• دوشنبه / ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ / ۲۳:۱۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403052215281
  • خبرنگار : 30147

عضو اصلی شورای راهبردی صنعت آب کشور:

تنها ۱۸ درصد سدهای خراسان رضوی آب دارند

تنها ۱۸ درصد سدهای خراسان رضوی آب دارند

ایسنا/خراسان رضوی عضو اصلی شورای راهبردی صنعت آب کشور آمار ذخایر آبی استان خراسان رضوی را نگران کننده دانست و گفت: از مجموع یک میلیارد و ۵۷۲ میلیون مترمکعب حجم کل ذخایر آب استان تنها ۱۸ درصد سدها آب دارند که معادل ۲۸۰ میلیون مترمکعب است.

کاظم مجد امروز، ۲۲ مرداد با حضور در جمع خبرنگاران شهرستان گناباد، گفت: تاکنون از مجموع ۲۳ هزار و ۱۱۷ حلقه چاه تعداد ۶۵۳۳حلقه چاه غیرمجاز در این استان شناسایی شده است.

وی با اشاره به اینکه از مجموع ۳۷ دشت خراسان رضوی تعداد ۳۴ دشت ممنوعه و بحرانی است، اظهار کرد: سال گذشته خشکسال‌ترین سال در تاریخ برای خراسان رضوی رقم خورد و مثلث مدیریتی آب و بخش دولت، تشکل کشاورزی و رسانه و روابط عمومی نقش مؤثری در مدیریت این بحران داشتند.

مدیر روابط عمومی منابع آب خراسان رضوی با بیان اینکه تشکل‌های مردمی و رسانه‌ها سال گذشته تنش آبی مشهد را مدیریت کردند، اظهار کرد: رسانه‌های ارتباط جمعی به عنوان مکمل مثلث مدیریت آب نقش مؤثری در فرهنگ‌سازی مصرف بهینه آب دارند.

وی افزود: طرح خاتم با خبرنگاران افتخاری و تشکل‌های مردمی در شرکت آب منطقه‌ای آغاز به کار می‌کند تا به دنبال ایجاد زبان و درک مشترک بین کشاورزان و بخش دولت بوده و در حوزه آب در دل تشکل‌های کشاورزی با هدف مشارکت مردم و بخش دولت در مدیریت آب سهیم باشند.

جم ادامه داد: امید داریم در عرصه ملی آب با گفتمان جدید در مدیریت آب کشور اعتقاد به مدیریت مشارکتی وجود داشته باشد و هر تصمیمی با حضور کشاورزان بومی گرفته شود.

وی افزود: از سال ۱۳۹۶ تاکنون تعداد ۳۳ تفاهم‌نامه بین شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با تشکل‌های مشارکتی این استان منعقد شده است.

 عضو اصلی شورای راهبردی صنعت آب کشور با بیان اینکه رسانه تکمیل کننده مثلث مدیریتی آب کشور است، اضافه کرد: تعداد ۲۲ خبرنگار فنی در حوزه اطلاع‌رسانی مسائل مربوط به آب در استان خراسان رضوی فعالیت می‌کنند.

احمد تمامگر رئیس اداره امور منابع آب گناباد و بجستان در ادامه با بیان اینکه تعداد ۱۰ حلقه چاه غیرمجاز از سال ۱۴۰۲ تاکنون مسدود و پلمب شده است، گفت: با مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز ۲۴۸ هزار و ۲۷۰ مترمکعب آب در سفره آب این دو شهرستان صرفه‌جویی شده است.

وی با اشاره به اینکه ۹۶ درصد چاه‌های کشاورزی شهرستان‌های گناباد و بجستان مجهز به کنتورهای حجمی هوشمند هستند، گفت: تعداد ۱۴۰۰ کنتور حجمی هوشمند تحت نظارت و به روز رسانی شده و تعداد ۲۰ مورد کنتور حجمی جدید در چاه کشاورزی منطقه نصب و مجوز تغییر محل کنتور و کف شکنی برای افزایش بهره‌وری ۱۵۶ مورد صادر شده است.

وی از تشکیل دو تشکل آب بران خبر داد و افزود: این تشکل‌ها با هدف مدیریت مشارکتی و بهره‌برداری منابع آب با همراهی اتاق اصناف کشاورزی گناباد و بجستان و مدیران و روابط عمومی آب منطقه‌ای ایجاد شده است.

تمامگر از صدور مجوز ۴ حلقه آب شرب در گناباد و ۲ حلقه چاه در بجستان خبر داد و گفت: ۷۰ درصد آب شرب گناباد از کیبر کوه جبران می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تعداد ۳۱ رودخانه در سطح شهرستان‌های گناباد و بجستان لایروبی شده است، افزود: مطالعه حد و حدود رودخانه‌های لایروبی شده به طول ۲۰.۴ کیلومتر و مساحت ۸۳.۹ هکتار تکمیل و با اجرای ۸۸ درصد پیشرفت فیزیکی در مرحله تأیید کشوری است که پس از این مرحله مطالعات رودخانه‌های سطح گناباد و بجستان تکمیل خواهد شد.

وی افزود: پس از سال ۱۳۹۵ که کنترل چاه‌های سطح شهرستان هوشمند شد افت آب سفره‌های زیرزمینی کاهش یافته و اکنون در سطح دشت گناباد این آب به تعادل رسیده و پیشرفت ای سی آن هم کاهش و کیفیت آب افزایش یافته است.

تمامگر فرسودگی خط انتقال آب‌های روستاهای براکو و همچنین خط فرسوده و طولانی شهر گناباد را یکی از دلایل اتلاف منابع آب گناباد دانست.

۸۰ درصد منابع آب گناباد و بجستان در حوزه کشاورزی، ۱۴ درصد حوزه بهداشت و شرب، ۳ درصد صنعت و ۳ درصد در حوزه خدمات مصرف می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha