• سه‌شنبه / ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۰۹
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1403052315621
  • خبرنگار : 50194

برنامه‌های ترویجی و توسعه‌ای کوراش مازندران در مناطق روستایی

برنامه‌های ترویجی و توسعه‌ای کوراش مازندران در مناطق روستایی

ایسنا/مازندران رئیس کمیته کوراش مازندران از توسعه ورزش کوراش در مناطق روستایی، برگزاری مسابقات و اردوهای متعدد و افزایش مشارکت جوانان و نوجوانان در این رشته ورزشی خبر داد و تاکید کرد: یکی از اهداف انجمن کوراش استان، تربیت داوران و مربیان حرفه‌ای است تا استانداردهای مسابقات و تمرینات ارتقا یابد.

ورزش کوراش از جمله ورزش‌های باستانی و نزدیک به ورزش کشتی بوده و خاستگاه اولیه این ورزش آسیای میانه است. این ورزش در کشورهای مختلف جهان از جمله جمهوری آذربایجان، ازبکستان، هند، سوئیس، ایرلند، انگستان و مجارستان برگزار می‌شود.

در ایران، ورزش کوراش قرابت‌هایی با انواع کشتی‌های محلی و زورخانه‌ای در منطقه خراسان، گیلان، مازندران، کردستان و سیستان و بلوچستان، قزوین، منطقه آذربایجان، خوزستان و یزد دارد. در این ورزش، تمامی فنون، سرپا اجرا می‌شوند و فنون خاک در این رشته وجود ندارد.

مسابقات کوراش، مجموعاً در ۷ وزن در هر دو رشته زنان و مردان برگزار می‌شود و انجام آن تابع نظم و قانون خاصی است. هر کدام از کشتی‌گیران کوراش، لباسی به رنگ آبی و سبز و شلواری سفید رنگ، بر تن دارند و این از علامت‌های مشخصه این ورزش در مقایسه با جودو است.

علی اکبر بهاری، رئیس کمیته کوراش هیات ورزش روستایی وعشایری مازندران در گفت‌وگو با ایسنا ، از توسعه ورزش کوراش در مناطق روستایی خبر داد و اظهار کرد: افزایش مشارکت جوانان و نوجوانان در این ورزش و ایجاد فرصت‌های بیشتر و برگزاری مسابقات و اردوها جهت افزایش تجارب و مهارت‌های آنان و نیز ایجاد زیرساخت‌های ورزشی در مناطق روستایی از اهداف توسعه‌ای کوراش مازندران است.

بهاری تربیت داوران و مربیان حرفه‌ای جهت ارتقای استانداردهای کوراش مازندران را از دیگر اهداف برشمرد و تصریح کرد: در این راستا حتما از ظرفیت رسانه‌های محلی و شبکه‌های اجتماعی برای معرفی و ترویج کوراش استفاده خواهیم کرد و مستندات و فیلم‌های آموزشی در این ارتباط تولید خواهد شد.

رئیس جدید کمیته کوراش ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی محلی مازندران، با اشاره به اهمیت ورزش در جهت کمک به سلامت جسمانی و تقویت روحیه و ایجاد نظم و انضباط در زندگی، خاطرنشان کرد: اهداف اصلی مجموعه مدیریت کوراش مازندران، جذب جوانان و نوجوانان به این رشته ورزشی با برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی در مدارس و مراکز فرهنگی است تا این ورزش را به نسل امروز معرفی کرده و آنها را به ادامه فعالیت در این رشته ترغیب کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha