• سه‌شنبه / ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۷:۴۸
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 1403052315317
  • خبرنگار : 50136

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی:

منطقه حفاظت شده مراکان در بهترین شرایط چند سال اخیر خود قرار دارد

منطقه حفاظت شده مراکان در بهترین شرایط چند سال اخیر خود قرار دارد

ایسنا/آذربایجان غربی مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی از شرایط خوب زیستگاهی و حیات وحش در منطقه حفاظت شده مراکان خبر داد.

سعید شهند، در گفت و گو با خبرنگار ایسنا وضعیت مطلوب زیستی منطقه را حاصل تلاش و سختکوشی محیط بانان منطقه دانست و گفت: در سایه تلاش شبانه روزی ۳۰ محیطبان زبده و حرفه ای منطقه که در ۶ پاسگاه مجهز و تازه تعمیر محیط بانی فعالیت دارند، وضعیت منطقه حفاظت شده مراکان در بهترین شرایط خود در طول چند سال اخیر قرار دارد و این منطقه از لحاظ ارزش زیستی و اکولوژیکی به یکی از بهترین و مهمترین مناطق حفاظت شده کشور تبدیل شده است.

وی ادامه داد: وجود شرایط زیستی مناسب از جمله آب و غذای کافی، امنیت زیستگاهی مناسب، اقدامات حفاظتی موثر با مشارکت جوامع محلی و سازمان های مردم نهاد محیط زیستی و عدم وجود بیماری خاص در بین جمعیت حیات وحش این منطقه، ممانعت جدی از شکار غیر مجاز در منطقه از یک سو و تعمیر و تجهیز پاسگاه های محیط‌بانی و ناوگان موتوری و خودوریی این منطقه و تجهیز انفرادی مامورین یگان حفاظت از مهمترین دلایل مطلوبیت کم نظیر محیط زیستی این منطقه است. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان از احداث ۳ آبشخور جدید و تعمیر و بازسازی ۱۲ آبشخور موجود در منطقه حفاظت شده مراکان ، در راستای تامین نیاز آبی حیات وحش این منطقه خبر داد و افزود: کلیه اعتبارت ملی و استانی برای مدیریت محیط زیستی این منطقه در سال جاری جذب و هزینه شده است. 

وی اظهار کرد: با بررسی‌های کارشناسی و پیش بینی به موقع شرایط اقلیمی خاص در سال جاری و پیش بینی بروز گرمای شدید هوا در تابستان امسال، اقدامات لازم جهت مدیریت زیستگاهی این منطقه از ابتدای سال جاری در دستور کار قرار گرفت و با تلاش شبانه روزی کارشناسان و محیطبانان سختکوش منطقه، با وجود گرمای بی سابقه و اوج دمای هوا در تابستان، هیچ مشکلی در تامین نیاز آبی حیات وحش این منطقه وجود ندارد.

شهند گفت: با توجه به اقدامات انجام شده شاهد پویایی، نشاط و سرزندگی در بین جمعیت حیات وحش شاخص ۴۰۰۰ راسی قوچ و میش ارمنی و کل و بز وحشی این منطقه هستیم.

وی همچنین از انجام مطالعات تکمیلی مدیریت زیست بومی منطقه حفاظت شده مراکان نیز خبر داد و افزود: با توجه به سپری شدن مدت طولانی از تدوین برنامه مدیریت زیست بومی این منطقه و نیاز به بازنگری و بروزرسانی آن در سال آتی با تامین اعتبارت لازم این مطالعات تکمیل و بروزرسانی خواهدشد.

به گزارش ایسنا، منطقه حفاظت شده مراکان اولین منطقه حفاظت شده کشور است که با وسعت بیش از ۱۰۱ هزار هکتار در شمال آذربایجان‌غربی قرار دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha