• سه‌شنبه / ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۲۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403052315715
  • خبرنگار : 71496

روایت‌های تکان‌دهنده اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی

روایت‌های تکان‌دهنده اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی

جمعی از اسرای فلسطینی آزاد شده از زندان‌ها و بازداشتگاه‌های رژیم صهیونیستی به افشای موارد متعدد و شدید نقض حقوق که از زمان آغاز جنگ علیه غزه در این زندان‌های مملو از هزاران اسیر متحمل شدند، پرداختند.

به گزارش ایسنا، اسرای فلسطینی آزاد شده از زندان‌ها و بازداشتگاه‌های رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با خبرگزاری «آسوشیتدپرس» اظهار کردند که در این زندان‌ها بارها مورد ضرب و شتم قرار گرفته و با ازدحام شدید در سلول‌های بازداشت و محرومیت از سهمیه‌های غذایی اصلی مواجه بودند.

برخی مسؤولان رژیم صهیونیستی اذعان کردند که آنها شرایط زندان‌ها را برای فلسطینی‌ها شدیدتر کردند و ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی این رژیم افتخار می‌کند که زندان‌های این رژیم تحت نظارت او هرگز اردوگاه‌های تابستانی برای فلسطینی‌ها نخواهند بود.

چهار تن از فلسطینی‌های آزاد شده به آسوشیتدپرس گفتند که «از زمان آغاز حملات هفتم اکتبر این رفتارها به شکل گسترده‌ای در زندان‌های تحت نظارت این وزارتخانه تشدید شده و برخی از اسرا پس از چندین ماه بازداشت با اندام‌هایی نحیف و آسیب‌های روحی عمیقی آزاد شدند.»

«معزز عبیات»، پنجمین زندانی که پس از ۶ ماه اسارت در زندان نقب در جنوب اراضی اشغالی، در نهایت ژوئیه گذشته آزاد شد، تا حدی لاغر و نحیف شده که توان صحبت کردن درباره تجربه خود در زندان‌های رژیم صهیونیستی را ندارد، او از نظر جسمی بسیار ضعیف شده و تمرکز ندارد و تنها چند دقیقه می‌تواند صحبت کند.

عبیات تنها به آسوشیتدپرس گفت: مرتب کتک می‌خوردم.

این آزاده ۳۷ ساله فلسطینی در حال حاضر در خانه‌اش در خارج از بیت لحم بوده و حتی نمی‌تواند از صندلی‌اش بلند شود.

«آیة عبیات» دختر این آزاده فلسطینی گفت: او در طول شب دچار توهم می‌شود در وسط خانه با حالت شوک می‌ایستد و عذاب و دردی را که کشیده، به یاد می‌آورد.

عبیات همانند سایر بازداشتی‌ها بر اساس قانون بازداشت اداری که به رژیم صهیونیستی اجازه بازداشت تا اطلاع ثانوی هر فردی بدون طرح اتهامی علیه‌اش را می‌دهد، بازداشت شد.

به گزارش آسوشیتدپرس، دیگر اسیران آزاد شده نیز با وجود اینکه در بازداشتگاه‌های مختلفی بودند، شرایط مشابهی را گزارش کردند.

اسرای فلسطینی که با آسوشیتدپرس گفت‌وگو کردند، به دلیل نگرانی از بازداشت دوباره خود از این خبرگزاری خواستند که نامشان را افشا نکند.

اظهارات آنها با گزارش‌های نهادهای حقوقی که نقض‌های موجود در بازداشتگاه‌های رژیم صهیونیستی را روایت می‌کنند، همخوانی دارد.

نهادهای حقوقی به دلیل بدرفتاری با اسرای فلسطینی در مراکز نظامی به ویژه بازداشتگاه «سدی تیمان» به شدت نگران هستند، در این پایگاه صحرایی پلیس نظامی رژیم صهیونیستی ۱۰ سرباز ارتش این رژیم را به اتهام تجاوز جنسی به یک اسیر فلسطینی بازداشت کرد.

بیشتر فلسطینی‌هایی که در یورش‌ها به نوار غزه از زمان آغاز جنگ بازداشت شدند، در این بازداشتگاه هستند.

در حالی که سربازان بازداشت شده اتهام تجاوز جنسی را تکذیب می‌کنند و پنج تن از آنها نیز آزاد شدند، وکیل آنها نیز مدعی است که آنها در مقابل زندانی که حین بازرسی به آنها حمله کرد، از خو دفاع کردند و به او تعرض جنسی نکردند.

طبق اعلام ارتش رژیم صهیونیستی از اکتبر گذشته تاکنون ۳۶ زندانی فلسطینی در بازداشتگاه‌های این ارتش جان خود را از دست دادند.

طبق گزارش‌های کالبدشکافی سازمان پزشکان حامی حقوق بشر که یک سازمان حقوقی اسرائیلی است و بر کالبدشکافی‌ها نظارت داشته، پنج تن از اسرای فلسطینی حاکی از این است که در بدن ۲ تن از آنها شکستگی وجود داشته، در مورد نفر سوم نیز با مراقبت‌های پزشکی مناسب امکان جلوگیری از مرگ او وجود داشته است.

در مقابل فراخوان‌ها برای تعطیلی بازداشتگاه سدی تیمان، ارتش رژیم صهیونیستی صدها فلسطینی را از این پایگاه به زندانی تحت مدیریت وزارت بن گویر منتقل کرد اما بر اساس اظهارات عبیات و دیگر اسرای آزاد شده، شرایط در این مراکز نیز تکان‌دهنده است.

«منذر عمیره»، فعال سیاسی در کرانه باختری که در زندان «عوفر» بازداشت بود، گفت نگهبان‌ها برای مجازات و یا اصلا بدون هیچ دلیلی زندانی‌ها را مرتبا کتک می‌زنند.

عمیره گفت که او همراه با ۱۲ زندانی دیگر در یک سلول که تنها ۶ تخت و چند پتوی نازک داشته، حضور داشتند و در طول‌ ماه‌های زمستان به شدت از سرما رنج بردند.

او افزود: حتی زندانی‌ها زمان استفاده از سرویس بهداشتی نیز غل و زنجیر داشتند و در طول هفته تنها ۱۵ دقیقه زمان خروج از سلول به آنها داده می‌شد.

عمیره به دلیل مطالبی در انتقاد از رژیم صهیونیستی که در صفحه فیسبوک خود منتشر کرده بود، به بازداشت اداری درآمد.

او گفت که در طول سه ماه بازداشت به دلیل کمبود غذا، ۳۳ کیلو از وزن خود را از دست داد.

به گفته این اسیر آزاد شده، زندانی‌ها در صورت اعتراض به شرایط بد زندان نیز با ضرب و شتم و آسیب به اندام‌های تناسلی‌شان مواجه می‌شوند.

بر اساس گزارش سازمان حقوقی اسرائیلی «هموکد»، از زمان آغاز جنگ غزه تعداد زندانی‌های فلسطینی به حدود ۱۰ هزار تن افزایش پیدا کرد برخی از آنها در غزه بازداشت شده و تعداد زیاد دیگری در کرانه باختری و قدس شرقی بازداشت شدند.

هر چهار اسیر آزاد شده فلسطینی که آسوشیتدپرس با آنها مفصل گفت‌وگو کرد، گرسنگی را بزرگترین چالش خود در این زندان‌ها عنوان کردند.

«محمد الصالحی»، اسیر فلسطینی که پس از هفتم اکتبر در زندانی در قدس اشغالی بود، تاکید کرد که مسؤولان رژیم صهیونیستی پس از هفتم اکتبر شرایط بسیار سختی را به زندانی‌ها تحمیل کردند.

الصالحی گفت: آنها چند روز پس از حمله (هفتم اکتبر) سلول‌ها را کاملا خالی کرده و حتی لباس‌ها را با خود بردند و در نهایت تعداد زندانی‌ها از ۶ به ۱۴ افزایش یافت.

این اسیر فلسطینی در نهایت در ماه ژوئن با پایان یافتن دوره محکومیتش آزاد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha