• سه‌شنبه / ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۸:۳۵
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403052315349
  • خبرنگار : 50649

رئیس بنیاد نخبگان فارس:

‌مهلت فراخوان جوایز نخبگان فارس تمدید شد

‌مهلت فراخوان جوایز نخبگان فارس تمدید شد

ایسنا/فارس رئیس مجمع خیران نخبه‌پرور فارس از تمدید مهلت فراخوان ۶۵ جایزه تعریف شده ذیل این مجمع تا ۱۵ شهریورماه سال جاری خبر داد.

حبیب شریف امروز، ۲۳ مردادماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز با بیان اینکه هدف بنیاد نخبگان شناسایی و هدایت استعدادهی برتر در راستای نخبه‌پروری، نخبه‌شناسی و نخبه‌گزینی است، گفت: باید نخبگان جامعه را تکریم کرده و برای نسل‌های آینده الگوسازی کنیم.

وی با بیان اینکه در بنیاد نخبگان تاکنون ۱۷ تکریم از چهره‌های نخبه استان فارس برگزار کرده‌ایم که ۳ مورد در حوزه هنر بوده است، افزود: در این بنیاد یکسری جوایز برای دانشجویان خاص تدارک دیده است.

شریف به فعالیت مجمع خیران نخبه‌پرور فارس ذیل این بنیاد اشاره کرد و گفت: خیران بیشتر در حوزه سخت‌افزاری فعال هستند چون بعد از چند سال چیزی که نیت کرده است را مشاهده می‌کنند اما ما تلاش می‌کنیم که خیران پروژه‌های خود را تکمیل کنند.

رئیس بنیاد نخبگان فارس با تأکید بر ضرورت تربیت نیروی انسانی توانمند اظهار کرد: ما به خیران کمک می‌کنیم تا پروژه‌های خود را عملیاتی کنند به همین دلیل هدف ما در حوزه نرم‌افزاری یعنی نیروهای مستعد است که آنان را شناسایی کرده و در قالب یکسری ضوابط بورسیه و توانمند می‌کنیم.

وی با یادآوری اینکه مجمع خیران نخبه‌پرور فارس قریب ۸ سال است که در این استان فعالیت می‌کند، افزود: برای جذب خیران در این قسمت نیاز به کار فرهنگی داریم.

شریف با بیان اینکه تاکنون ۶۵ جایزه را به نام بزرگان و نخبگان فارس تعریف کردیم که برای کدام از جوایز، یک کارگروه تخصصی در نظر گرفتیم، گفت: مهلت فراخوان این جوایز تا آخر خردادماه سال جاری بود که تا ۱۵ شهریورماه امسال تمدید شد.

رئیس مجمع خیران نخبه‌پرور فارس با بیان اینکه این مجمع تاکنون در ۱۴ استان شکل گرفته است، افزود: در این مجمع، ۱۲۰۰ نفر از دانش‌آموزان و دانشجویان نخبه استان را شناسایی کردیم که تحت پوشش حمایت ما قرار دارند و امسال هم برای ۲۰۰ نفر از آنان جشن ربیع برگزار خواهیم کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه وقف و یا انجام امور خیر سنت پسندیده‌ای است که از قرن‌ها قبل در کشور ما رواج داشته است، گفت: در بعضی از کشورهای پیشرفته نیز این اقدام مورد توجه است. برای مثال، ظرف سال‌های اخیر در کشور آمریکا سالیانه حداقل مبلغ ۵۰ میلیارد دلار توسط واقفین به ۱۰ دانشگاه برتر آمریکا کمک شده است تا در راستای اعتلای علمی آن دانشگاه ها مورد استفاده قرار گیرد. این اقدام مبین توجه خیرین نسبت به گسترش علم و توجه به ارتقاء جایگاه علمی کشورشان است.

شریف ادامه داد: در کشور ایران عزیز این سنت بیشتر در حوزه‌های سلامت و یا در حوزه‌های سخت‌افزاری است.  توجه به اقشار آسیب‌پذیر که دچار بیماری‌های خاصی بوده و یا ساخت و ساز مساجد، حسینیه‌ها، خوابگاه‌ها، بیمارستان‌ها، مدارس، کتابخانه‌ها و غیره در اولویت کار این خیران بزرگوار است.  بر این باور هستیم که هر کدام از مکان‌های فوق زمانی به هویت اصلی و ماموریت‌های خود دست خواهند یافت که با تمامی مؤلفه‌های خود بطور کامل تجهیز شوند. 

رئیس بنیاد نخبگان فارس افزود: بیمارستان‌ها با تجهیز به پزشکان حاذق، پرستاران متعهد و تکنسین‌های توانمند می‌تواند در خدمت جامعه باشد. مدارسی می‌تواند برای دانش آموزان مستعد برتر اثرگذار باشد که با معلمین توانمند آشنا با فناوری‌های نوین مجهز شده باشد. دانشجویان استعدادهای درخشان چنانچه نتوانند از امکانات تحصیلی مناسب برخوردار باشند، امکان شکوفایی و طی کردن مراحل و فرایندهای خبره شدن را نخواهند داشت.

وی تأکید کرد: لازم است که به مقوله شناسایی و هدایت استعدادهای برتر در راستای نخبه پروری، نخبه شناسی، نخبه گزینی و نخبه گماری پرداخته و سپس به تکریم و الگوسازی از زندگی علمی، اجتماعی، فرهنگی و نو ارزش آفرینی این بزرگان برای نسل‌های جوان و آینده ساز کشور توجه کرد. در یک جمله خلاصه هدف باید ساختن نیروهای توانمند برای هدایت آینده کشور باشد.

شریف یادآور شد: با این هدف در سال ۱۳۹۵ در استان فارس یک حرکت زیبا، میمون، مبارک و خلاقانه اتفاق افتاد و آن ایجاد یک سازمان مردم نهاد به نام مجمع خیران نخبه پرور فارس بود. این سازمان کاملاً مردمی، غیردولتی و غیر سیاسی بوده و در اداره ثبت شرکت‌ها نیز بصورت رسمی به ثبت رسیده و دارای پروانه فعالیت می‌باشد.

وی با بیان اینکه ساختار شکل‌گیری به صورت انتخاباتی است و هر دو سال یک بار هیات مدیره مجمع و هر ساله نیز بازرس با رای گیری توسط اعضا انتخاب می‌شوند، افزود: سیاست گذاری و اجرای برنامه‌ها توسط هیات مدیره مصوب و با مسئولیت مدیرعامل انجام می‌شود.

رئیس مجمع خیران نخبه‌پرور فارس با تصریح اینکه حمایت‌ها عموماً توسط خیران بزرگوار و در قالب حمایت از جوایز توانمندسازی و یا بورسیه‌های تحصیلی به صورت اوقافی انجام می‌شود، گفت: این جوایز به چند دسته تقسیم می‌شوند.

وی با بیان اینکه یک دسته جوایز دانش‌آموزی و دانشجویی است، افزود: دانش‌آموزان صاحب استعدادهای برتر در زمینه هوش‌های ریاضی، علوم تجربی، کلامی، دینی، هنری، فضایی، ورزشی و اجتماعی در اقصی نقاط استان پهناور فارس بسان غنچه‌های گل پراکنده‌اند و نیاز به توجه جدی به آن‌هاست. بسیاری از آن‌ها به‌دلیل عدم توجه کافی به سرمنزل مقصود نمی‌رسند و بعضی از آن‌ها هم به دلیل عدم راهنمایی درست نیز از هوش خدادادی خود کمال مطلوب را نمی‌برند پس شناسایی و هدایت این نوجوانان و جوانان باید توسط سازمان‌هایی مردم نهاد مورد توجه قرار گیرد. در همین راستا تاکنون حدود ۶۵ جایزه به نام نخبگان، دانشمندان، مشاهیر و افراد صاحب نام در حوزه‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی و کارآفرینی تعریف شده است که علاوه بر زنده نگه داشتن نام نیک این بزرگان، جوانان و نو جوانانی نیز زیر پرچم این بزرگان و با حمایت بانیان این جوایز از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند.

شریف با تصریح اینکه دسته دیگر جوایز ملی به‌نام بزرگان است، گفت: به منظور تکریم و الگوسازی از نخبگان، دانشمندان، مشاهیر، شخصیت‌های علمی و افراد صاحب نام و همچنین ایجاد روحیه تلاش و خودباوری در میان جوانان، مجمع خیران نخبه فارس همه ساله جوایز و بورس تحصیلی را به نام افراد حقیقی و حقوقی خوش نام تعریف می‌کند. در این راستا، تاکنون جوایزی به شرح ذیل تعریف و عملیاتی شده است.

وی ادامه داد: جایزه علمی و بورس تحصیلی پروفسور سید حبیب فیروزآبادی در زمینه شیمی آلی در سال ۱۳۹۶ تعریف شد. این جایزه هر ساله به برترین دانشجویان دکترای شیمی آلی از سراسر کشور که دارای بیشترین امتیاز از نظر فعالیت‌های علمی می باشند، اهدا می‌شود. برگزیدگان و تقدیر شدگان این جایزه در سال‌های اخیر عبارتند از حسین ثابت سروستانی، جمال رحیمی و فرشته نوروزی.

رئیس مجمع خیران نخبه‌پرور فارس با بیان اینکه جایزه علمی و بورس تحصیلی پروفسور علیرضا سپاسخواه در زمینه مهندسی آب در سال ۱۳۹۷ تعریف شد، افزود: این جایزه هر ساله به صاحبان ایده های نوآورانه و اجرا شده و یا پژوهش های کاربردی در زمینه حفاظت و یا پایداری منابع آب در سراسر کشور اهدا می‌شود. برگزیدگان و تقدیر شدگان این جایزه در سال‌های اخیر عبارتند از بابک ذوالقدر اصلی، آرش مدرسی راد، محمد دلپسند و مجتبی نقدی‌زادگان جهرمی.

وی با تصریح اینکه جایزه علمی و بورس تحصیلی استاد غلامرضا ذوالانواری در زمینه فرش و صنایع دستی در سال ۱۳۹۷ تعریف شد، گفت: این جایزه هر ساله به کارآفرینان فرش و یا صنایع دستی که دارای بیشترین امتیاز از نظر فعالیت های علمی و آموزشی می باشند، در سراسر کشور اهدا می‌شود. برگزیدگان و تقدیر شدگان این جایزه در سال‌های اخیر عبارتند از غلامرضا اطمینان، احمدرضا احمدی، اعظم باقرزاده سائیجی، شعله مهدی زاده نامی و مرضیه صلح‌طلب.

به گفته شریف، جایزه علمی و بورس تحصیلی پروفسور فریدون مهبودی در زمینه بیوتکنولوژی دارویی در سال ۱۳۹۸ تعریف شد. این جایزه هر ساله به دانشجویان برگزیده دکترای بیولوژیکی دارویی، بیوتکنولوژی پزشکی و دکترای سایر رشته ها یا فارغ التحصیلان ۳ سال اخیر دانشگاه‌های داخل و یا خارج از کشور که در زمینه تولید داروهای بیوتکنولوژی فعالیت قابل توجهی داشته اند اهدا می‌شود. برگزیدگان و تقدیر شدگان این جایزه در سال‌های اخیر عبارتند از عباس رنجبران و سیده عاطفه حسینی.

رئیس بنیاد نخبگان فارس با بیان اینکه ایزه علمی و بورس تحصیلی پروفسور محمدهادی ایمانیه در حوزه سلامت عمومی در سال ۱۳۹۸ تعریف شد، افزود: این جایزه هر ساله به دانشجویان و دانش آموختگان ممتاز دوره عالی سلامت عمومی(MPH) از دانشگاه‌های کشور که بیشترین اثرگذاری را در حوزه بهداشت و سلامت جامعه داشته باشند، اهدا می‌شود. برگزیدگان و تقدیر شدگان این جایزه در سال‌های اخیر عبارتند از مهران نوری، فاطمه حیدری، رامتین نادریان و حیدر صفرپور.

به گفته وی، جایزه علمی و بورس تحصیلی پروفسور علی نقی مصلح شیرازی در زمینه طرح کسب و کار در سال ۱۳۹۸ تعریف شد. این جایزه هر ساله به برترین طراح کسب و کار(BP) که موجب خلق ثروت و اشتغال پایدار شود، در سراسر کشور اهدا می‌شود. برگزیدگان و تقدیر شدگان این جایزه در سال‌های اخیر عبارتند از علی رمضانی، احسان مرزبان و علی محمد رضایی.

شریف اضافه کرد: این جایزه هر ساله به مخترعین و دانش آموختگان برگزیده مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری که دارای پژوهش‌های کاربردی با موضوعات اهلی‌سازی، اصلاح، مکانیزاسیون و بهینه‌سازی فرآیندهای تولید گیاهان دارویی و معطر، تکنولوژی و فناوری های نوین استخراج و فرآوری مواد موثره گیاهان دارویی و معطر، فرمولاسیون داروها و فرآورده‌های گیاهان دارویی در صنایع مختلف دارویی،غذایی، دام، طیور، آبزیان و غیره هستند، در سراسر کشور اهدا می‌شود. برگزیدگان و تقدیر شدگان این جایزه در سال‌های اخیر عبارتند از حسن اسماعیلی، حسین غلامی، فاطمه جمشیدی، طاهره موحد حقیقی ، صبا صمدی و کریم فرمان پور کلالق.

رئیس بنیاد نخبگان فارس با بیان اینکه جایزه علمی و بورس تحصیلی پروفسور رضا ملک زاده در زمینه بیماری های گوارش و کبد در سال ۱۳۹۸ تعریف شد،‌ گفت: این جایزه هر ساله به دانشجویان برگزیده مقاطع مختلف دانشگاهی که دارای اثرگذاری آموزشی، پژوهشی و یا کارآفرینی در زمینه بیماری‌های گوارش و کبد، هستند، در سراسر کشور اهدا می‌شود. برگزیدگان و تقدیر شدگان این جایزه در سال‌های اخیر عبارتند از شیخی، غلامرضا روشندل، صدف قاجاریه سپانلو و فرشته اصغرزاده.

به گفته این مقام مسئول، جایزه علمی و بورس تحصیلی پروفسور کرامت‌الله ایزدپناه در زمینه بیماری‌شناسی گیاهی در سال ۱۳۹۸ تعریف شد. این جایزه هر ساله به دانشجویان برگزیده دکتری و کارشناسی ارشد از دانشگاه های کشور که دارای پژوهش‌های کاربردی موثر در سطح ملی یا بین‌المللی در زمینه بیماری شناسی گیاهی، اهدا می‌شود. برگزیدگان و تقدیر شدگان این جایزه در سال‌های اخیر عبارتند از محراب اسمعیلی، بهروز گل حسن و صادق زارعی.

وی با بیان اینکه جایزه علمی و بورس تحصیلی پروفسور مرتضی خوشخوی زهتاب در علوم باغبانی در سال ۱۳۹۸ تعریف شد، گفت: این جایزه هر ساله به دانشجویان و دانش‌آموختگان برگزیده کارشناسی ارشد و دکتری از دانشگاه‌های کشور که دارای پژوهش‌های کاربردی در زمینه گرایش‌های مختلف علوم باغبانی با اولویت گل و گیاهان تزئینی و فضای سبز هستند، در سراسر کشور اهدا می‌شود. برگزیدگان و تقدیر شدگان این جایزه در سال‌های اخیر عبارتند از آرمین بیرق دار کشکولی، نادر آدمی پور، محمدمهدی عرب و قادر قاسمی.

رئیس بنیاد نخبگان فارس اظهار کرد: جایزه علمی و بورس تحصیلی پروفسور علی محمد هنجنی در زمینه قلب و عروق در سال ۱۴۰۰ تعریف شد. این جایزه هر ساله به کلیه پزشکان، متخصصان و پرستاران فعال در زمینه قلب و عروق که تحقیق، درمان یا آموزش برجسته‌ای انجام داده‌اند، در سراسر کشور اهدا می‌شود. برگزیدگان و تقدیر شدگان این جایزه در سال‌های اخیر عبارتند از سید مجتبی قرشی، علیرضا ارژنگ زاده و مانا جامعی.

شریف با تصریح اینکه جایزه علمی و بورس تحصیلی پروفسور داریوش مولا در زمینه مهندسی شیمی در سال ۱۴۰۰ تعریف شد، افزود: این جایزه هر ساله به دانشجویان تحصیلات تکمیلی مستعد یا دانش‌آموختگان رشته مهندسی شیمی که حداکثر ۳ سال از زمان فراغت از تحصیل آن‌ها گذشته باشد و همچنین صاحبان ایده‌های نوآورانه و اجرا شده و یا پژوهش‌های کاربردی در زمینه محیط زیست، در سراسر کشور اهدا می‌شود. برگزیدگان و تقدیر شدگان این جایزه در سال‌های اخیر عبارتند از نازنین بهاءلو هوره، حمید کاظمی حکی و منصور فیلی زاده.

وی تصریح کرد: جایزه علمی و بورس تحصیلی فرح پیرویان در زمینه قلب اطفال در سال ۱۴۰۱ تعریف شد. این جایزه هر ساله به کلیه دانشجویان فوق تخصص بالینی قلب اطفال که دارای تحقیقات و یا فعالیت‌های علمی برجسته‌ای باشند، در سراسر کشور اهدا می‌شود. برگزیدگان و تقدیر شدگان این جایزه در سال‌های اخیر عبارتند از دکتر محمدرضا ادراکی و دکتر احمدعلی امیرغفران.

شریف با بیان اینکه جایزه علمی و بورس تحصیلی پروفسور عزت‌الله رئیسی در زمینه آب در سال ۱۴۰۲ تعریف شد، افزود: این جایزه هر ساله به دانشجویان تحصیلات تکمیلی در زمینه آب زمین‌شناسی اهدا می‌شود. بورس تحصیلی نیز بر اساس سوابق آموزشی، پژوهشی و نوآوری به ۳ نفر از دانشجویان آب زمین‌شناسی شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های سراسر کشور، تعلق می‌گیرد.

رئیس بنیاد نخبگان فارس اظهار کرد: جایزه علمی و بورس تحصیلی پروفسور عبدالوهاب البرزی در زمینه بیماری‌های عفونی در سال ۱۴۰۲ تعریف شد. این جایزه هر ساله به دستیاران تخصصی و فوق تخصصی رشته‌های مختلف پزشکی سراسر کشور که دارای پژوهش‌های کاربردی موثر در زمینه بیماری‌های عفونی در دوره ی دستیاری هستند، اهدا می‌شود.

وی با تصریح اینکه جایزه علمی و بورس تحصیلی شهید سرلشکر خلبان عباس دوران در زمینه هوانوردی نظامی در سال ۱۴۰۲ تعریف شد، گفت: این جایزه هر ساله به خلبانان برگزیده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که با رشادت و مهارت، شاخص‌ترین و برترین پروازهای عملیاتی را که منجر به افتخارآفرینی و ارتقاء توازن رزمی شده، انجام داده‌اند، در سراسر کشور اهدا می‌شود.

شریف گفت: جایزه علمی و بورس تحصیلی حسین موحدان در زمینه بیماری خشکی چشم در سال ۱۴۰۲ تعریف شد. این جایزه هر ساله به اساتید و دانشجویان علوم پایه و بالینی مقاطع تحصیلات تکمیلی و دستیاری که برترین طرح تحقیقاتی را ارائه دهند، اهدا می‌شود.

رئیس مجمع خیران نخبه‌پرور فارس با بیان اینکه بخش دیگر حمایت از دوره‌های پسا دکتری امید است، گفت: مجمع خیران نخبه‌پرور فارس همه ساله به منظور حمایت از دانش‌آموختگان برتر دوره دکتری که از دانشگاه‌های معتبر کشور فارغ التحصیل شده‌اند، دوره‌های تحقیقاتی پسادکتری فراهم می‌کند. در این دوره‌ها که این افراد با انجام تحقیقاتی کاربردی به حل و فصل مسائل و مشکلات جامعه می‌پردازند فرصت مناسبی در اختیارشان قرار می‌گیرد تا در جهت اشتغال‌زایی تلاش کنند.

شریف بیان کرد: تاکنون با حمایت مجع خیران نخبه پرور در فارس دقیقا ۱۲۰ فرصت پسا دکتری ایجاد شده که اکثرا از این فرصت‌ها استفاده و یا مشغول انجام این مهم هستند. بنیاد ملی نخبگان، صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران، استاندار فارس، دانشگاه‌های شیراز، علوم پزشکی شیراز، صنعتی شیراز، صندوق خیریه مسئولیت‌های اجتماعی حضرت امیرالمومنین(ع) و خیران نیک اندیش یار و حامی مجمع خیران نخبه‌پرور فارس در این برنامه‌ها بوده‌اند.

وی، اعطای کمک هزینه وام مسکن به نخبگان جوان را از دیگر فعالیت‌های این مجمع عنوان کرد و افزود: با حمایت موسسه خیریه راهبری مسئولیت اجتماعی حضرت امیرالمومنین(ع) و خیرین نیک اندیش تاکنون مبلغ ۱۱میلیارد ریال اعتبار جهت اعطای کمک هزینه وام مسکن در اختیار  مجمع خیران نخبه پرور فارس قرار گرفته است که به تعدادی از متقاضیان که از جامعه و نخبگان جوان استان بوده اند اختصاص یافته است.

شریف همچنین از گسترش بیشتر فعالیت‌های مجمع در سایر نقاط کشور خبر داد و گفت: با همکاری مجمع خیران نخبه‌پرور فارس مشابه این سمن در استان‌های دیگر نوگشایی و یا در حال نوگشایی است. همچنین تلاش جهت تشویق ترغیب و حمایت از افراد عاشق به منظور راه‌اندازی مجمع در سایر استان‌ها در حال انجام شدن است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha