• چهارشنبه / ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403052416252
  • خبرنگار : 71415

سازمان ملل خواستار دسترسی به کورسک برای بررسی جنایات اوکراین شد

سازمان ملل خواستار دسترسی به کورسک برای بررسی جنایات اوکراین شد
تخریب‌های ناشی از حملات اوکراین در کورسک

دفتر کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل از مسکو خواست به منطقه کورسک دسترسی پیدا کرده تا درباره سوء استفاده هایی که سربازان اوکراینی در ضمن عملیات در این منطقه مرتکب شده‌اند، تحقیق کند.

به گزارش ایسنا، «تاتیانا موسکالکووا»، کمیسیونر عالی حقوق بشر روسیه اخیرا از سازمان ملل خواست تا «تروریسم» اوکراینی‌ها را محکوم کرده و تدابیری را به منظور جلوگیری از نقض حقوق بشر اتخاذ کند.

به گزارش «راشا تودی»، «راوینا شمدسانی»، سخنگوی کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد: «ما تلاش می‌کنیم اطلاعاتی درباره وضعیت منطقه کورسک جمع‌آوری کنیم اما کار ما بدون دسترسی پیدا کردن به این منطقه بسیار سخت است. ما برای دسترسی به خاک روسیه درخواست داده‌ایم تا بتوانیم اطلاعات بیشتری به دست بیاوریم.»

این نهاد حقوق بشری سازمان ملل تایید کرد عملیات ارتش اوکراین در منطقه کورسک روسیه به کشته شدن دست کم چهار غیرنظامی روس منجر شده است.

«ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به این درخواست گفت مسکو امیدوار است درخواست دفتر کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل برای دسترسی پیدا کردن به منطقه کورسک صرفا نمایشی نباشد.

زاخارووا به رادیو اسپوتنیک تصریح کرد: «من واقعا امیدوارم آنچه که آنها گفتند صرفا محض نمایش یا مبرا کردن خودشان از مسئولیت نباشد. من واقعا امیدوارم که این مسیری برای بیداری باشد.»

«آلکسی اسمیرنوف»، فرماندار موقت منطقه کورسک روسیه اعلام کرده اوکراینی‌ها در این منطقه دست کم ۱۲ غیرنظامی روس را کشته و ۱۲۱ تن دیگر شامل ۱۰ کودک را زخمی کرده‌اند. او همچنین اظهار داشت بیش از ۱۲۰۰۰۰ نفر از مردم مناطق مجاور مرز روسیه و اوکراین از سکونتگاه‌هایشان تخلیه شده‌اند.

«آلکسی چپا»، قانونگذار روس و معاون رئیس کمیته امور بین‌الملل مجلس دومای دولتی روسیه روز سه‌شنبه در مصاحبه با رسانه‌ها گفت مسکو مایل به موافقت با درخواست سازمان ملل برای دسترسی دادن به آن است.

چپا گفت: «اگر در اینجا تحریکاتی وجود نداشته باشد و کمیسیونرهای سازمان ملل رویکرد عینی‌گرا در جمع‌آوری اطلاعات در آنجا داشته باشند به وضوح پاسخ ما به این درخواست مثبت است.»

او اضافه کرد: «آنها می‌توانند تخریباتی را که در آنجا به وقوع پیوسته دیده و نتایج مناسب را بگیرند.»

سحرگاه روز ششم اوت (۱۶ مرداد) نیروهای ۶ لشگر ارتش اوکراین عملیات نفوذی را در منطقه کورسک به اجرا گذاشته و تا کنون به عملیات ادامه داده و چندین روستای مرزی را تصرف کرده‌اند. مسکو در واکنش به این رویداد وضعیت اضطراری اعلام و عملیاتی ضد تروریستی را در این منطقه که با منطقه «سومی» اوکراین هم‌مرز است اجرا کرده است.

چند سرباز اوکراینی که با رسانه‌های غربی مصاحبه داشته‌اند گفته‌اند که هدف از این عملیات نفوذ ارتش اوکراین این بوده که مقادیری از خاک روسیه را تصرف کرده تا بتواند در مذاکرات صلح احتمالی در آینده با مسکو این مناطق را مبادله کند و از فشارهای وارد شده بر ارتش اوکراین در جبهه دونباس بکاهد. مسکو اما از آن زمان به این سو انجام هر گونه مذاکرات با کی‌یف را رد کرده و سربازان روسیه پیشروی‌های خود در اوکراین را تسریع کرده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha