• دوشنبه / ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۶:۲۲
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1403052215120
  • خبرنگار : 71381

اخبار سیاسی ۲۲ مرداد؛ واکنش‌ها به استعفای ظریف/حمایت‌ها از کابینه چهاردهم

اخبار سیاسی ۲۲ مرداد؛ واکنش‌ها به استعفای ظریف/حمایت‌ها از کابینه چهاردهم

«پیام رهبری به کاروان ورزشی ایران»،‌ «استعفای محمدجواد ظریف از دولت»، «ارزیابی‌ها از کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم» و «اربعین ۱۴۰۳» از موضوعات مهم خبری بیست و دوم مرداد ۱۴۰۳ حوزه سیاست بود که می‌توانید در گزارش زیر مشروح آنها را بخوانید.

به گزارش ایسنا، درپی آنکه محمد جواد ظریف دیشب با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس با اشاره به فهرست وزرای پیشنهادی از معاون راهبردی رئیس‌جمهوری استعفا داد، امروز هم در پستی دیگر توضیحی درباره کناره‌گیری خود نوشت و تاکید کرد: پیام دیشب بنده به‌معنای پشیمانی و یا ناامیدی از دکتر پزشکیان عزیز و یا مخالفت با واقع‌گرایی نیست؛ بلکه به معنای تردید در مفید بودن خودم در معاونت راهبردی است. با تمام توان از دانشگاه ‎برای ایران در خدمت رئیس جمهوری و ایران خواهم بود و از همه تقاضا دارم که بر پشتیبانی خود از پزشکیان بیفزایند و او و دولتشان را تنها نگذارند.

در واکنش به این استعفا، آذر منصوری رئیس جبهه اصلاحات در توئیتی از ظریف خواست که دولت چهاردهم را رها نکند و نوشت: زحمات بسیاری در انتخابات و همراهی با دکتر پزشکیان و نیز شورای راهبری متقبل شدید و به طور قطع حضور شما در ادامه نیز مزیت‌های بسیار به خصوص برای پیگیری مطالبات مردم دارد. بمانید و ادامه دهید.

محمدعلی ابطحی نیز در این زمینه نوشت: آقای ⁧ ظریف⁩ عزیز. خیلی برای ایران زحمت کشیدی ‏اما همچنان زود رنج مانده‌ ای. کاش در سیاست داخلی هم مثل سیاست خارجی برای منافع مردم بجنگی. بیشترین موفقیت مخالفان شما در پاسخهای شما به هر رطب و یابسی است که می‌بافند. از آقای ⁧پزشکیان⁩ هم توقع می‌رود به هر شکلی نگذارد فداکاران قبل از پیروزی اش از دورش پراکنده شوند. ظریف قوی ترین پشتوانه دولت است.

****

مسعود پزشکیان در دیدارهای جداگانه با مجمع نمایندگان استان‌های فارس، سیستان و بلوچستان و کرمان، برگزاری نشست‌های کاری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی قبل از تشکیل رسمی کابینه را گواه اراده دولت چهاردهم در همکاری و هم‌افزایی قوای مجریه و مقننه برای رفع مشکلات و آبادانی کشور دانست.

رئیس جمهور همچنین تلاش برای تشکیل کابینه فراجناحی و تمرکز بر ملاک‌های توانمندی،‌ تخصص و سوابق مرتبط افراد را از ویژگی‌های فهرست کابینه پیشنهادی به مجلس دانست و از همه نمایندگان مجلس و نخبگان کشور خواست دولت را در ادامه مسیر انتصاب مدیران و مسئولان دستگاه‌های اجرایی بر اساس ویژگی‌های بیان شده یاری کنند.

با توجه معرفی وزاری پیشنهادی دولت چهاردهم،‌  محسن رضایی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس با تاکید بر اینکه «همه به پزشکیان کمک کنیم» نوشت: ‏وفاق و اجماع، دو راهبرد و مسیر متفاوت دارد: ۱. سهم‌خواهی ۲.هم‌افزایی برای کارآمدی. همه به آقای پزشکیان کمک کنیم تا راهبرد دوم یعنی کارآمدی با ایثار، برادری و بکارگیری کارآمدترین افراد پیاده‌سازی شود. مشکل اصلی کشور ناکارآمدی ناشی از سهم خواهی است.

همچنین محمدعلی ابطحی معاون پارلمانی در دولت اصلاحات در واکنش به منتقدان لیست وزاری پیشنهادی پزشکیان در توییتی نوشته است که بدون توجه به خصوصیات وزرای پیشنهادی معرفی شده به مجلس، معتقد است که باید از کابینه پزشکیان دفاع کرد.

اسحاق جهانگیری هم در واکنش به انتقادات نسبت به کابینه پیشنهادی دولت، در کانال تلگرامی خود نوشت: به تجربه آموخته‌ام که اگر حامیان رئیس‌جمهور او را تنها بگذارند همه ضرر می‌کنند. البته رابطه میان رئیس جمهور و حامیان و پایگاه رای‌اش نیز دوطرفه و تعاملی است. مقدورات و معذورات را می توان و باید با گفتگو و از طریق ارتباط با بدنه اجتماعی در حد امکان بیان کرد. به حفظ نیروهای توانا و موثر برای کشور کوشید.

در پنجمین جلسه شورای اقتصاد در سال ۱۴۰۳ نیز، محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: راهبرد انتخاب مدیران و وزرا در این دولت توجه به تفکر سیاسی نیست و باید مدیران دولت چهاردهم به دنبال تحقق آرمان ها و ارزش های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و مطالبات مردم و و وعده های داده شده توسط رئیس‌جمهور و در رأس همه آنها حل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم باشند.

ارزیابی ها از کابینه پیشنهادی چهاردهم را می توانید در لینک های زیر بخوانید.

کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم فراجناحی است

ترکیب وزرای پیشنهادی فراجناحی و مبتنی بر قول رئیس‌جمهور است

حدود ۹۰ درصد کابینه پیشنهادی از مجلس رای اعتماد می‌گیرند

کلیه وزارتخانه‌ها نیازمند وزرایی با برنامه است

میزان غرابت با شاخص‌های رهبری مهم‌ترین معیار برای رای اعتماد است

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور وزیر پیشنهادی خارجه در جلسه امروز این کمیسیون گفت که آقای عباس عراقچی ضمن تشریح برنامه‌های خود در جلسه صبح امروز این کمیسیون عنوان برنامه‌های خود را سیاست خارجی فراگیر، فعال و اثرگذار مطرح کرد.

ابراهیم رضایی هممچنین خبرداد که  کمیسیون امنیت ملی صبح امروز بعد از جلسه با وزیر پیشنهادی خارجه، جلسه‌ای با وزرای پیشنهادی دادگستری و دفاع داشته است.

همچنین سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با اشاره به بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی اطلاعات و خارجه در جلسه صبح امروز این کمیسیون گفت که نظر کمیسیون شوراها نسبت به خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات مثبت است.

****

با پایان کار کاروان وزرشی ایران در بازی های المپیک ۲۰۲۴ پاریس و در پی نامه رئیس کمیته ملی المپیک خطاب به رهبر انقلاب اسلامی و ارائه گزارشی از دستاوردهای ورزشی و فرهنگی اعضای کاروان ورزشی جمهوری اسلامی در بازی های المپیک و شاد کردن دل مردم ورزش دوست ایران، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سپاسگزاری صمیمانه خود را از ورزشکاران خوش روحیه و با اراده کشورمان اعلام کردند.

لازم به ذکر است ک کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس موفق به کسب ۱۲ مدال (۳ طلا، ۶ نقره و ۳ برنز) در رشته‌های کشتی آزاد و فرنگی و تکواندو شد و در بین بیش از ۲۰۰ کشور شرکت‌کننده، در جایگاه ۲۱ قرار گرفت.

****

ستاد مرکزی اربعین هم امروز اطلاعیه شماره ۴ خود را ویژه مسافران کربلا در ایام اربعین حسینی (ع) منتشر کرد که می توانید در این لینک بخوانید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۵-۲۳ ۰۷:۲۸

جهانگیری این ملت هرچی می کشه از تو و روحانی اگه سکوت کنی بهتره