• چهارشنبه / ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۴۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403052416313
  • خبرنگار : 71660

سفیر سابق آمریکا در روسیه: نسبت به آینده اوکراین بدبینم

سفیر سابق آمریکا در روسیه: نسبت به آینده اوکراین بدبینم
«جان سالیوان» در کنار رئیس‌جمهور روسیه - فوریه ۲۰۲۰

سفیر سابق آمریکا در روسیه ضمن آنکه تاکید کرد روابط غرب و روسیه بعید است در آینده‌ای نزدیک بهبود پیدا کند، گفت نسبت به آینده اوکراین «بدبین» است.

به گزارش ایسنا، «جان سالیوان» سفیر سابق آمریکا در روسیه طی مصاحبه‌ای با مجله «فارن پالسی» عنوان کرد: «دولت ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به دلیل شیوه مذاکره‌اش که بر اساس خواسته‌های حداکثری استوار است، دولتی بسیار دشوار می‌باشد.»

او در ادامه با اشاره به تحریم‌ها آمریکا و متحدانش علیه روسیه از زمان آغاز جنگ اوکراین افزود: «اگر کاری می‌توانستیم انجام دهیم تا روسیه را تحت فشار بگذاریم تا به میل ما اقداماتی انجام دهد، آن را در مورد اوکراین انجام می‌دادیم. حالا با چه چیزی تهدیدشان کنیم؟ ما، پوتین را با موارد زیادی بر سر اوکراین تحت فشار گذاشتیم اما اکنون دیگر کارساز نیست و واشنگتن دیگر ابزار موثری برای اعمال فشار بر مسکو ندارد.»

جان سالیوان تاکید کرد: «پوتین بر سر مسئله اوکراین سازش نخواهد کرد و مهم نیست که کشورهای ناتو چقدر تلاش می‌کنند تا او را در این خصوص متقاعد سازند.»

این سفیر سابق ضمن اشاره به سناریوهای احتمالی برای حل‌وفصل جنگ اوکراین، گفت: «یکی از سناریوها آتش‌بس بدون واگذاری یا به‌رسمیت شناختن هر قلمرویی به عنوان روسیه است و یا ارائه برنامه حمایتی گسترده برای اوکراین از طریق کمک‌های نظامی و مالی می‌باشد. با این حال، این موارد به شخصی بستگی دارد که در کرملین مایل است مذاکره کند و پوتین این کار را انجام نمی‌دهد.»

همچنان بیش از ۲ سال از جنگ اوکراین می‌گذرد و هنوز نه تنها هیچ چشم‌اندازی برای صلح وجود ندارد، بلکه کشورهای غربی از جمله آمریکا با ارسال تسلیحات و کمک‌های مالی به کی‌یف، آتش جنگ را شعله‌ور می‌کنند. اوکراین اخیرا در اقدامی غیرمنتظره دست به حمله‌ای به منطقه «کورسک» روسیه زده و اکنون مقامات اوکراینی به دلیل ترس از اقدامات تلافی‌جویانه روسیه در موقعیت خطرناک‌تری نسبت به گذشته قرار دارند.

حملات به منطقه «کورسک»، یکی از بزرگ‌ترین تلاش‌های کی‌یف برای نفوذ به خاک روسیه از زمان آغاز جنگ ۲ کشور در فوریه ۲۰۲۲ محسوب می‌شود. کارشناسان معتقدند این حمله با پشتیبانی کامل آمریکا و اروپا اتفاق افتاده و قطعا فرماندهان ناتو اطلاعات لازم را در اختیار اوکراین قرار داده‌اند. وزارت دفاع روسیه می‌گوید اوکراین در حمله به کورسک متحمل تلفات سنگینی شده و نیروهای روس به انهدام نیروهای مسلح اوکراین در مناطق مرزی کورسک ادامه می‌دهند و عملیات هنوز ادامه دارد.

سالیوان درباره وضعیت آتی اوکراین در پایان این مصاحبه عنوان کرد: «من نسبت به آینده اوکراین بدبین هستم زیرا هیچ طرفی در این مرحله به دنبال مذاکره نیست. اوکراینی‌ها در حال حاضر قادر به بیرون راندن روس‌ها از قلمروهای اوکراینی تحت کنترل روسیه نیستند. بنابراین، یک وضعیت بن‌بست چیزی است که می‌توان نسبت به آن در آینده‌ای نزدیک امیدوار بود.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha