• سه‌شنبه / ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۳۸
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1403052315513
  • خبرنگار : 50604

ایسنا بررسی می‌کند

چرایی عدم پرداخت مطالبات کشاورزان/ چرخه معیوب از مزرعه تا کارخانه

چرایی عدم پرداخت مطالبات کشاورزان/ چرخه معیوب از مزرعه تا کارخانه

ایسنا/گلستان ضعف صنایع تبدیلی در گلستان، عدم پرداخت به موقع مطالبات کشاورزان، چرخه معیوب مزرعه تا کارخانه و شانه خالی کردن صاحبان صنایع برای تامین سرمایه در گردش مورد نیاز خود، موجب شده بخشی از محصول کشاورزان خوراک دام شده و یا ماه‌ها در انتظار دریافت مطالبات خود بمانند، این بی‌تدبیری‌ها اگر هرچه زودتر علاح نشود، قطعا امنیت غذایی کشور را تهدید خواهد کرد.

استان گلستان یکی از قطب‌های اصلی کشاورزی کشور و در بسیاری از محصولات مهم و استراتژیک نظیر گندم، دانه‌های روغنی و گوشت و مرغ در کشور پیشتاز  بوده و  نقش پررنگی در تأمین امنیت غذایی کشور دارد اما تاکنون توجه چندانی به صنایع تبدیلی در استان نشده و عمده محصولات با قیمت ارزان به استان‌ها یا کشورهای دیگر صادر می‌شود و همین محصولات مرغوب در استان‌های مقصد فرآوری و با نام همان استان یا کشور عرضه می‌شود.

ایجاد صنایع تبدیلی ارزش افزوده فراوانی به همراه دارد و مانع از خام فروشی محصولات کشاورزی می‌شود و از طرف دیگه می‌تواند برای صدها نفر از مردم منطقه فرصت شغلی ایجاد کند، صنایع تبدیلی سبب می‌شود که کشاورزان محصولات خود را با قیمت بهتری به فروش برسانند و همچنین جلوی ضایعات کشاورزی گرفته می‌شود چرا که یکی از عوامل اصلی ضایعات کشاورزی حمل و نقل و ترانزیت این محصولات است.

ایجاد صنایع تبدیلی موجب می‌شود کشاورزان محصولات خود را با قیمت بهتری به فروش برسانند

یک کشاورز گلستانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت: بسیاری از محصولات کشاورزی استان نظیر چغندر قند، توتون، سیب زمینی و گندم به دیگر استان‌های کشور فرستاد شده و در آنجا فراروری و سود اصلی در جیب استان‌های مقصد می‌رود.

چرایی عدم پرداخت مطالبات کشاورزان/ چرخه معیوب از مزرعه تا کارخانه

رضا جافر با بیان اینکه کمبود صنایع تبدیلی در محصولاتی نظیر سیب‌زمینی که ماندگاری بالایی ندارد، موجب ضرر و زیان زیادی در استان گلستان می‌شود، گفت: به طور مثال همین تابستان امسال هزاران تن محصول سیب زمینی استان گلستان به دلیل قیمت بسیار پایین و نبود صنایع تبدیلی خوراک دام شده و به جز بدهی و خسران عایدی دیگری برای کشاورزان نداشت.

یک کارشناس کشاورزی نیز در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه استان گلستان یکی از مراکز اصلی تولید سیب زمینی است و با توجه به اینکه سیب زمینی استان گلستان ماندگاری کمی دارد، احداث صنایع تبدیلی سیب زمینی در این منطقه یک ضرورت مهم است، تصریح کرد: متأسفانه به دلیل نبود صنعت تبدیلی شاهد نابودی دسترنج کشاورزان گلستانی هستیم.

رمضانعلی مقصودلو با بیان اینکه با یورو ۶۵ هزار تومانی قادر به احداث صنایع تبدیلی سیب زمینی در گلستان نیستیم، افزود: در حال حاضر نیروی انسانی، زمین مورد نیاز و همه زیرساخت‌ها برای احداث صنایع تبدیلی در بخش سیب زمینی در استان فراهم است و اگر دولت تسهیلات نیمایی برای وارد کردن دستگاه‌های اولیه در اختیار ما قرار دهد بلافاصله اقدام به ساخت خواهیم کرد.

افزایش بهره‌وری با ایجاد صنایع تبدیلی

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت: با توجه به شرایطی که در حمل و نقل ایجاد می‌شود محصولات کشاورزی لطمه زیادی می‌خورند و باعث پایین آمدن کیفیت آن می‌شود، استقرار صنایع تبدیلی در نقاطی که کشت محصولات انجام می‌شود سبب کاهش قیمت برای مصرف‌کننده خواهد شد به این ترتیب جلوی هدر رفت محصول گرفته می‌شود. همچنین با ایجاد صنایع تبدیلی در استان جلوی خام فروشی محصولات کشاورزی گرفته و بهره‌وری نیز افزایش خواهد یافت.

چرایی عدم پرداخت مطالبات کشاورزان/ چرخه معیوب از مزرعه تا کارخانه

رحمت الله نورزی ادامه داد: باید به این مسأله توجه کرد که محصولاتی مانند گوجه، نخود فرهنگی، سیب‌زمینی و دیگر صیفی جات که در فصل گرما در گلستان تولید می‌شود، فسادپذیر هستند و اگر کشاورز نتواند به موقع محصول خود را بفروشد دچار خسارت زیادی خواهد شد در چنین شرایطی استقرار صنایع تبدیل کمک می‌کند تا کشاورزان محصولات خود را در بهترین زمان با کیفیت بهتر برای بهره‌وری عرضه کنند.

گلستان فقط صنایع خرد و کوچک دارد

نوروزی با اشاره به اینکه استان گلستان به دلیل آنکه از نظر مسئولان جز استان‌های کشاورزی است از دلار ۷ هزار تومانی در بخش صنایع استفاده نکرده است، افزود: ما در استان گلستان ۳۲ شهرک و ناحیه صنعتی داریم که صنایع خورد و کوچک هستند و با توجه به نرخ بیکاری بالا در استان گلستان لازم است مسئولان توجه ویژه برای تقویت بخش صنعتی استان داشته باشند.

اراضی شور شمال استان مستعد احداث صنایع تبدیلی

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته استان گلستان به بهانه خاک مرغوب و قرار گرفتن در کمربند سبز شمالی در بخش صنعت مورد غفلت قرار گرفته است، گفت: ما هزاران هکتار اراضی شور و لم یزرع در شهرهای شمالی استان گلستان داریم که می‌توان با احداث صنایع تبدیلی زمینه رشد و توسعه و اشتغال جوانان را فراهم کنیم.

چرایی عدم پرداخت مطالبات کشاورزان/ چرخه معیوب از مزرعه تا کارخانه

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: احداث صنایع تبدیلی در شهرهای شمالی گلستان باعث می‌شود، کشاورزان دغدغه فروش محصول نداشته باشند و با قیمت بهتری محصولات خود را به فروش برسانند و از طرفی صاحبان صنایع هم مجبور به پرداخت هزینه حمل و نقل نخواهند شد و به این ترتیب هر دو طرف سود خواهند برد.

تعامل درستی بین صاحبان صنایع و کشاورزان وجود ندارد

علی قلی‌ایمانی دبیر خانه کشاورز گلستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت: صنایع تبدیلی نظیر کارخانه‌های رب، کارخانه جات آرد و روغن کشی به حد کافی در استان گلستان وجود دارد اما تعامل درستی بین تولیدکننده مواد اولیه و صاحبان صنایع وجود نداشته و هر کس به دنبال منافع خودش است.

خرید تضمینی محصولات باید توسط صاحبان صنایع  و بخش خصوصی انجام شود

وی با اشاره به عدم پرداخت پول کلزاکاران گلستانی پس از دو ماه از زمان تحویل محصول خود به کارخانه‌های روغن کشی افزود: کارخانه‌های روغن کشی و به طور کلی صاحبان صنایع تبدیلی باید در ابتدای هرسال با کشاورزان برای خرید محصول قرار داد ببندند حال آنکه این امر مهم در استان اتفاق نمی‌افتد.

ایمانی تصریح کرد: متأسفانه بسیاری از صاحبان صنایع به جای آنکه سرمایه اولیه برای خرید محصول کشاورزان را از قبل تأمین کنند پول خود را در قسمت‌های دیگر نظیر ساختمان‌سازی و خرید زمین که سود بیشتری دارد صرف کرده و انتظار دارند دولت به آن‌ها وام ارزان قیمت بدهد و از آن‌ها حمایت کند.

چرایی عدم پرداخت مطالبات کشاورزان/ چرخه معیوب از مزرعه تا کارخانه

صاحبان صنایع منابع مالی را به جای بخش صنعت در ساختمان سازی استفاده می کنند

دبیر خانه کشاورز با توضیح اینکه برخی صاحبان صنایع به جای آنکه از تسهیلات ارزان قیمت دولت برای تقویت صنایع خود استفاده کنند تا کشاورزان نیز از منافع آن بهره‌مند شوند این تسهیلات را در بخش‌های دیگر که هیچ ربطی به کار آن‌ها نداشته هزینه کرده و صرفاً به منافع مالی خود می‌اندیشند گفت: صاحبان صنایع وظیفه دارند منابع مالی مورد نیاز خود را تأمین کرده و پول کشاورز را به موقع پرداخت کنند اما از زیر بار مسئولیت‌ شانه خالی می‌کنند.

تعطیلی کارخانه‌های رب و پنبه پاک کنی نتیجه عدم پرداخت به موقع طلب کشاورزان است

ایمانی تعطیلی بسیاری از کارخانه جات رب و پنبه پاک کنی استان گلستان را نتیجه عدم پرداخت به موقع طلب کشاورزان دانست و افزود: وقتی صاحبان کارخانه رب و پنبه پاک کنی پول کشاورزان را به موقع ندادند آن‌ها هم ناامید شده و از تولید این محصولات صرفه نظر کردند و در نتیجه به دلیل کمبود ماده اولیه بسیاری از کارخانه‌ها ورشکسته و تعطیل شد.

وی با اشاره به اینکه دولت گندم را برای کارخانه‌های آرد خریداری و در انبار آن‌ها ذخیره کرده و  حتی هزینه انبارداری و آسیابانی را هم به آن‌ها پرداخت می‌کند، گفت: در چنین شرایطی دیگر صاحبان کارخانه هیچ تلاشی نمی‌کنند تا با تأمین منابع مالی با کشاورزان قرار داد بسته، گندم آن‌ها را خریداری و به آرد تبدیل کرده  و به دولت بفروشند.

چرایی عدم پرداخت مطالبات کشاورزان/ چرخه معیوب از مزرعه تا کارخانه

دبیرخانه کشاورز با تأکید اینکه صاحبان صنایع و کارخانه‌ها اگر به دنبال سود هستند باید منابع مالی اولیه خود را تأمین کرده و از تکیه کردن به دولت خودداری کنند، گفت: کارخانه‌های فراوری بذر گندم در استان نیز منتظر هستند تا دولت به آن‌ها تسهیلات بدهد تا پول کشاورز را بدهند حال من‌ این سؤال را از آن‌ها می‌پرسم شما که نمی‌توانید پول کشاورز را پرداخت کنید چرا سراغ احداث صنایع می‌روید؟

ایمانی با بیان اینکه ما به غیر از صنایع تبدیلی در بخش سیب زمینی در بخش دیگر مشکل نداریم، گفت: دولت باید تصدی گری‌ها را واگذار و تولی‌گیری کرده و به عبارتی دیگر نقش نظارتی داشته باشد و کار خرید تضمینی را بخش خصوصی واگذار کند.

وی افزود: اگر صاحبان صنایع و کارخانه‌ها محصول کشاورزان را خریداری کنند فشار مالی از دوش دولت برداشته می‌شود و هرساله شاهد این مسأله بغرنج نمی‌شویم که کشاورزان ماه‌ها در انتظار مطالبات  محصولات خود بمانند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha