• سه‌شنبه / ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۱۶
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403052315387
  • خبرنگار : 50965

انتقاد نایب رئیس شورای شهر همدان از وضعیت سایت موزه میدان امام(ره)

انتقاد نایب رئیس شورای شهر همدان از وضعیت سایت موزه میدان امام(ره)

ایسنا/همدان نایب‌رئیس شورای شهر همدان با انتقاد از وضعیت سایت‌موزه میدان امام خمینی(ره) همدان، گفت: از شهرداری همدان، انتظار درک هویت ناهمگون معماری را نداریم ولی انتظار دردمندی در مسائل فرهنگی را داریم.

حجت الاسلام ناصر صفری افلاکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهارکرد: چندسالی است که از احداث پروژه سایت موزه در میدان امام خمینی می‌گذرد و باگذشت دو سال از افتتاح پروژه، مردم همدان هنوز هیچگونه بازدید ملموسی توسط گردشگران در این مکان مشاهده نکرده‌اند.

وی تصریح کرد: گذر زمان و عدم استقبال مردم از این پدیده، ما را بر آن داشت تا نسبت به تغییرات ساختاری و شیوه عملکرد این مجموعه با صاحب‌نظران حوزه گردشگری و شهراندیشان این خطه، باب گفتگویی را در این رسانه باز کنیم.

صفری افلاکی اشکالات وارد در این باب را به سه بخش تقسیم کرد و افزود: بخش اول به حوزه معماری بنای سایت موزه بازمی‌گردد.

نایب رئیس شورای شهر در این مورد به نقدهای برخی از اساتید معماری که گویا از ابتدا نیز با آن مخالف بوده و این بنا را از اساس با هویت معماری میدان امام، ناهمخوان دانسته‌اند، اشاره کرد.

صفری‌افلاکی این نقد را به تنهایی و صرفا از منظر هنر معماری، امری قابل اغماض و سلیقگی قلمداد کرد ولی طرح آن در کنار سایر نقدهای پیش‌گفته را قابل تامل و موثر در تصمیمات اصلاحی ارزیابی کرد.

وی با اشاره به اشکالاتی که از منظر معماری در میدان امام ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: سطح وسیعی از میدان درگیر این چاله و باغچه‌های پیرامونی آن شده است و این ضایعه، اجرای برنامه‌های متنوع و متعدد را در وسط این میدان، دچار اختلال کرده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر همدان با تأکید براینکه معماری سایت موزه میدان امام (ره) باعث بروز ناهمخوانی و ناترازی معماری در این میدان تاریخی شده است، تصریح کرد: به‌دلیل وجود یک فضای خالی و نسبتا دور از دید موجب ورود بزهکاران و شکل‌گیری و نمایش رفتارهای نابهنجار شده است بنابراین طراحی یک سقف مناسب و قرارگیری موزه در یک سایت سرپوشیده پیشنهاد می‌شود.

صفری‌افلاکی با بیان اینکه به‌طورقطع سایت محفوظ و با در و پیکر، قابلیتهای بیشتری برای بازدید گردشگران خواهد داشت، مهم‌ترین امر مورد غفلت در احداث سایت موزه را عدم توجه به ظرفیت بالای میدان امام در اجتماعات مردمی و اجرای برنامه‌های متنوع و مرتب فرهنگی در نقطه مرکزی این میدان برشمرد.

وی اظهارکرد: چنانچه ما در این میدان یک سطح وسیع نسبتا یکپارچه‌ای داشتیم که فقط یک سکوی دایره‌ای با ارتفاع یک متری و شعاع ده متری در مرکز قرار می‌گرفت می‌توانستیم از این سکو به عنوان یک سن مرکزی در برخی از برنامه‌های فرهنگی استفاده کنیم و اجتماع مردم در این نقطه مرکزی، اختلالی در عبور و مرور مردم در خیابان‌های اطراف ایجاد نمی‌کرد.

وی تصریح کرد: با توجه به نبود مکان بزرگ و مناسب برای اجتماعات بزرگ مردمی غیر از همین محل میدان امام، ما هم‌اکنون شاهد این هستیم در تجمعات، میدان امام تقریبا قفل شده و عبور و مرور مردم عادی با اختلال مواجه می‌شود. درحالیکه اگر این سایت موزه نبود این اختلال ایجاد نمی‌شد و تجمع هم شکل باشکوه‌تر و منظم‌تری به خود می‌گرفت.

نایب رئیس شورای شهر همدان گود بودن این سایت و کنترل‌ناپذیر بودن آن را موجب بروز برخی بزه‌ها و رفتارهای زننده دانست و افزود: گود بودن این سایت و کنترل‌ناپذیر بودن آن را موجب بروز برخی بزه‌ها و رفتارهای زننده شده که هیچ نهادی خود را در این زمینه پاسخگو نمی‌داند و با وجود تذکرات دلسوزان هیچ اقدامی برای کنترل این فضا و عدم تکرار آن رفتارها صورت نگرفته است.

 صفری‌افلاکی این نقد را به تنهایی و صرفا از منظر هنر معماری، امری قابل اغماض و سلیقگی قلمداد کرد و گفت: طرح این موضوع در کنار سایر نقدهای پیش‌گفته را قابل تامل و غیر قابل اغماض بوده و پیشنهاد تغییر در ساختار معماری امری اجتناب‌ناپذیر است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha