• سه‌شنبه / ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۴۹
  • دسته‌بندی: نانو‌ فناوری
  • کد خبر: 1403052315441
  • خبرنگار : 30057

چالش طراحی و ساخت برچسب‌های پلیمری هوشمند شیشه

چالش طراحی و ساخت برچسب‌های پلیمری هوشمند شیشه

ستاد ویژه توسعه فناوری‌های نانو و میکرو به‌منظور داخلی‌سازی، ذخیره انرژی، کاهش ارزبری و همچنین بهره‌مندی از ظرفیت زیست‌بوم فناوری و نوآوری، چالشی با عنوان «طراحی و ساخت برچسب‌های پلیمری هوشمند شیشه» را منتشر کرد.

به گزارش ایسنا، در راستای اجرای مقررات ملی ساختمان که مقاوم‌سازی ساختمان و نیز بهینه‌سازی مصرف سوخت را مد نظر قرار داده است، نصب برچسب‌های پلیمری ایمنی شیشه توصیه می‌شود، از این رو از سوی ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو فراخوانی برای توسعه برچسب‌های پلیمری هوشمند شیشه منتشر شد.

این برچسب‌ها فیلم‌های پلیمری با ضخامت چند میکرومتر و معمولا اصلاح شده با ساختارها و نانوذرات فلزی یا اکسید فلزی هستند. برچسب‌ها دارای ویژگی‌هایی مانند مقاومت بالای کششی، شفافیت برای عبوردهی نور مرئی، قابلیت اتصال قوی فیلم با شیشه هستند، همچنین این برچسب‌ها بر روی انواع شیشه‌های ساختمانی و خودرو نصب آسانی دارند و قادرند از پرتاب شدن ذرات شیشه در اثر شکسته شدن جلوگیری کنند.

این محصول در گریدهای مختلف می‌تواند دارای خواصی نظیر جلوگیری از عبور پرتو UV، محافظت در برابر آتش یا حرارت، جلوگیری از مه‌گرفتگی، جاذب صوت و ممانعت از شکستگی شیشه و یا ترکیبی از این ویژگی‌ها باشد. نوع حرارتی این برچسب پوشش کم‌گسیل است که بر روی شیشه‌های ساختمان (جدارهای نورگذر) نصب می‌شود. برچسب‌های پلیمری ساختمانی بنا به نوع و عملکرد، از سمت داخل پنجره‌ها و یا سمت خارج نصب می‌شوند. برای نصب آنها نیازی به تعویض شیشه یا خروج آن از قاب نیست.

به نقل از ستاد نانو، حداکثر انتقال، مقاومت گرمایی، ارائه چسب مناسب جهت چسباندن به شیشه و قابلیت برش دادن بدون تغییر در ویژگی‌های آن از حداقل ویژگی‌های مورد انتظار این نوع برچسب‌ها به شمار می‌رود و در این فراخوان اعلام شده است که طرح‌های پیشنهادی باید حاوی راهکارهای شفاف و روشن، پیش‌بینی منبع واردات مواد اولیه و یا تجهیزات مورد استفاده از پلیمرهای با طول عمر، کیفیت بالای چسب‌ها، استفاده از فیلترهای UV و IR، ارائه روش‌های اقتصادی و قابلیت تجاری‌ باشند.

طرح‌های منتخب مشمول تسهیلات مالی حمایت از تحقیق و توسعه محصولات نانو (رینکست) تا سقف ۲ میلیارد تومان، اعطای گرنت شبکه آزمایشگاهی تا سقف ۵۰ میلیون تومان، امکان استفاده از خدمات تجاری‌سازی – کریدور فناوری تا بازار نانو و معرفی طرح‌های برتر به سرمایه‌گذاران می‌شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha