• سه‌شنبه / ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۸:۴۹
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403052315358
  • خبرنگار : 50121

بیماران اردستان؛ زیر تیغ زیرمیزی

بیماران اردستان؛ زیر تیغ زیرمیزی

ایسنا/اصفهان زیرمیزی گرفتن برخی پزشکان، زخمی کهنه و قدیمی است که بر پیکر نظام سلامت باقی‌مانده و برخی پزشکان به دلیل اینکه، تعرفه‌های تعیین شده از سوی دولت را واقعی و متناسب با نرخ تورم نمی‌دانند یا به دلیل انحصاری که در رشته تخصصی‌شان به دلیل کمبود پزشک ایجاد شده، اقدام به دریافت زیرمیزی از بیماران می‌کنند.

در این میان، بیمارانی که در شرایط اضطراری و به‌ناچار مجبور به پرداخت دستمزد جداگانه به پزشک می‌شوند، متحمل هزینه‌های بسیار زیادی می‌شوند و به این ترتیب در تنگنای انتخاب حفظ جان یا مال ناچیز خود، باید یکی را انتخاب کنند.

شهرستان اردستان از جمله مناطق کشورمان است که ساکنان آن از مشکلاتی در روند درمان از جمله کمبود امکانات، وجود پزشکان زبده و دریافت‌های نامتعارف برخی پزشکان رنج می‌برند و گلایه‌های بسیاری از متصدیان این حوزه دارند.

سعید یکی از شهروندان اردستان است که پس از آنکه خانمش از درد کیسه صفرا به پزشکی در بیمارستان مراجعه می‌کند با پیشنهاد ۲۰ میلیونی برای عمل جراحی مواجه می‌شود با یادآوری اینکه هزینه‌های بیمارستان جدا خواهد بود.

محسن هم که چندی قبل به سبب مشکل کیست مویی به پزشک مراجعه کرده بود، می‌گوید: پزشک معالج برای عمل جراحی کیست مویی همسرم ۵ میلیون تومان درخواست و اعلام کرد که پرداخت آن باید قبل از عمل واریز شود.

مردم با ارسال پیام‌های بسیار به خبرنگار ایسنا، گلایه‌های بسیاری درباره وجود تخلف و اخذ زیرمیزی گزارش داده‌اند و با درخواست پزشک برای پرداخت هزینه‌ای چندین برابری نسبت به تعرفه پزشکی یک عمل مواجه شده‌اند.

مردم شکایت زیرمیزی پزشکان را مکتوب اطلاع دهند

مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: تعداد پزشکانی که ممکن است درخواست زیرمیزی کنند، نسبت به جمعیت جامعه پزشکی، بسیار محدود است، ولی برای همین تعداد هم قانون‌گذار در ابلاغ‌های مختلف راه‌های برخورد را تعیین کرده است.

حسن ذبیحی با بیان اینکه مشکلی که وجود دارد این است که بیماران و افرادی که زیرمیزی می‌دهند گزارشات کتبی خود را ارائه نمی‌دهند و فقط با تلفن و فضای مجازی شکایت می‌کنند، گفت: مردم می‌توانند شکایت از بابت هرگونه اضافه پرداختی یا درخواست برای مبلغ اضافی را یا از طریق سامانه ۱۹۰ یا به صورت مکتوب به شبکه بهداشت و درمان اطلاع دهند و مطمئن باشند که ما پیگیری می‌کنیم. خاطیان علاوه بر اینکه هزینه اضافی را باز می‌گردانند به تعزیرات نیز معرفی می‌شوند و طبق قانون با آنها برخورد خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: همه پزشکان موظف به رعایت تعرفه‌های تعیین شده هستند و افراد نباید خارج از تعرفه مشخص شده پولی پرداخت کنند و در صورت پرداخت پول به پزشکی رسید بگیرند تا به تخلفات دریافت زیرمیزی رسیدگی شود.

اکثر موارد زیرمیزی در مطب‌ها اخذ می‌شود

رئیس بیمارستان شهید بهشتی اردستان به ایسنا گفت: زیرمیزی مشکل نظام سلامت بوده و هست و متأسفانه در تمام کشور وجود دارد. به دفعات در جلسات متخصصان تذکر کلی داده‌ایم و موضوع را مطرح کرده‌ایم، اما برای اینکه بتوانیم برخورد مؤثرتری داشته باشیم باید گزارشات مردم با مستندات کتبی باشد تا بتوانیم با متخصص مربوطه برخورد کنیم. کلام شفاهی و حرف‌های کلی راه به جایی نمی‌برد.

محمود زاهدنژاد با بیان اینکه تعرفه پزشکان در مطب‌ها نیز باید توسط سازمان نظام پزشکی و معاونت درمان شبکه نظارت شود، افزود: مطب‌ها جز حیطه بازرسی بیمارستان نیستند و اگر کسی در مطب شخصی یا خارج بیمارستان طلب زیرمیزی کرد باید به همراه مستندات از طریق نظام پزشکی یا معاونت درمان شبکه یا سامانه‌های بازرسی مثل ۱۹۰ طرح شکایت کند.

وی خاطرنشان کرد: اکثر موارد زیرمیزی در مطب‌ها اخذ می‌شود که مسیر شکایت را اعلام کردم، اما اگر طلب زیرمیزی در بیمارستان صورت بگیرد با شرایطی که اشاره کردیم حتماً برخورد می‌کنیم.

باید شرایط شهرستان را هم در نظر بگیریم

رئیس اداره تعزیرات حکومتی اردستان درباره دریافت زیرمیزی از بیماران توسط برخی پزشکان به ایسنا گفت: قانون برای هر خدمتی که به مردم عرضه می‌شود چه در قالب مهندسی و یا پزشکی و خدماتی و ... باشد، مبلغی را به‌عنوان تعرفه در نظر گرفته است و بر اساس قانون اگر تعرفه را رعایت نکنند و اضافه مازاد دریافت کنند، تخلف است.

امید سلامی با تأکید بر اینکه اگر گزارشی مبنی بر زیرمیزی به تعزیرات حکومتی ارسال شود طبق ضوابط و مقررات برخورد قانونی صورت می‌گیرد، گفت: ضمن اینکه به هیچ عنوان زیرمیزی گرفتن پزشکان را تأیید نمی‌کنیم و با متخلفان طبق قانون برخورد می‌شود، ولی باید شرایط شهرستان را هم در نظر گرفت.

وی اضافه کرد: زمانی که در شهرستان فقط یک پزشک متخصص وجود دارد و جان مردم در میان باشد باید ارزیابی شود که آیا واقعاً آن پزشک می‌تواند شهرستان را ترک کند یا خیر؟ در این وضعیت سلامت مردم چه می‌شود؟ البته قانون مشخص نکرده که اگر فقط یک پزشک در منطقه حضور داشت چگونه برخورد شود و همه را به یک میزان مجازات تعیین کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha