• سه‌شنبه / ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۰
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403052315445
  • خبرنگار : 71604

ماموریت خصوصی چهارم به ایستگاه فضایی به سال ۲۰۲۵ موکول شد

ماموریت خصوصی چهارم به ایستگاه فضایی به سال ۲۰۲۵ موکول شد

ناسا اعلام کرد که چهارمین ماموریت خصوصی شرکت «آکسیوم اسپیس» در بهار سال ۲۰۲۵ انجام خواهد شد.

به گزارش ایسنا، مأموریت بعدی سرنشین‌دار شرکت «آکسیوم اسپیس»(Axiom Space) به مقصد ایستگاه فضایی بین‌المللی به دلیل فرآیندهای تایید بین سازمانی مورد نیاز، تا سال ۲۰۲۵ به تعویق افتاد.

به نقل از اسپیس، پرتاب ماموریت خصوصی «آکس-۴»(Ax-4) برای اکتبر سال جاری در نظر گرفته شده بود اما مقامات ناسا در پلتفرم ایکس اعلام کردند که این ماموریت زودتر از بهار ۲۰۲۵ پرتاب نمی‌شود.

مقامات ناسا در ادامه نوشتند: خدمه آکس-۴ در انتظار تایید پرواز به آزمایشگاه مداری توسط «پنل عملیات چندجانبه سرنشین‌دار» هستند.

به گفته آژانس فضایی اروپا، این پنل همه فضانوردان بازدیدکننده از ایستگاه فضایی بین‌المللی را تأیید می‌کند.

آکسیوم اسپیس درباره شرایط پیش‌آمده هیچ اظهار نظری نکرد و مقامات ناسا نیز جزئیات بیشتری را درباره این تصمیم ارائه ندادند. در حساب ایکس آکسیوم اسپیس آمده است که خدمه در اوایل ماه اوت آموزش را در هیوستون آغاز کردند تا برای ماموریت خود که انتظار می‌رود چند هفته طول بکشد، آماده شوند.

آکسیوم اسپیس ماموریت‌های خصوصی را به صورت دوره‌ای با گروهی متشکل از فضانوردان خود، فضانوردان ناسا و فضانوردان دارای بودجه خصوصی به مقصد ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام می‌دهد. همانطور که از نام آکس-۴ پیداست، این چهارمین پرواز فضایی خواهد بود که توسط آکسیوم اسپیس انجام می‌شود. همگی ماموریت‌ها از موشک‌های «فالکون ۹»(Falcon 9) و کپسول‌های «دراگون»(Dragon) شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) استفاده کرده‌اند. اولین ماموریت موسوم به «آکس-۱» در آوریل ۲۰۲۲ پرواز کرد.

آکس-۴ را «پگی ویتسون»(Peggy Whitson) فضانورد بازنشسته باتجربه ناسا براساس قوانین ایستگاه فضایی بین‌المللی فرمان‌دهی می‌کند. ویتسون پیشتر برای آکسیوم اسپیس پرواز کرده بود اما سایر خدمه‌ این کار را نکرده‌اند. خدمه آکس-۴ عبارتند از «شوبهانشو شوکلا»(Shubhanshu Shukla) فضانورد هندی خلبان، فضانورد لهستانی «اسلاوس اوزنسکی»(Sławosz Uznański) متخصص مأموریت از آژانس فضایی اروپا و فضانورد مجارستانی «تیبور کاپو»(Tibor Kapu) متخصص مأموریت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha