• سه‌شنبه / ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۸:۲۹
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1403052315346
  • خبرنگار : 50126

ارباب کرم تو را فرا می‌خواند

اینجا تکلف‌های عصر رفاه رنگ می‌بازند

اینجا تکلف‌های عصر رفاه رنگ می‌بازند

ایسنا/ایلام پیاده‌روی اربعین ۱۴۴۶ هجری آغاز شده و بار دیگر میلیون‌ها انسان عاشق با پای دل سفر به کربلا را آغاز کرده و یا در حال تدارک برای این سفر پرجذبه هستند. در این سفر معنوی سجاده‌های عشق در گوشه و کنار این زنجیره عبادی و سیاسی گسترانیده شده و تکلف‌های روزمره ما انسان‌های عصر رفاه برای اسکان چندان معنایی ندارد، هر کجا و در گوشه‌ی هر موکبی که بیابی ارباب کرم تو را دعوت می‌کند تا فرود بیایی که خانه خانه‌ی توست.

اما در محورهای منتهی به پایانه مرزی مهران فعالیت‌های قابل توجهی برای یک سفر ایمن و باکیفیت انجام گرفته است.

شهرداری‌ها و اربعین

«سعید هژبری»‌، معاون عمرانی استاندارایلام با بیان اینکه امسال ۵۷ پروژه عمرانی اربعین در حوزه شهرداری‌های استان انجام شده که در تسهیل تردد زائران تأثیرگذار است، اظهار کرد: امسال برای تکمیل این تعداد پروژه زیرساختی اربعین در استان و مسیر تردد زائران،  ۶۵۰ میلیارد تومان اعتبار با تخصیص ۱۰۰ درصد از سازمان شهرداری‌ها گرفته شد که برای تکمیل پروژه‌های اربعین در اختیار شهرداری‌های مربوط قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه این اعتبارات فقط می‌تواند در اختیار شهرداری‌های استان قرار گیرد و در محل دیگری نمی‌توان از آن استفاده کرد، خاطرنشان کرد: این اعتبارات ابلاغی است و هزینه‌کرد آن‌ها فقط برای پروژه‌های تعریف شده مربوط به اربعین حسینی است و زیر نظر شوراهای اسلامی شهر هزینه نمی شود.

معاون عمرانی استانداری ایلام با بیان اینکه این میزان اعتبار بین ۲۵ شهرداری استان برای تکمیل پروژهای این کنگره عظیم تقسیم شده است، افزود: پروژه پسماند که از مشکلات استان در خصوص اربعین حسینی است در این اعتبارات تعریف شده و همچین پایش تصویری شهر از جمله این پروژه‌هاست.

هژبری با اشاره به اینکه امسال در جذب اعتبارات اربعین ۸۰ درصد رشد داشته‌ایم، تصریح کرد: ایلام و مهران محل تردد حدود ۵۵ درصد زائران عتبات عالیات از سراسر کشور است و باید برای تسهیل تردد زائران پروژه‌های عمرانی مربوط به سرانجام برسانیم.

وی به اختصاص زمین و ساخت قرارگاه مرزی اربعین برای استقرار و تجمیع اتوبوس‌ها و خودروهای درون‌شهری خدمات‌رسان در مهران نیز اشاره کرد و گفت: سازمان اتوبوس‌رانی ۸۵۰ اتوبوس درون‌شهری از استان‌های دیگر در مهران را ‌مدیریت می‌کند و محل استقرار و استراحت رانندگان این‌ خودروها تاکنون مدارس شهر مهران بوده است، سازمان اتوبوس‌رانی در حال ساخت قرارگاهی در مهران برای تجمیع این خودروها و مدیریت بهتر آنهاست.

فعالیت کارخانه یخ در پایانه مرزی مهران آغاز شد

شهریار عباسی، معاون اقتصادی استاندار، نیز در بازدید از پایانه مسافری شهید رئیسی در مرز مهران دستور داد با توجه به ازدحامی که در این پایانه در روزهای آتی ایجاد خواهد شد و زوار اربعین برای بازگشت به شهرهای خود از این پایانه استفاده می‌کنند نسبت به فعال‌سازی کارخانه یخ و  سردخانه در این پایانه اقدامات لازم صورت گیرد.

موکب فرهنگی حضرت قاسم (ع) ، پایگاه فرهنگی برای مهمانان کوچک امام حسین(ع)

«فاطمه رستگار» ، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام نیز از راه‌اندازی موکب فرهنگی حضرت قاسم(ع) در پایانه مرزی خبر داد و اظهار کرد: این موکب با برگزاری مسابقات هنری، مهرواره فرهنگی و هنری به‌عنوان یک پایگاه فرهنگی برای مهمانان کوچک امام حسین (ع) فعالیت خواهد کرد.

وی افزود: در این موکب کودکان و نوجوانان از مهمانان کوچک حسینی پذیرایی می‌کنند و برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری را زیر نظر مربیان مدیریت خواهند کرد.

زائرسرای بنیاد شهید ایلام در مهران آماده پذیرش زائران جامعه ایثارگری است‌

«محمد رحیمی» ، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام نیز  از پذیرش و اسکان ۴۴۷ نفر از جامعه ایثارگران سراسر کشور در زائرسراهای بنیاد شهید در مهران خبر داد و اظهار کرد: ۶ زائرسرا توسط اداره کل بنیاد شهید وامور ایثارگران استان ایلام در مرز مهران ساماندهی شده است.

وی با بیان اینکه ۲ پارکینگ برای پارک خودروهای جامعه هدف درنظر گرفته شده است، اضافه کرد: تاکنون ۴۴۷ نفر از ایثارگران سراسر کشور در زائرسراهای اداره کل بنیاد شهید و تامور ایثارگران استان ایلام در مهران پذیرش و اسکان داده شده است.

رحیمی ‌گفت: موکب این اداره کل  در پایانه مرزی در خدمت به زائران عتبات فعال خواهد بود.

به موکب کتابخانه‌های ایلام بروید

«سمیه حیدری» مدیر کل کتابخانه های عمومی ایلام از برپایی موکب اربعین در کتابخانه امام رضا (ع) مهران از امروز سه شنبه ۲۳ مردادماه خبر داد و اظهار کر د: اداره کل کتابخانه های عمومی استان امسال نیز مانند سال های گذشته با محوریت قرار دادن کارهای فرهنگی و دیدگاهی نوین در جهت انتقال مفاهیم عاشورایی، به زائران ابا عبدالحسن (ع) به ویژه نسل کودک و نوجوان خدمات ارائه خواهد داد.

وی در ادامه از برپایی موکب اربعین کتابخانه‌های ایلام در مهران خبر داد و افزود: موکبی با محوریت خدمات  فرهنگی در سه راه کارزان نیز در ایام اربعین برپا می شود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی ایلام گفت: در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، طرح زیارت نیابتی شهدا به ویژه شهدای مدافع حرم، اجرا و نمایشگاه دفاع مقدس و معرفی شهدای عزیز از طریق معرفی کتاب انجام می شود.

حیدری عنوان کرد: اجرای تعزیه و نقل خوانی عاشورایی توسط اعضای کودک ، اجرای گروه سرود توسط دختران عاشورایی، ساخت گیفت شخصیت کودکان عاشورایی ، طرح آشنایی با نام ویژگی ها شهیدان کربلا (هفتاد ودو تن)، ساخت پرچم در سه طرح یا حسین(ع)، یا زینب (س) و یا مهدی (عج) و اجرای کار دستی به صورت ریسه محرمی و غیره از دیگر اقدامات انجام شده اداره کتابخانه های استان در مرز مهران است.

وی تصریح کرد: همچنین در مواکب شهرستان های مسیر زوار اربعین خدمات فرهنگی توسط کتابدران نیز ارائه می شود.

حیدری با بیان اینکه امروز بالاترین هدف هر کشوری توسعه فرهنگ است، افزود: دغدغه متفکران یک جامعه بالا بردن فرهنگ جامعه و در نتیجه میزان باور مردم به ارزش‌هاست.

مدیرکل کتابخانه های عمومی ایلام در پایان عنوان کرد: اربعین یک کنگره عظیم بین المللی می باشد و این مهم فرصتی برای آشنایی مردم با فرهنگ اسلامی شیعه است.

در مجموع در مرز مهران همه آماه خدمت به زائرانی هستند که این مرز را برای تردد به سمت عتبات آغاز کرده‌اند و بیش از همه مردمی نقش دارند که خانه‌های خود را بیت‌الحسین می‌کنند و با کمک آنها بسیاری از کاستی‌ها قابل جبران است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha