• سه‌شنبه / ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۴۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403052315594
  • خبرنگار : 71415

زنگ خطر یونیسف درباره بحرانی بودن وضعیت بهداشت و آب در غزه

زنگ خطر یونیسف درباره بحرانی بودن وضعیت بهداشت و آب در غزه

صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) زنگ خطر را درباره بحران انسانی در نوار غزه و محروم ماندن مردم در این باریکه از ملزومات اساسی شامل آب و امکانات بهداشتی به صدا در آورد.

به گزارش ایسنا، مقام‌های صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) هشدار دادند تداوم جنگ غزه باعث تخریب شبکه آبرسانی شکننده این باریکه و جاری شدن فاضلاب آلوده در سطحی وسیع در خیابانهای آنجا شده است.

بر اساس اعلام این نهاد بحران انسانی در غزه همچنان که جنگ‌ در این باریکه تشدید شده و انبوهی از مردم به ملزومات اساسی دسترسی ندارند، ابعادی هشداردهنده پیدا کرده است. گزارشهای اخیر یونیسف واقعیت تلخ زندگی ساکنان این باریکه را برجسته ساخته و ناظران دیگر را به واکنش و درخواست برای کمک بین‌المللی به این مردم و مداخله برای رسیدگی به این بحران واداشته است. صندوق کودکان سازمان ملل حالا هشدار می‌دهد با تداوم این بحران زیرساخت‌های حیاتی غزه از جمله سامانه‌های بهداشت و درمان و آب‌رسانی به شدت آسیب دیده‌اند.

«سلیم اوویس»، سخنگوی هیات یونیسف در منطقه دیرالبلح متذکر شد: «آب فاضلاب در تمام سطح خیابان‌ها جاری شده است.»

به گزارش این سازمان، مطالعاتی که در ماه‌های ژوئن و ژوئیه اجرا شدند با پرده برداشتن از وخیم‌تر شدن وضعیت بهداشتی غزه آثار ویروس فلج اطفال را در فاضلاب آنجا شناسایی کرده‌اند و یونیسف توصیه می‌کند واکسیناسیون این بیماری در سطحی گسترده در آنجا با فوریت انجام شود.

در چند هفته گذشته دستورات متعدد ارتش رژیم صهیونیستی به تخلیه مناطق از سوی  فلسطینی‌ها یک عامل تشنج دیگر را ایجاد کرده و باعث شده ساکنان، بارها مجبور به ترک کردن خانه‌هایشان شوند. بر اساس هشدار یونیسف، مردم آواره شدن نه فقط نسبت به جنگ بلکه نسبت به بحران بهداشت و درمان نیز آسیب‌پذیر هستند.

موج جدید آواره‌سازی‌ها در غزه خطر ابتلای روزانه تعداد بیشتری از مردم به بیماری‌هایی که به دلیل وخامت شرایط بهداشتی رایج شده‌اند نظیر اسهال و بیماری‌های پوستی را افزایش داده است.

به گفته سلیم اوویس، شبکه بهداشت و سلامت و انتقال آب در غزه و تاسیسات تصفیه فاضلاب آن در اثر جنگی که از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ شروع شد از بین رفته است.

یونیسف اعلام می‌کند که گمان برده می‌شود هیچ کس در غزه هنوز نسبت به بیماری فلج اطفال واکسینه نشده و خواستار آتش‌بس فوری در آنجا به منظور اجازه دادن به تحویل واکسن‌های خوراکی فلج اطفال به غزه شده است.

ارتش رژیم صهیونیستی روز یکشنبه دستور به تخلیه بخش‌هایی از شهر خان یونس در جنوب غزه را بر مبنای این ادعا که از به اصطلاح مناطق تعیین شده به عنوان مناطق انسانی برای شلیک راکت به سمت سرزمین‌های اشغالی سواستفاده می‌شود، داد.

آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی موسوم به «آنروا» نیز نسبت به تاثیرات دستورات متعدد صهیونیست‌ها برای تخلیه مناطق در غزه از روز پنجشنبه گذشته تا کنون و آواره شدن بالغ بر ۷۵ هزار نفر در خان یونس در اثر این سیاست هشدار داد. «لوئیز واتریج»، مسئول ارشد ارتباطات آنروا به وبگاه «یو.ان نیوز» گفت با گذشت بیش از ۱۰ ماه از جنگ غزه، مردم این باریکه محروم از آب پاک، غذا و کمک‌های پزشکی هستند در حالی که دمای هوا به طرز خطرناکی بالا است.

او گفت: «این مردم مطلقا همه چیز را از دست داده‌اند و دیگر دارایی چندانی ندارند. کودکان آنها با خود ظرف‌های خالی آب را حمل می‌کنند چون که یکی از ارزشمندترین دارایی‌ها هستند. هر ظرفی که شما بتوانید در آن بریزید در غزه تبدیل به یکی از ارزشمندترین دارایی‌ها شده است.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha