• چهارشنبه / ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۲:۵۹
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403052315933
  • خبرنگار : 71604

ماموریت سرنشین‌دار رصد قطب‌های زمین اواخر امسال پرتاب می‌شود

ماموریت سرنشین‌دار رصد قطب‌های زمین اواخر امسال پرتاب می‌شود

اولین پرواز فضایی سرنشین‌دار برای بررسی مناطق قطبی زمین، چهار فضانورد را با خود به فضا خواهد برد.

به گزارش ایسنا، شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) قصد دارد اواخر امسال با پرتاب اولین ماموریت سرنشین‌دار برای کاوش در مناطق قطبی سیاره ما، در زمینه پروازهای فضایی تاریخ‌سازی کند.

به نقل از اسپیس، اسپیس‌ایکس دیروز ۱۲ اوت اعلام کرد این پرواز چهار نفره به افتخار کشتی نروژی که بین سال‌های ۱۸۹۳ و ۱۹۱۲ سفرهای پیشگامانه‌ای را به قطب شمال و قطب جنوب انجام داد، «فارم ۲»(Fram2) نام دارد.

اسپیس‌ایکس در توضیح این ماموریت نوشت: فارم ۲ توسط «چون وانگ»(Chun Wang) ماجراجو و کارآفرین اهل مالت، فرماندهی خواهد شد. وانگ قصد دارد از این ماموریت برای برجسته کردن روحیه اکتشافی خدمه استفاده کند، حس شگفتی و کنجکاوی را برای عموم مردم به ارمغان بیاورد و نشان دهد که چگونه فناوری می‌تواند مرزهای اکتشاف زمین را از طریق تحقیقات ماموریت جابه‌جا کند.

«یانیک میکلسن»(Jannicke Mikkelsen) فضانورد اهل نروژ به عنوان فرمانده وسیله نقلیه، «اریک فیلیپس»(Eric Philips) فضانورد استرالیایی به عنوان خلبان وسیله نقلیه و «رابیا روگ»(Rabea Rogge) فضانورد آلمانی به عنوان متخصص مأموریت نیز در فارم ۲ به وانگ می‌پیوندند. به گفته اسپیس‌ایکس، هر چهار نفر تازه‌کار هستند.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، فارم ۲ اواخر امسال با یک موشک «فالکون ۹»(Falcon 9) از سواحل فضایی فلوریدا پرتاب می‌شود و چهار سرنشین را با یک کپسول «دراگون»(Dragon) به مدار می‌فرستد.

اسپیس‌ایکس در شرح ماموریت نوشت: خدمه قصد دارند در طول این ماموریت سه تا پنج روزه، مناطق قطبی زمین را از سقف گنبدی کپسول دراگون در ارتفاع ۴۲۵ تا ۴۵۰ کیلومتری رصد کنند تا اطلاعات فیزیکدانان فضایی را ارتقا دهند. خدمه به بررسی انتشارات مداوم سبزرنگ و ارغوانی‌رنگ خواهند پرداخت که می‌توان آن را با پدیده «STEVE» در اتمسفر مقایسه کرد. این پدیده در ارتفاع تقریبا ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلومتری جو زمین بررسی شده است.

خدمه فارم ۲ چگونگی تأثیر پرواز فضایی را بر بدن انسان نیز مطالعه خواهند کرد. به گفته اسپیس‌ایکس، این کار شامل ثبت اولین تصویر پرتو ایکس از یک انسان در فضا خواهد بود.

فارم ۲ ششمین ماموریت سرنشین‌دار خصوصی اسپیس‌ایکس خواهد بود. ماموریت‌های پیشین عبارتند از «اینسپیریشن ۴»(Inspiration4) که در سپتامبر ۲۰۲۱ پرتاب شد، «آکس-۱»(Ax-1)، «آکس-۲» و «آکس-۳» شرکت «آکسیوم اسپیس»(Axiom Space) که در سال‌های ۲۰۲۲، ۲۰۲۳ و سال جاری سرنشینان را از زمین به ایستگاه فضایی بین‌المللی و از آنجا به زمین انتقال دادند. ماموریت «پولاریس داون»(Polaris Dawn) یکی دیگر از پروازهای برنامه‌ریزی‌شده است که در ۲۶ اوت پرتاب خواهد شد.

پولاریس داون اولین ماموریت از سه ماموریت برنامه‌ریزی‌شده در برنامه خصوصی پولاریس است. هر سه ماموریت توسط «جرد آیزاکمن»(Jared Isaacman) کارآفرین و میلیاردر حوزه فناوری تأمین مالی و فرماندهی خواهند شد که همین کار را برای اینسپیریشن ۴ نیز انجام داد.

اسپیس‌ایکس ۹ ماموریت سرنشین‌دار را نیز برای ناسا به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب کرده است که با پرواز آزمایشی «دمو ۲»(Demo-2) به آزمایشگاه مداری در سال ۲۰۲۰ آغاز شدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha