• سه‌شنبه / ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۱۶
  • دسته‌بندی: ایکسنا
  • کد خبر: 1403052315705
  • منبع : فضای مجازی

شورش علیه پوشش!

شورش علیه پوشش!

چند ماه قبل وقتی نایکی از لباس دونده‌های زن و مرد امریکایی رونمایی کرد، بسیاری نسبت به تفاوت طراحی ظاهری برای زنان و مردان واکنش نشان دادند و ابراز نارضایتی کردند، اما به نظر می‌رسد تا زمان المپیک و پوشیدن لباس‌ها در مسابقات کسی آنقدر جدی به موضوع نپرداخته بود.

به گزارش ایسنا، کانال تلگرامی «تبیان» نوشت: چند ماه قبل وقتی نایکی از لباس دونده‌های زن و مرد امریکایی رونمایی کرد، بسیاری نسبت به تفاوت طراحی ظاهری برای زنان و مردان واکنش نشان دادند و ابراز نارضایتی کردند، اما به نظر می‌رسد تا زمان المپیک و پوشیدن لباس‌ها در مسابقات کسی آنقدر جدی به موضوع نپرداخته بود. لباس زنانی که نایکی طراحی کرده، بسیار کوتاه و بدن‌نما بود و صدای رسانه‌های امریکایی را درآورد. آن‌ها روی دو موضوع تمرکز داشتند؛ جنسیت‌زدگی و نامناسب بودن آن‌ها از نظر عملکردی. 

رسانه‌های تخصصی ورزشی Sporting News، Citius Mag و Runners World به طور جدی به لباس‌ها ایراد گرفتند و معتقدند بیشتر از اینکه راحتی ورزشکار مورد توجه قرار بگیرد، جنسیت او مد نظر بوده است. هرچند ورزشکارها هم ساکت نبودند. تارا دیویس، بریتون ویلسون و کوئین هریسون هر سه دونده‌های سابق المپیک انتقادهای تند و تیزی به لباس‌ها کردند. 
این اولین بار نیست لباس زنان در المپیک خبرساز می‌شود. در المپیک ۲۰۲۰ تیم والیبال ساحلی زنان نروژ با شلوارک به جای لباس شناخته شده این ورزش حاضر و عجیب اینکه بابت این کار جریمه شدند! همچنین در همان سال تیم ژیمناستیک زنان آلمان برای اولین بار در المپیک توکیو ۲۰۲۰ لباس‌هایی را پوشیدند که تا مچ پا ادامه داشت. این فعالیت‌ها به عنوان اعتراض به جنسیت‌زدگی لباس‌های این رشته‌ها که بسیار بدن‌نما بودند و ورزشکارها در آن‌ها احساس راحتی نداشتند، انجام شده بود. 
این مسئله برای بانوان تیم ژاپن هم رخ داده بود، بعد از المپیک ۲۰۲۰، تصاویری از زنان ورزشکار این کشور ثبت شده بود که بدن‌شان در نور سالن‌ها نمایان شده بود، از همین رو امسال ژاپن برای حفظ حریم خصوصی، ورزشکارانش را با لباس خاصی به این مسابقات فرستاد. برای طراحی از فناوری جدیدی در پارچه استفاده شد که نور مادون قرمز را بهتر جذب می‌کند و با دوربین‌هایی مثل دید در شب و... نمی‌توان از آن‌ها عکسی گرفت که خطوط بدن و لباس زیر پیدا باشد. رشته‌های ورزشی دوومیدانی، ژیمناستیک و والیبال ساحلی زنان که لباس‌های خاصی دارند، طی چند سال اخیر هم تنگ‌تر، هم کوتاه‌تر و هم بدن‌نماتر شده‌اند و نگرانی‌ها از اینکه به جای ورزش، جنسیت است که در این بازی‌ها به نمایش گذاشته می‌شود، بالا گرفته. این در حالی است که طراح‌های این لباس‌ها عموماً بحث استفاده از فناوری پیشرفته در تولید را مطرح می‌کنند و اساساً جوابی برای کوتاه و تنگ بودن آن‌ها ندارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha