• سه‌شنبه / ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۸:۴۳
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1403052315983
  • خبرنگار : 50455

لزوم اندیشیدن به کنش رسانه‌ای بعد از نابودی اسرائیل

لزوم اندیشیدن به کنش رسانه‌ای بعد از نابودی اسرائیل

ایسنا/قم فعال فرهنگی قم گفت: امروز باید به کنش رسانه‌ای بعد از نابودی اسرائیل فکر کنیم که جای شهید و جلاد عوض نشود؛ اسرائیل برای سناریوی مظلومیت خود و بازتاب رسانه‌ای از امروز فکر می‌کند.

حجت‌الاسلام رضا جوان آراسته، فعال فرهنگی قم در نشست تجلیل از خبرنگاران مروج فرهنگ کتاب و کتابخوانی استان قم که امروز، ۲۳ مردادماه در کتابخانه عمومی آیت الله خامنه‌ای برگزار شد، در خصوص نقش رسانه؛ در ساحت فرهنگ خاصه در موضوع عاشورا و فلسطین، اظهار کرد: بین عاشورا و فلسطین اتصال وجود دارد و نمود آن را در این تعبیر شهید مطهری مطهری می‌بینیم که گفتند شمر ۱۴۰۰ سال پیش مرد شمر زمانه‌ات را بشناس. همین‌ طور در اولین سخنرانی امام خمینی در محرم سال ۱۳۴۲، بخش اول و پایانی سخنان ایشان در خصوص اسرائیل است.

وی ادامه داد: اتصال بین ماجرای کربلا و فلسطین بسیار قابل فهم است، همه سخنرانی‌ها و روضه‌ها ناظر به چند ساعتی از ماجرای کربلا است اما کربلا ۳ لایه دارد؛ پیش از  کربلا، در کربلا و پس از کربلا است. اولی و سومی از جنس رسانه است.

جوان آراسته افزود: در واقع تمام دشمنی با اباعبدالله محصول کنش رسانه‌ای ۴۰ ساله از روز بیعت امیرالمومنین(ع) با مردم و جعل خبری که توسط دستگاه معاویه تولید می‌شود تا اینکه در حادثه کربلا ابن زیاد به وسیله همین خبر جعل دستور می‌دهد آب بر امام حسین(ع) و یارانشان بسته شود.

وی بیان کرد: انبوهی از پیام‌های رسانه‌ای علیه امیرالمومنین(ع) توسط دستگاه خلافت شروع می‌شود؛ بنی امیه رسانه را به خوبی می‌شناسد و هیچ مانع رسانه‌ای ندارد و جارچی، حدیث و پیام می‌خرد و تاریخ تولید می‌کند و بر اساس تاریخ تولید شده عاشورا اتفاق می‌افتد.

وی گفت: اگر کنش رسانه‌ای را از حادثه عاشورا حذف کنیم فهم دقیقی نداریم اگر رسانه را از پس کربلا حذف شود امام حسین(ع) شکست خورده می‌شود؛ لذا اگر سه ضلع رسانه‌ای قدرتمند، امام سجاد(ع)، حضرت زینب(ع) و سر مبارک اباعبدالله نبود، در ظاهر اباعبدالله شکست خورده است.

جوان آراسته اضافه کرد: در ماجرای فلسطین نیز رخ دادن این عرصه میدانی، کاملا مبتنی بر رسانه است. ماجرای فلسطین به نقطه سرانجام می‌رسد اما تولید و کنش رسانه‌ای که از فرجام اسرائیل شکل می‌گیرد، در چگونه دیدن اسرائیل در آینده تاثیرگذار است.

این فعال فرهنگی تصریح کرد: از امروز باید به کنش رسانه‌ای بعد از نابودی اسرائیل فکر کنیم که جای شهید و جلاد عوض نشود، این کنش رسانه‌ای است که تاریخ را می‌سازد.

این فعال در قم یادآور شد: پرچمدار روایت غزه چند بانو هستند که کنش‌های بی نظیری دارند و زندگی را در غزه روایت می‌کنند و این انسان‌های مقاوم سرزمین غزه را فتح خواهند کرد.

وی اظهار کرد: بعد از پیروزی فلسطینی‌ها باید به فکر کنش رسانه‌ای باشیم؛ اسرائیل برای سناریوی مظلومیت خود و بازتاب رسانه‌ای از امروز فکر می‌کند.

روایت‌ها باید مظلومیت و مقاومت غزه را به تصویر بکشد

در ادامه این نشست، مهدی توکلیان، مدیرکل اداره کتابخانه‌های عمومی استان قم با اشاره به اینکه مجموعه کتابخانه در خدمت اصحاب رسانه است و ۱۰۰ هزار عنوان کتاب در منبع و مخزن وجود دارد، بیان کرد: تمام فصلنامه‌ها، ماهنامه‌ها با رویکرد و سلایق سیاسی مختلف بدون جناح بندی در نهاد کتابخانه‌های کشور موجود است.

توکلیان تصریح کرد: سال‌های گذشته تلاش کرده‌ایم تا با راه اندازی نشست‌های کتابخوان و رسانه و نشست‌های هم اندیشی با اهالی رسانه، دغدغه‌های حوزه کتاب و کتابخوانی را با همکاری اهالی رسانه به سرانجام رسانیم.

وی ادامه داد: خبرنگاری بحران، حین بحران و بعد از بحران در مسئله اسرائیل و غزه بسیار مهم است و جهان اطلاعات باید تبدیل به جهان روایت‌ها شود. روایت‌ها باید مظلومیت و مقاومت را به تصویر بکشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha