• سه‌شنبه / ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۷:۵۹
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403052315323
  • خبرنگار : 50649

مدیرکل میراث فرهنگی فارس:

‌سرای گمرک بازار وکیل شیراز مرمت می‌شود

‌سرای گمرک بازار وکیل شیراز مرمت می‌شود

ایسنا/فارس مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس از آغاز مرمت سرای گمرک در بازار وکیل شیراز خبر داد.

محمد ثابت اقلیدی امروز، ۲۳ مردادماه در حاشیه بازدید از روند مرمت پروژه بزرگ بازار وکیل شیراز با بیان اینکه سرای گمرک با اعتبار ۴ میلیارد و ۹۵۷ میلیون تومان آغاز شده است، گفت: سرا یا کاروانسرای گمرک یکی از بناهای دوره زندیه است که در نیمه شمالی بازار وکیل قرار گرفته است.

وی در خصوص پروژه مرمت این بنای تاریخی و ارزشمند شیراز گفت: برچیدن بخش‌های باقی‌مانده کاه‌گل فرسوده بام به‌منظور اجرای عملیات سبک‌سازی، تعمیرات روی طاق‌های آجری و درنهایت عایق رطوبتی بام‌های ضلع جنوبی و غربی از جمله اقدامات مرمتی در سرای گمرک است.

ثابت اقلیدی همچنین افزود: تعمیرات و مرمت دیوار جان‌پناه آجری بخش فوقانی نماهای ضلع جنوبی و غربی از دیگر اقدامات مرمتی این سرای تاریخی است.

به گزارش ایسنا، سرا یا کاروانسرای گمرک در ضلع شمالی بازار وکیل شیراز واقع‌شده و دارای ۷۰ حجره است و دوطبقه است که طبقه همکف به‌عنوان انبار استفاده می‌شود. این بنادر سال‌های ۱۱۹۳-۱۱۷۲ ساخته و در دوره زندیه بنا شده و در تاریخ ۱۵ مهر ۱۳۴۶ به شماره ۹۲۴ در فهرست آثار ملی ثبت ‌شده است.

از نظر مقاومت بنا هنوز استحکام خود را حفظ کرده و آسیب جدی برآن وارد نیست. تمامی مصالح قدیمی به‌کار رفته در بنا آجر است در حیاط کاروان‌سرا چهار باغچه یک مسجد و یک حوض آب است.

 بازار وکیل شیراز با اعتباری معادل ۱۰۰ میلیارد تومان از محل مسئولیت اجتماعی نفت در قالب ۱۴ پروژه با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به‌طور رسمی در ۱۴ تیرماه امسال آغاز شد.

این پروژه‌ها شامل مرمت اردو بازار، بازار حاجی، بازار وکیل جنوبی، راسته ترکش‌دوزها و راسته علافه بندان، بازارهای شمالی و نو، سراهای احمدی، روغنی، گمرک، فیل و راسته شمشیرگرها و سرای مشیر، بازار نو و حمام مشیر، مرمت بازار مسگرها و گاراژ فردوسی و تزیینات بازارهای وکیل شمالی و جنوبی و راسته ترکش‌دوزها و علاقه بندان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha