• سه‌شنبه / ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۳۱
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 1403052315409
  • خبرنگار : 30163

تحلیل اسناد فرادستی در نظام جذب هیئت‌ علمی پژوهشی

چالش‌های جذب و ارتقای اعضای هیئت‌ علمی پژوهشی در ایران

چالش‌های جذب و ارتقای اعضای هیئت‌ علمی پژوهشی در ایران

پژوهشی تازه در ایران به بررسی سیاست‌های جذب، ارتقاء و جبران خدمات اعضای هیئت‌ علمی پژوهشی پرداخته است که تأثیر بسزایی در کیفیت و توسعه علمی کشور دارد.

به گزارش ایسنا، مراکز پژوهشی، نقش مهمی در توسعه علمی و فناوری کشورها دارند. توجه به سیاست‌های جذب، ارتقاء و جبران خدمات اعضای هیئت‌علمی این مراکز می‌تواند تأثیر مستقیم بر تولید علم و پیشرفت فناوری داشته باشد. نحوه جذب و ارتقای اعضای هیئت‌علمی همواره یک مسئله چالش‌برانگیز بوده و در نظام‌های آموزش عالی مختلف به‌طور جدی مورد توجه قرار گرفته است. دلیل اصلی این چالش‌ها، دیدگاه‌ها و شیوه‌های متفاوت ذینفعان در این زمینه است که منجر به تدوین دستورالعمل‌ها و اولویت‌های متنوعی می‌شود.

در بسیاری از کشورهای دنیا، معیارهای جذب و ارتقاء اعضای هیئت‌علمی براساس نظام‌های آموزشی متفاوت تنظیم می‌شوند. به عنوان مثال، در ایالات متحده آمریکا، آیین‌نامه‌های ارتقاء به صورت غیرمتمرکز و مختص هر دانشگاه تدوین می‌شود. در دانشگاه استنفورد، معیارهای ارتقاء شامل آموزش، پژوهش و خدمات اجرایی است. این در حالی است که در کشورهای با نظام آموزش عالی متمرکز مانند چین، معیارهای ارتقاء به شدت تحت تأثیر سیاست‌های ملی قرار دارد. در ایران نیز، قوانین و آیین‌نامه‌های مربوط به جذب، ارتقاء و جبران خدمات اعضای هیئت‌علمی توسط نهادهای فرادستی تدوین می‌شوند.

سحر کوثری، استادیار گروه مطالعات آینده علم و فناوری در مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، با همکاری دانشگاه ملایر تحقیقی را در خصوص سیاست‌های جذب، ارتقاء و جبران خدمات اعضای هیئت‌علمی پژوهشی در اسناد فرادستی ایران انجام داده‌اند. این تحقیق به بررسی گفته‌ها و ناگفته‌های موجود در این اسناد پرداخته است.

در این مطالعه، تمامی اسناد فرادستی مربوط به جذب، ارتقاء و جبران خدمات اعضای هیئت‌علمی پژوهشی بررسی و تجزیه‌وتحلیل شده‌اند. در ابتدا، محققان گفته‌های آشکار در این اسناد را دسته‌بندی کرده و سپس به ناگفته‌ها و نکات پنهان در این اسناد پرداختند.

یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهند که سیاست‌های جذب و ارتقاء اعضای هیئت‌علمی پژوهشی در ایران نیاز به بازنگری دارند. این یافته‌ها به دو دسته کلی تقسیم شده‌اند: گفته‌ها و ناگفته‌های موجود در اسناد. بررسی این دو دسته، چالش‌ها و مشکلات موجود در سیاست‌های فعلی را آشکار کرد.

نتیجه‌گیری این پژوهش نشان می‌دهد که نمی‌توان یک ‌رویه یکنواخت و ثابت را برای نظام جذب و ارتقاء اعضای هیئت‌علمی پژوهشی و دانشگاهی اعمال کرد. تفاوت‌های مأموریتی بین مراکز پژوهشی و دانشگاهی باید مورد توجه قرار گیرد و سیاست‌ها بر این اساس تنظیم شوند.

این پژوهش بر اهمیت توجه به مأموریت و وظایف هر مرکز پژوهشی در جذب و ارتقاء اعضای هیئت‌علمی تأکید دارد. به عنوان مثال، سیاست‌های جذب در مراکز پژوهشی بنیادی باید با توجه به فعالیت‌های پژوهشی و مقالات علمی مرتبط با آن‌ها تنظیم شود. همچنین، در مراکز پژوهش و فناوری، معیارهایی مانند ثبت اختراعات و نوآوری‌ها باید در نظر گرفته شود.

پژوهش همچنین بر اهمیت تدوین نظام ارتقاء متناسب با مأموریت و تخصص هر مرکز پژوهشی تأکید دارد. به عنوان مثال، شاخص‌های ارتقاء اعضای هیئت‌علمی باید بر اساس میزان حل مسائل و مشکلات ملی و منطقه‌ای تنظیم شوند. در این راستا، امتیازهای جبرانی برای فعالیت‌های آموزشی در نظر گرفته شده است تا اعضای هیئت‌علمی پژوهشی بتوانند امتیازات پژوهشی خود را جبران کنند.

به علاوه بر اساس این تحقیق، امتیازدهی به مقالات و ارزیابی اعتبار طرح‌های پژوهشی باید بر اساس نوع مراکز پژوهشی مانند مؤسسات علمی بنیادی، فناورانه، مسئله‌محور و اتاق‌های فکر صورت گیرد. این اقدامات می‌توانند به بهبود کیفیت و کارایی اعضای هیئت‌علمی پژوهشی کمک کنند و نقش آن‌ها را در تحقق مأموریت‌های مراکز پژوهشی تقویت کنند.

این پژوهش به سیاست‌گذاران و مدیران نظام آموزش عالی کمک می کند تا سیاست‌های مؤثرتری در جذب و ارتقاء اعضای هیئت‌علمی پژوهشی تدوین و اجرا کنند. این امر می‌تواند به بهبود شرایط کار و توسعه مراکز پژوهشی کشور منجر شود و در نهایت، کیفیت و کارایی این مراکز را افزایش دهد.

با توجه به اهمیت اعضای هیئت‌علمی به عنوان سرمایه‌های مهم مراکز پژوهشی و دانشگاهی، توجه به این سیاست‌ها برای دستیابی به اهداف علمی و فناوری کشور ضروری است.

گفتنی است، نتایج مطالعه فوق در مجله «آموزش عالی ایران» منتشر شده است. این مجله به بررسی موضوعات مرتبط با آموزش عالی و سیاست‌های علمی می‌پردازد و وابستگی سازمانی آن به انجمن آموزش عالی ایران است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۵-۲۳ ۱۴:۲۱

خارج از ایران تحصیل کردن یک امتیاز مهم است، پارتی و آشنا امتیاز دوم و تا این رویه ادامه دارد و نگاه‌ها به بیرون است شایسته سالاری نباشد همین است، ایرانی یاد می‌گیرد پزشکی بخواند تا از درد ملت کاسبی کند ما عکس مالزی و کره و غیره عمل کردیم.

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۲۳ ۱۵:۲۰

روش جذب هیات علمی صرفا بر دارا بودن مدرک دکتری تأکید داره اما دانشجویان دکتری و حتی فوق لیسانس هایی وجود دارند که آثار و رزومه علمی خوبی دارن و استعداد اونها در خدمت رشد دانشگاه قرار نگرفته در واقع سرمایه هایی هستن که مورد توجه قرار نمی گیرن.

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۲۳ ۱۶:۰۱

آموزش عالی ما نباید اجازه خروج به هیچ یک از دانشجویان مقطع دکترا رو بده. افراد از تحصیلات رایگان و آموزش مجانی استفاده میکنندبعدا خیلی راحت و موقع استفاده برای کشور مهاجرت میکنن. تمام دانشجویان مقاطع تحصیلی دکترا مخصوصا در رشته های مهندسی باید به کار

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۲۳ ۱۶:۲۱

بدلیل آنکه سیاستهای علمی ایران از جمله جذب و ارتقای اعضای هیأت علمی مبتنی بر آموزش است، اعضای پژوهشی در نظام آموزش عالی ایران شهروند درجه 2 محسوب میشوند و حتی اعضای هیأت علمی آموزشی در صورت رکود به عضو هیأت علمی پژوهشی "کاهش رتبه" می یابند، حال آنکه

avatar
۱۴۰۳-۰۵-۲۴ ۰۰:۱۹

باسلام. مشکلات آموزشی کشور در نظام عالی وقتی حل میشه که افرادی که با رانت دولتی و غیر دولتی جذب میشن جمع بشن و افراد شایسته وباسواد در رقابت شرکت کرده و جذب شوند.