• سه‌شنبه / ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۳۴
  • دسته‌بندی: آسیا و اقیانوسیه
  • کد خبر: 1403052315508
  • خبرنگار : 71415

بلومبرگ: چین به کشور اول جهان در زمینه انرژی هسته‌ای تبدیل می‌شود

بلومبرگ: چین به کشور اول جهان در زمینه انرژی هسته‌ای تبدیل می‌شود

شبکه آمریکایی گزارش داد، چین در آستانه پیشی گرفتن از فرانسه و ایالات متحده به منظور تبدیل شدن به منبع اول قدرت هسته‌ای جهان قرار دارد.

به گزارش ایسنا، شبکه آمریکایی «بلومبرگ» گزارش کرد، پیش‌بینی می‌شود پیشرفت‌های سریع چین در حوزه فن‌آوری هسته‌ای آن را در صدر فهرست تولیدکنندگان انرژی هسته‌ای در جهان قرار دهد.

به گزارش این رسانه آمریکایی، پیشرفت‌های چین در حوزه انرژی هسته‌ای باعث شده‌اند این کشور از تکنولوژی‌های کنونی جلوتر برود و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند چین «احتمالا ۱۰ تا ۱۵ سال جلوتر از ایالات متحده در حوزه توانمندی استقرار راکتورهای هسته‌ای نسل چهارم در مقیاس مناسب قرار دارد.»

این تحول، تسلط فزاینده چین در بخش انرژی و قابلیت آن در زمینه حصول فن آوری‌های پیشرفته و استقرار آنها در ابعاد وسیع را برجسته ساخته است.

شرکت چینی «انرژی سینگولاریتی»، شرکتی مستقر در شهر شانگهای که در تجارت انرژی هسته‌ای همجوشی فعالیت می‌کند، روز ۱۹ ژوئن اعلام کرد با موفقیت اولین راکتور همجوشی هسته‌ای جهان را که تولید انرژی آن بیشتر از مصرفش است، ساخته است.

از سوی دیگر چین همچنین به سردمدار تولید انرژی سبز در جهان تبدیل شده و دو سوم پنل‌های خورشیدی امروز جهان در چین قرار دارند. در تحولی دیگر در حوزه انرژی در چین، انرژی خورشیدی و بادی در ماه جاری میلادی به جای زغال‌سنگ تبدیل به بزرگترین کمک‌کننده به مجموعه مرکب منابع انرژی چین شدند.

با این وجود، چین به‌رغم این تحولات همچنان به عنوان بزرگترین انتشاردهنده گازهای گلخانه‌ای در جهان مطرح بوده و اتکای سنگینی به زغال‌سنگ برای تولید برق دارد. پکن اما به لحاظ نظری حق استفاده از زغال‌سنگ به عنوان یک منبع انرژی انتقالی را دارد، چون از یک مازاد بسیار بزرگ در بودجه کربن خود بهره می‌برد، در حالی که آمریکا و اتحادیه اروپا از چنین مازادی برخوردار نیستند و کل سهمیه خود برای انتشار کربن طبق توافقنامه‌های آب‌وهوایی ۲۰۱۵ پاریس را به اتمام رسانده‌اند.

راکتورهای هسته‌ای نسل چهارمی به مثابه جبهه بعدی در زمینه تکنولوژی هسته‌ای بوده و نوید بازدهی بیشتر، بهبود ویژگی‌های ایمنی و توانمندی استفاده موثر تر از سوخت را می‌دهند. برتری چین در این حوزه می‌تواند اثرات گسترده‌تری را برای بازار انرژی جهانی و نفوذ چین به عنوان یک ابرقدرت نوظهور داشته باشد.

پیشرفته چین در حوزه انرژی هسته‌ای در ضمن سرمایه‌گذاری سنگین آن در زیرساخت‌های هسته‌ای خود و ساخت راکتورهای جدید با سرعتی فراتر از سرعت فرانسه و ایالات متحده آمریکا رخ داده است. چین استراژی بزرگتری برای کاستن از اتکای خود به زغال‌سنگ و دیگر سوخت‌های فسیلی در ضمن برآورده ساختن نیازهای فزاینده خود برای انرژی به شیوه‌ای سازگار با محیط زیست را دستور کار قرار داده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha