• سه‌شنبه / ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۵:۵۶
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403052315888
  • خبرنگار : 50237

فرمانده انتظامی استان:

۵۶۵ متهم در حوزه امنیت اقتصادی در همدان

۵۶۵ متهم در حوزه امنیت اقتصادی در همدان

ایسنا/همدان فرمانده انتظامی استان همدان با بیان اینکه ارزش کل کالای اقتصادی کشف شده در سال‌جاری ۲۰۴ میلیارد تومان و سال گذشته ۱۲۹ میلیارد بوده که ۵۸ درصد افزایش یافته است، گفت: ۵۶۵ نفر در حوزه امنیت اقتصادی متهم هستند و تعداد پرونده‌ها ۵۷۰ مورد تعداد کل پرونده‌های مکشوفه بوده که سه درصد افزایش یافته است.

سردار سلمان امیری سه شنبه ۲۳ مرداد در جمع خبرنگاران ضمن گرامیداشت یاد شهدای انقلاب، دفاع مقدس و رسانه با بیان اینکه اصحاب رسانه سربازان جنگ نرم هستند، اظهار کرد: خبرنگاران چشم بینا، گوش شنوا و زبان گویای جامعه هستند و برای ایجاد محیط امن در اجتماع نقش موثر و بی بدیلی دارند و هماهنگی و تعامل اصحاب رسانه با نیروی انتظامی باعث هم افزایی در تولید و اجرای امنیت در سطح استان شده است و می‌توانند به عنوان بازوری توانمند پلیس در گسترش امنیت در استان و ارتقای احساس امنیت اجتماعی عمل کنند.
وی با بیان اینکه برای خدمت‌رسانی موثر ارگان‌ها به مردم خبرنگاران نقش برجسته‌ای دارند، افزود: بیشتر رسانه‌ها در فضای مجازی فعالیت کرده و تبادل اطلاعاتی در این فضا صورت می‌گیرد که فعالیت در فضای مجازی به لحاظ توسعه کمی و کیفی می‌تواند فرصت یا تهدید باشد به این صورت که رسانه‌های بیگانه در سیاه بینی و وارونه جلوه دادن حقیقت بسیار کار می‌کنند در حالیکه رسانه‌های داخلی فرصتی را برای برقراری، دوام و قوام امنیت برقرار کردند.
امیری با بیان اینکه امنیت بین بخشی است و نیروی انتظامی نمی‌تواند به تنهایی امنیت را برقرار کند مگر با حضور اقشار مختلف مردم، اضافه کرد: موضوعی که امروز ما را آزار می دهد، عدم امنیت نیست بلکه عدم احساس امنیت است و مرز بسیار شکننده‌ای بین این موارد وجود دارد و باید با افزایش آگاهی و اطلاع‌رسانی مراقب باشیم که با وجود امنیت بالا در کشور و استان همدان  مردم عدم احساس امنیت نداشته باشند.
فرمانده انتظامی استان همدان با تاکید بر اینکه دشمن به دنبال جنگ ترکیبی بوده و همواره جنگ نرم و شناختی را در کف میدان و فضای مجازی پیش می‌برد، بیان کرد: دشمن به دنبال شکار موضوعات است و نیروی انتظامی و اصحاب رسانه باید در انعکاس اخبار دقت کنند تا بازیکن تیم دشمن نباشیم.
امیری با بیان اینکه خبرنگاران می‌توانند نقش مهمی در مشارکت اجتماعی داشته و ارگان‌ها را برای بهبود شرایط بسیج کنند، ادامه داد: بلوار بعثت و تردد شبانه خودروها یک مشکل اساسی در همدان است و دوربین کنترل سرعت در آنجا وجود ندارد که اصحاب رسانه باید این موضوع را از شهرداری مطالبه کنند چرا که با تعقیب و گریز جان اشخاص را به خطر انداخت بنابراین‌ باید از ابزار و کنترل الکترونیک در سطح شهر بیشتر استفاده شود همچنین در سطح شهرستانهای دیگر نیز تعداد دوربین‌های پایشی و کنترل کیفیت بسیار کم بوده و چراغ‌های شهری هنوز هوشمند نشده است.
وی با بیان اینکه اقدامات خوبی در شهرداری‌ها صورت گرفته اما جای کار بسیار بوده و نیروی انتظامی مطالبات زیادی از آنها دارد، گفت: اقدامات صورت گرفته در حوزه ترافیک در شهرداری‌ها پاسخگوی مطالبات امروزه جامعه ما نیست و خبرنگاران در زمینه آگاهی بخشی و بازنشر مطالبات پلیس نقش مهمی دارد همچنین ارتباط خوب اصحاب رسانه بامردم می‌تواند در راستای ارتقای امنیت اجتماعی و عمومی موثر باشد تا جرائم کاهش پیدا کند. 
فرمانده‌ انتظامی استان همدان تاکید کرد: هنگامی که افراد منزل را ترک می‌کنند اگر در ساعات ابتدایی شب یکی از چراغ‌ها را روشن بگذارند بالای ۹۰ درصد از سرقت درامان خواهند بود.
امیری با تاکید بر اهمیت اعتماد عمومی مردم به پلیس، تصریح کرد: کارکنان نیروی انتظامی نیز گاهی بر اساس عدم آموزش دچار تخلف یا اشتباه می‌شوند اما این موضوع نباید اعتماد عمومی را به پلیس که مرجع و پناهگاه مردم بوده را از بین ببرد چرا که خدشه به آبروی پلیس، خدشه به آبروی امنیت بوده و اعتماد عمومی به پلیس ضامن مأموریت و اقدامات آنها است.
وی ارتقای آموزش، آگاهی‌بخشی به جامعه و هشدارهای امنیتی را از موضوعات مهم برشمرد و گفت: امنیت در کشور و استان وجود دارد اما آگاهی بخشی به مردم باید مورد توجه قرار گیرد تا احتمال تهدید و آسیب برای اشخاص کاهش پیدا کند و خبرنگاران پل ارتباطی انتقال پیام‌ها و هشدارهای پلیس به مردم هستند.
امیری با بیان اینکه برای بیان روایت اول توسط اصحاب رسانه باید با گروهی از خبرنگاران کارگروهی تشکیل شود تا مسائل به صورت شفاف در اختیار آنها قرار گیرد، افزود: گاهی اقدامات بسیار خوبی توسط نیروی انتظامی انجام می‌شود اما به دلیل حفظ آبرو و حیثیت اشخاص نمی‌توان اطلاع رسانی آن را انجام داد و جلیقه خبرنگاران مانند جلیقه ضدگلوله پلیس برای تقابل با افراد ظالم است و در برابر سیاه نمایی به ناحق باید به حق عملیات روانی انجام شود.
فرمانده‌ انتظامی استان همدان با بیان اینکه در بسیاری از موارد پلیس با معلول‌ها مواجه است و علت‌ها از جای دیگر سرچشمه می‌گیرند که این علت‌ها بررسی شود، اضافه کرد: آمار سرقت‌های مهم از آغاز سال‌جاری تاکنون ۲۰ درصد ، سرقت‌های خرد ۲۴ درصد و جمع کل سرقت‌ها ۲۳ درصد کاهش یافته و کشفیات سرقت‌های مهم ۳۰ درصد، سرقت‌های خرد ۴۴درصد و جمع کل سرقت‌ها ۳۷ درصد افزایش یافته است.
امیری با بیان اینکه در سال‌جاری سرقت مسلحانه در استان انجام نشده و سرقت به عنف ۲۱ درصد کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: بیشتر سرقت به عنف در اثر بی توجهی مال باختگان صورت می‌گیرد و  ۳۹۲ هزار و ۶۳۰ مورد تماس از ابتدای فروردین تا ۲۲ مرداد ماه سال ۱۴۰۳ با ۱۱۰ ثبت شده که نسبت به سال گذشته یک درصد افزایش یافته و از این تعداد ۱۴۲ هزار و ۲۲۳ مورد عملیاتی شده که ۳۷ درصد این تماس‌ها عملیاتی، ۶۲ درصد آن راهنمایی و ارشاد و یک درصد نیز مزاحمت بوده است.
وی تأمین نظم و امنیت تعطیلات نوروزی، ماه مبارک رمضان، شب قدر، راهپیمایی روز قدس، رژه ۲۹ فروردین، مرحله دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، مراسم شهادت شهید جمهور، تأمین و نظم امنیت اعزام و برگشت حجاج، دور اول و دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و تأمین امنیت بیش از یک هزار و ۴۰۰ صندوق رأی را از اقدامات انجام شده توسط نیروی انتظامی در استان برشمرد.
فرمانده‌ انتظامی استان همدان  از کشف قریب به سه تن و ۹۴ کیلوگرم مواد مخدر با افزایش سه درصدی نسبت به مدت مشابه سال گدشته خبر داد و گفت: جرائم سایبری در استان نسبت به سال گذشته هشت درصد افزایش یافته که این موضوع نیازمند آگاهی بخشی است و با وجود اطلاع‌رسانی های زیاد درباره لینک‌های آلوده، بازهم افراد در دام این لینک‌ها افتاده و موجودی حساب آنها تخلیه می‌شود و مردم توجه کنند اگر مبلغی غیرمتعارف از حساب آنها کسر شد سریع با شماره ۰۹۶۳۸۰ تماس بگیرند.
امیری با بیان اینکه بعد از تماس حساب توقیف می‌شود و روزانه حدود ۱۰۰ میلیون بازگشت اموال صورت می‌گیرد، اظهار کرد: کشفیات در حوزه فضای سایبری ۵۸ درصد افزایش یافته است.
وی با اشاره به کاهش آمار در حوزه نزاع و شرارت‌ها، اعلام کرد: با وجود افزایش تردد در استان تعداد کل وقوع تصادفات فوتی درون و برون شهری ۲۰ درصد کاهش داشته و ۸۶ درصد از تصادفات در ۳۰ کیلومتری و داخل شهرها اتفاق می‌افتد که این موضوع نشان می‌دهد خستگی و خواب آلودگی یکی از مهم‌ترین عوامل تصادفات بوده و از کل تصادفات ۱۳.۸ درصد در جاده های برون شهری و روستایی است و چرا باید جاده های روستایی وضعیت درستی نداشته  و ناامن باشند که شاهد تصادفات چندنفری باشیم.
امیری با بیان اینکه در حوزه راهداری برای رفع نقاط حادثه خیز اقدامات خوبی صورت گرفته است، تصریح کرد: سال گذشته حدود بیش از ۳۰ مورد نقاط حادثه‌خیز در استان وجود داشت که در هرکدام تصادفات مرگباری اتفاق می‌افتاد که در سال‌جاری اصلاح شدند و هزاران کیلومتر خط کشی، روکش آسفالت و گاردریل گذاری صورت گرفته اما هنوز در حوزه برون شهری و روستایی مشکلاتی وجود دارد.
وی با بیان اینکه بیشترین آمار تخلفات حادثه ساز در جاده‌های استان مربوط به سرعت غیرمجاز، سبقت و نقص سیستم روشنایی است، ادامه داد: ۱۰۶۰ دستگاه موتورسیکلت با ۲۳۰ درصد افزایش و ۱۶۴۶ دستگاه خودرو با ۸۱ درصد افزایش نسبت به سال گذشته توقیف شده است و خودروهای متخلف باید اعمال قانون شوند که جز با نصب دوربین امکان‌پذیر نیست. 
امیری با بیان اینکه توقیفات موتورسیکلت در پلیس راه ۹۲ دستگاه و ۱۳۱۵ دستگاه خودرو با ۵۵ درصد افزایش یافته در سال جاری بوده است، اظهار کرد: جرائم تخلفات حادثه ساز سه درصد افزایش پیدا کرده و حدود ۱۰۳ هزار و ۲۷۹ فقره اعمال قانون صورت گرفته و تعداد ترددها در محورهای مواصلاتی تاکنون چهار درصد افزایش یافته است.
فرمانده‌ انتظامی استان همدان با بیان اینکه در سامانه ۱۹۷ نسبت به مدت مشابه ۳۹ درصد بیشتر از سال قبل تقدیر ثبت شده است، تصریح کرد: در حوزه صدور گذرنامه از اول محرم سال گذشته ۳۶۳۱ مورد صادر شده که امسال به ۵۴۳۷ مورد رسیده که ۴۹ درصد افزایش یافته است و در سال‌جاری صدور گذرنامه عادی ۲۶ درصد کاهش داشته است.
امیری اضافه کرد: گذرنامه زیارتی از اول محرم سال ۱۴۰۲ سامانه‌ پلیس من ۱۵۱۴ مورد بوده و این عدد در سال ۱۴۰۳ به ۱۰ هزار و ۶۷۱ مورد با ۶۰۴ درصد رسیده است و مردم می‌توانند در خانه ثبت درخواست برای گذر زیارتی داشته باشند.
وی ادامه داد: برای بار اول پلیس اطلاعات یک سامانه چاپ گذر زیارتی را برای استان را گرفتند و پست به حداقل رسیده و بعد از چاپ تحویل زائران می‌شود و موکب الحسین توسط پلیس اطلاعات برپا شده است.
 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha