• چهارشنبه / ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۷
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403052416286
  • خبرنگار : 50181

دبیر اجرایی خانه صنعت و معدن مطرح کرد

پیشنهاد ایجاد نیروگاه کوچک مقیاس در ۴ شهرک صنعتی کرمانشاه

پیشنهاد ایجاد نیروگاه کوچک مقیاس در ۴ شهرک صنعتی کرمانشاه

ایسنا/کرمانشاه دبیر اجرایی خانه صنعت، معدن و تجارت کرمانشاه پیشنهاد کرد، برای حل مشکل ناترازی انرژی در شهرک‌های صنعتی کرمانشاه، در چهار شهرک صنعتی مهم کرمانشاه چهار نیروگاه کوچک مقیاس ایجاد شود.

فرهاد مرزی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به مشکلات جدی که ناترازی انرژی و قطع برق برای صنایع استان ایجاد کرده، گفت: پیشنهاد داریم با هدف حل این مشکل برای هر یک از چهار شهرک صنعتی اصلی بیستون، فرامان، زاگرس و کرمانشاه که عمده صنایع کوچک و متوسط را در خود جای داده‌اند، یک نیروگاه کوچک مقیاس احداث شود.

وی با بیان اینکه احداث یک نیروگاه چهار تا شش مگاواتی برای هریک از این شهرک‌ها جوابگو خواهد بود، افزود: احداث این نیروگاه‌ها در درجه اول مانع ایجاد خاموشی در شهرک‌های صنعتی در ایام ناترازی انرژی خواهد شد. از سوی دیگر وقتی بار صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی از روی شبکه برداشته شود، تامین برق پایدار برای صنایع بزرگ نیز میسر خواهد بود.

مرزی خاطرنشان کرد: همچنین در ایامی که ناترازی نداریم، برق تولیدی این نیروگاه‌ها می‌تواند وارد شبکه توزیع برق شود.

وی احداث این نیروگاه‌های کوچک مقیاس را نیازمند همت جمعی و همراهی مسئولین دانست و اظهار کرد: نکته اول تخصیص زمین در شهرک صنعتی برای احداث نیروگاه است که باید به همت شرکت شهرک‌های صنعتی انجام شود و صحبت‌های اولیه‌ای را نیز در این خصوص انجام داده‌ایم.

دبیر اجرایی خانه صنعت، معدن و تجارت کرمانشاه یادآور شد: اگر بخش دولتی خود نمی‌تواند برای احداث این نیروگاه‌ها پای کار بیاید، باید زمینه لازم برای حضور بخش خصوصی را با تسهیل‌گری و در نظر گرفتن تسهیلات فراهم کند. به علاوه اگر قرار باشد از ژانراتور استفاده شود باید بدون تعرفه گمرکی امکان واردات ژانراتور با شرایط مناسب فراهم شود.

مرزی تضمین خرید برق این نیروگاه‌ها در شرایطی که ناترازی انرژی نداریم را نیز ضروری دانست تا سرمایه‌گذار بخش خصوصی رغبت کافی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه داشته باشد.

وی با بیان اینکه اگر همه بخش‌ها دست به دست هم بدهند و همکاری کنند، چنانچه قرار به خریداری و نصب ژانراتور باشد ظرف دو تا سه ماه و چنانچه قرار به احداث نیروگاه باشد ظرف ۱۰ ماه قابل انجام انجام است، افزود: اگر از هم اکنون همت کنیم، این نیروگاه‌ها به پیک مصرف برق سال آینده خواهد رسید.

دبیر اجرایی خانه صنعت، معدن و تجارت کرمانشاه از پیامدهایی قطع برق برای صنایع و خصوصا صنایع کوچک و متوسط که آسیب‌پذیرتر هستند نیز یاد کرد که افزایش هزینه تولید، آسیب به دستگاه‌ها و تجهیزات، ناتوانی در عمل به تعهدات و کاهش تولید از مهمترین این موارد است.

مرزی تاکید کرد: هم اکنون افزایش قیمت ناشی از قطع برق را در برخی محصولات از جمله سیمان، مقاطع فولادی، محصولات پتروشیمی، مواد غذایی و ... شاهد هستیم که باعث سوءاستفاده دلالان شده و زیان اصلی آن به مصرف کنندگان و اقشار ضعیف جامعه می‌رسد.

وی این نکته را نیز یادآور شد که در تمام دنیا در صورت ناترازی برق، ابتدا بخش خانگی خاموش می‌شود و صنایع در مرحله آخر هستند، اما درکشور ما به عکس عمل می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha