• سه‌شنبه / ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۸:۰۵
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1403052315965
  • منبع : نمایندگی آذربایجان شرقی

سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران استان:

۲۲ تشکل شاهد و ایثارگر در آذربایجان شرقی فعال هستند

۲۲ تشکل شاهد و ایثارگر در آذربایجان شرقی فعال هستند

ایسنا/آذربایجان شرقی سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی گفت: در حال حاضر ۲۲ تشکل مردم نهادِ ایثارگری در سطح استان، شناسایی و سازماندهی شده‌اند که در حوزه جامعۀ شاهد و ایثارگر فعالیت می‌کنند.

علی اکبر سلمانی ظهر امروز در آیین تجلیل از دبیران کل تشکل‌های شاهد و ایثارگر آذربایجان شرقی به مناسبت ۲۲ مرداد، روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی در سالن اجتماعات اداره‌کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اظهار کرد: این تشکل‌ها در حوزه فعالیت‌ها و خدمات مربوط به جامعۀ ۱۷۰ هزار نفری ایثارگری آذربایجان شرقی فعالیت دارند و اعضای آن‌ها را خانواده‌های بزرگوار شهدا و ایثارگران استان تشکیل می‌دهند.

وی با تسلیت ایام حُزن و اندوه آل الله در ماه صفر به ویژه اربعین حسینی و آرزوی قبولی عزاداری تمامی ارادتمندان و شیفتگان سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی را گرامی داشت و افزود: مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) بر اهمیت تشکل‌های مردم نهاد و نقش آن‌ها در پیشبرد گام دوم انقلاب تاکید فراوان دارند چنان که در فرازی، فرموده‌اند تشکل‌ها باید براساس ارزش‌ها و اصول انقلاب اسلامی عمل کنند و به ترویج این ارزش‌ها در جامعه بپردازند.

وی بیان کرد: همچنین معظم له در سال ۱۳۹۵ با صراحت بیان کردند، «برای من تشکل‌های انقلابی با تشکل‌هایی که نسبت به مسائل انقلابی بی‌تفاوتند یکسان نیستند، تشکل‌های انقلابی را باید کمک و تقویت کرد و قدر دانست چون این تشکل‌ها آینده کشور را می‌سازند و آینده انقلاب را تضمین می‌کنند.»

سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی تاکید کرد: با توجه به بیانات رهبر فرزانه انقلاب و از آنجا که ترویج فرهنگ ایثار، شهادت و ترویج سبک زندگی شهدا مهم‌ترین هدف شکل گیری و فعالیت تشکل‌های شاهد و ایثارگر است، این تشکل‌ها می‌توانند فرهنگ ایثار و شهادت را با تبیین سیره و منش شهدا و ایثارگران، با به تصویر کشیدن سبک زندگی آن‌ها، برای مردم به ویژه نسل جوان الگوسازی کنند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر تشکل‌های شاهد و ایثارگر علاوه بر کار فرهنگی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، ظرفیت‌های خوبی برای مطالبه‌گری و پیگیری رفع مشکلات جامعۀ ایثارگری در چارچوب قانون به حساب می‌آیند، مخصوصاً که بعضی از قوانین حوزه ایثارگری متاسفانه اجرایی نشده است.

وی توضیح داد: بنیاد شهید فقط متکفّل اجرای بخشی از قوانین مرتبط با ایثارگران عزیز است، پیگیری و مطالبه‌گری برای اجرای قوانین ایثارگری از دیگر بخش‌های اجرایی نیز، می‌تواند توسط تشکل‌های شاهد و ایثارگر انجام شود.

سلمانی ادامه داد: تشکل‌های شاهد و ایثارگر در اجرایی کردن بسیاری از قوانینی که تصویب شده اما در دستگاه‌های اجرایی معطل مانده، می‌توانند با رایزنی و پیگیری، نقش تأثیرگذاری داشته باشند.

وی بیان کرد: در چارچوب همین مبانی بود که استفاده از پتانسیل تشکل‌های مردم نهادِ علاقه‌مند به فعالیت در حوزه ایثار و شهادت، در اولویت بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار گرفت و خوشبختانه در آذربایجان شرقی هم گام‌های بسیار خوبی در این راستا برداشته شده است.

وی به شناسایی و سازماندهی ۲۲ تشکل شاهد و ایثارگر در آذربایجان شرقی اشاره کرد و گفت: به منظور تعامل هدفمند با جامعه ایثار و شهادت و ارتباطِ دو سویه، جلساتی به صورت ادواری، برگزار و از نظرات تخصصی این تشکل‌ها استفاده می‌شود. 

سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی افزود: ما همواره خود را نیازمند اخذ مشورت از تشکل‌های شاهد و ایثارگر به عنوان سرمایه‌های عظیم و پشتیبانان اصلی‌ بنیاد شهید و امور ایثارگران می‌دانیم چون معتقدیم این تشکل‌ها از ظرفیت خوبی برای تحقق ماموریت‌های بنیاد شهید برخوردار هستند.

وی تاکید کرد: هر جا جامعه ایثارگری ایفای نقش می‌کند، موثر است و در مقابل، کار دولتی، خشک، بی روح و کم اثر است و از همین‌رو تلاش می‌کنیم جریانِ نقش آفرینی جامعۀ ایثارگری را توسعه دهیم.

وی با بیان اینکه تقویت تشکل‌های شاهد و ایثارگری از جمله اقداماتی است که توسط اداره‌کل بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی دنبال می شود، گفت: ارتقای توانمندی تشکل‌ها و آموزش به این مجموعه‌ها راهبردی است که با مساعدتِ بیش از گذشتۀ دفتر تشکل‌های ایثارگری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهیدِ مرکز، در دستورکار قرار خواهد گرفت.

سلمانی خاطرنشان کرد: تداوم برگزاری جلسات مستمر با این تشکل‌ها و نیز کمک به تشکیل جلسات مشورتی با نمایندۀ محترم ولی‌فقیه در استان، استاندار محترم و مدیران محترم دستگاه‌های اجرایی نیز از دیگر برنامه‌های پیش‌رو در همین رابطه خواهد بود.

وی به مقولۀ مشارکت‌های مردمی هم اشاره و اظهار کرد: در این زمینه هم اقدامات متنوع و گسترده‌ای در بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی، برنامه‌ریزی و اجرا شده که عصر امروز شاهد به بار نشستن یکی این تلاش‌ها خواهیم بود که در جریان آن کلنگ ساخت اولین مدرسۀ حاج محمدولی نصیبی، آزاده و جانباز سرافراز ۴۰درصد دوران دفاع مقدس، در سیس شبستر به زمین زده خواهد شد.

وی مطرح کرد: خیّرانِ شاهد و ایثارگری که به جز هشت سال رشادت در دوران دفاع مقدس، اکنون از مال و اموال خود برای ساخت مدرسه، مسجد، کمک‌های مومنانه، حوزۀ سلامت، صندوق‌های قرض‌الحسنه و غیره استفاده می‌کنند، یک گام که نه، بلکه چندین گام از مردم عادی جامعه، در این راه جلوتر هستند.

سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی ادامه داد: این خیّرین بزرگوار از موهبتی که خداوند در اختیار آنان قرار داده است به‌درستی بهره می‌برند و از توانایی مالی خود برای دستگیری و شرکت در امور فرهنگی، اجتماعی، دینی و امور خیر کمک می‌گیرند که ستودنی و مایۀ مباهات است.

وی اظهار کرد: در بنیاد شهید و امور ایثارگران استان، با ساماندهی خیّرانِ شاهد و ایثارگر به دنبال این هستیم تا بتوانیم از توانمندی این انسان های نیک اندیش، حداکثر بهره را ببریم که در این مسیر، از پشتیبانی و حمایت بیش از گذشتۀ ستاد مرکز و به ویژه دفتر تشکل‌های ایثارگری و مشارکت‌های مردمی بی‌نیاز نیستیم.

وی گفت: یاد و خاطرۀ ۹۸۶۸ شهید والامقام، ازخودگذشتگیِ ۲۶۱۶۸ جانباز سرافراز و صبر و بردباری ۱۹۰۰ آزادۀ گرانقدرِ دوران دفاع مقدس آذربایجان شرقی را گرامی می‌داریم و امیدواریم تشکل‌های شاهد و ایثارگر، ادامه دهنده راه این اسوه‌های ایثار، جهاد و شهادت باشند.

۲۲ تشکل شاهد و ایثارگر در آذربایجان شرقی فعال هستند

توصیۀ تشکل‌های ایثارگری به ایجاد شاخۀ جوانان

مدیرکل دفتر تشکل‌های ایثارگری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران، تشکل‌های شاهد و ایثارگر را به ایجاد شاخۀ جوانان توصیه کرد.

رحیم نریمانی ظهر امروز در آیین تجلیل از دبیران‌کل تشکل‌های شاهد و ایثارگر آذربایجان شرقی به مناسبت ۲۲ مرداد، روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی در سالن اجتماعات اداره‌کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اظهار کرد: تشکل‌های شاهد و ایثارگر دارای تجارب ارزشمندی هستند که تجربۀ زیستۀ این شبکۀ عظیم مردمی می‌تواند با تشکیل شاخۀ جوانان، به نسل‌های جدید نیز منتقل شود.

وی لزوم کیفیت بخشی به فعالیت تشکل‌های شاهد و ایثارگر موجود را مورد تاکید قرار داد و افزود: در عین حال تکثّر سازمان‌های مردم نهاد ایثارگری را یک ضرورت می‌دانیم.

وی مطالبه‌گری قانونی را یکی از انتظارات دفتر تشکل‌های ایثارگری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران از تشکل‌های شاهد و ایثارگر عنوان و اظهار کرد: سازمان‌های مردم نهاد ایثارگری علاوه بر نقش آفرینی در زمینۀ ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، یک مسئولیت اجتماعی نیز دارند و تشکل‌های هر یک از استان‌ها باید مشکلات و چالش‌های مهم استان خود را بررسی و برای برون رفت از مشکلات، راه حل ارائه کنند و مسیر رفع مشکلات را با دغدغه مندی تا حصول نتیجه ادامه دهند.

مدیرکل دفتر تشکل‌های ایثارگری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران از حمایت مشروطِ این دفتر از تشکل‌های شاهد و ایثارگر خبر داد و گفت: شرط حمایت بنیاد شهید، داشتن ایده‌ای تحولی و برنامه محوری تشکل‌ها است و اگر ایده‌ها و برنامه‌های ارائه شده از جانب این مجموعه‌ها اصولی بوده و عمق لازم را داشته باشند، بنیاد شهید در سطح ستاد مرکز و همچنین استان‌ها، خود را موظف به حمایت می‌داند و از همین تریبون تعهد می‌دهیم که اعتبار مورد نیاز جهت اجرای این دست از ایده‌ها و برنامه‌ها را نیز تامین خواهیم کرد.

وی با اشاره به جدّیت بنیاد شهید در اجرای سیاست برون سپاری فعالیت‌های خود گفت: تشکل‌های شاهد و ایثارگر با توجه دارا بودن ظرفیت‌های خوب، در اولویت برون‌سپاری بنیاد شهید قرار دارند اما این مجموعه‌ها نیز باید ساختار سازمانی خود را تقویت و تکمیل کنند تا خدمات و برنامه‌های مورد نظر، به بهترین شکل ممکن عملیاتی شود.

وی افزود: به موازات حرکت تشکل‌های شاهد و ایثارگر در چارچوب فعالیت‌های حرفه‌ای، بنیاد شهید نیز توانمندسازی و آموزش این تشکل‌ها را در دستورکار خود قرار داده است و در همین راستا همایش ملیِ آموزشی تشکل‌ها در سال‌جاری، به میزبانی تبریز برگزار خواهد شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان آذربایجان شرقی، در این آیین دبیران کل تشکل‌های شاهد و ایثارگر حاضر در جلسه هر یک در سخنان جداگانه به طرح دیدگاه‌ها و بیان نظرات خود پرداختند و در پایان مورد تجلیل قرار گرفتند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha