۲۰ توکیو و در زمان دولت موسوم به تدبیر و امید، جایگاه ایران، بیست و هفتم شد و کاروان المپیک در دولت سیزدهم و در المپیک ۲۰۲۴ پاریس، با کسب جایگاه بیست و یکم، نسبت به قبل، صعود داشت.
 
دو: کشورهای مختلف دنیا در برخی رشته ها قوی تر هستند. برای مثال، آمریکا ۴۰ نشان طلا کسب کرده است که اکثریت آن، مربوط به دو و میدانی (۱۴ نشان طلا) و شنا (۸ نشان طلا) است. در مورد نشان های نقره و برنز این کشور نیز باز هم اکثریت این نشان ها مربوط به دو ورزش ذکر شده هستند. همچنین، ژاپن در این دوره از رقابت ها ۲۰ نشان طلا کسب کرد  که ۸ مورد آن را از رشته کشتی (هم مردان و هم زنان) به دست آورده است.

بنابراین، اگر ایران هم در برخی رشته ها مانند کشتی، تکواندو و وزنه برداری قوی تر بوده و در ادوار المپیک مدال کسب کرده است، چنین چیزی فی نفسه نقطه منفی نیست. انتقاد اصلی این است که چرا در رشته های دیگر شاهد آن موفقیت مورد انتظار نیستیم؟
 
سه: کشور ما، جنگل، کوهستان، دریا، ساحل، خلیج، دریاچه و بیابان دارد. شرایط آب و هوایی ایران هم در نوع خودش جالب است و جزو کشورهایی است که در نقاط مختلف آن، تنوع آب و هوایی وجود دارد؛ گرم و خشک، گرم و مرطوب، معتدل و مرطوب و همچنین سرد. بنابراین، امکان فعالیت در رشته های مختلف ورزشی در ایران وجود دارد. از طرفی، ظرفیت نیروی انسانی را هم باید در نظر بگیریم. در هر صورت ما یک کشور پرجمعیت – با درصد قابل توجه نیروی جوان - هستیم. حال باید از این ظرفیت ها به بهترین حالت، استفاده کرد. برای مثال، در همین دوره المپیک شاهد بودیم که فقط از شهری مانند آمل، دو نشان طلای المپیک در آمد و یا از یک استان خوزستان، چند مدال رنگارنگ المپیک در آمد.
 

چهار: جهان امروز در حال تبدیل شدن به یک جهان چند قطبی است. بدون شک، جمهوری اسلامی ایران یکی از این قطب ها محسوب می شود. زیرا نقش آفرینی ایران در عرصه سیاسی و نظامی به گونه ای است که در سطح یک ابرقدرت ظاهر می شود. اگر در عرصه های سیاسی، نظامی، علمی و ... در سطح کشورهای ابرقدرت ظاهر می شویم، در عرصه ورزشی نیز نیاز است که متناسب با جایگاه و شأن جمهوری اسلامی به موضوع نگاه کنیم و با این نگاه، جایگاه امروز ایران در المپیک – هر چند سخت به دست آمده و همین را هم بسیاری از کشورهای مهم دنیا ندارند – آن جایگاه شایسته و مورد انتظار برای ایران بزرگ نیست.
 
پنج:
 آنچه که در المپیک اهمیت دارد، کسب مدال است. در جدول توزیع مدال ها، مدال طلای فوتبال از یک پرش در دو و میدانی ارزش بیشتری ندارد و هر دوی آنها یک مدال طلا، یک نقره و یک برنز دارند. معمولاً مردم و رسانه ها جدول توزیع مدال را مبنا قرار می دهند. اینکه اکثریت مدال های آمریکا برای دو و میدانی و شنا بوده خیلی مورد توجه قرار نمی گیرد.

بنابراین، ضروری است که برای موفقیت در المپیک، بیش از گذشته قدم برداریم و در کنار ظرفیت هایی که اکنون برای کسب مدال وجود دارد، ظرفیت های جدیدی هم اضافه کنیم. برای مثال، در رشته ای مانند تیراندازی -  که هم در بخش بانوان و هم در بخش مردان تعداد زیادی مدال می توان به دست آورد – باید اقدامات ویژه ای انجام گیرد تا در المپیک آینده، چند مدال رنگارنگ فقط از این رشته به دست آوریم.

شش: برای موفقیت در المپیک، چاره ای نداریم مگر اینکه موضوع استعداد یابی و تمرکز بر روی آموزش و پرورش و ورزش دانش آموزان را جدی تر دنبال کنیم. موضوع ورزش، در ظاهر، اختصاص به وزارت ورزش و جوانان دارد و بدون شک، این وزارتخانه هم اولین جایی است که باید همواره در عرصه ورزشی پاسخگو باشد، اما به این هم توجه کنیم که مقوله ورزش قهرمانی، مقوله ای است که نیاز است تا چندین نهاد و وزارتخانه با یکدیگر همکاری مستمر و هدفمند داشته باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha