• دوشنبه / ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۶:۱۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403052215107
  • خبرنگار : 30147

فرماندار تایباد:

اقدامات لازم برای میزبانی زائران افغانستانی در مرز دوغارون انجام شده است

اقدامات لازم برای میزبانی زائران افغانستانی در مرز دوغارون انجام شده است

ایسنا/خراسان رضوی فرماندار تایباد گفت: تمامی اقدامات لازم برای پذیرایی و میزبانی هر چه بهتر از زائران افغانستانی در مرز دوغارون برای حضور در اربعین سید و سالار شهیدان انجام شده است.

مهدی شیردل در گفت و گو با ایسنا در خصوص آنچه در مرز دوغارون شهرستان تایباد برای استقبال از زائران افغانستانی انجام شده است، گفت: تمام تلاش خود را برای میزبانی هرچه بهتر از زائران اربعینی کشور همسایه افغانستان به کار گرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه برحسب نیاز و تقاضای زائران به حوزه‌های گلوگاهی توجه ویژه داشته‌ایم، بیان کرد: یکی از این بخش‌ها روان‌سازی ظرفیت گیت‌ها بوده که با تدابیر اتخاذ شده به دو برابر افزایش یافتند.

فرماندار تایباد با اشاره به اینکه تعداد ۸ گیت برای ورود زائران اربعین حسینی افغان به کشور در نظر گرفته شده است، افزود: یکی دیگر از دغدغه‌ها تردد زائران از مرز دوغارون به مرکز استان و یا مرز چذابه به عنوان درگاه ورودی به کشور عراق بوده که پیگیری‌های لازم در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: طی پیگیری‌هایی که سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و وزارت امور خارجه داشته تلاش شده تا اتوبوس‌های افغانستانی انتقال زائرانشان را از مرز دوغارون به چذابه انجام دهند.

شیردل با بیان اینکه برحسب نیاز و ضرورت، خواسته شده که ناوگان ایران هم برای اعزام به مشهد فعال شوند، گفت: پیش بینی می‌شود برخی زائران از مشهد مقدس بخواهند برنامه‌ریزی برای حضور در کشور عراق را داشته باشند.

وی با اشاره اینکه امسال برای دومین سال پیگیر ورود اتوبوس‌های افغانستانی به کشور با رعایت موازین فنی ایران هستیم، اظهار کرد: تا پایان روز گذشته ۶ شرکت ناوگان اتوبوسی افغان تقاضای صدور مجوز ورود به کشور داشته‌اند که برای ۲۸۲ دستگاه مجوز صادر شده و صدور مجوز برای ۱۳۰ دستگاه دیگر در دست انجام است.

فرماندار تایباد اذعان کرد: تعدادی دیگر نیز برای صدور مجوز در کنسولگری هرات منتظر هماهنگی‌های لازم هستند تا امکان ورود خودروهایشان به کشور فراهم شود.

وی در ادامه با بیان اینکه ۱۰ موکب در مرز دوغارون برای میزبانی از زائران با موضوعات درمانی، فرهنگی و نشاط کودک، پذیرایی برپا می‌شود، گفت: با کمک نیروهای مردمی و مذهبی، نیروهای مسلح و استان قدس رضوی بهترین خدمات در موکب‌ها به زائران ارائه خواهد شد.

 شیردل با اشاره به اینکه تا به امروز اتوبوسی از مرز دوغارون وارد کشور نشده است، افزود: پیش بینی می‌شود روزانه ۷۰۰۰ نفر به مرز دوغارون وارد شوند.

وی تصریح کرد: تعدادی از این ۷۰۰۰ نفر افرادی خواهند بود که به روال عادی و همانند همیشه وارد مرز می‌شوند و ۵۰ درصد دیگر را زائران تشکیل می‌دهند.

فرماندار تایباد با بیان اینکه روزانه ۲۰ دستگاه اتوبوس ایرانی در مرز دوغارون برای جابه‌جایی زائران افغانستانی به غرب کشور استقرار خواهند یافت، گفت: امسال برای اولین بار به همت نیروهای فرهنگی افغانستانی یک موکب در هرات و یکی دیگر در گمرک اسلام قلعه در خاک افغانستان ایجاد خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه از صبح تا ساعت ۱۷ با توجه به شرایط امکان استقبال از زائران را داریم، خاطرنشان کرد: چون کشور عراق طی دو روز اخیر اعلام نموده که امکان پذیرش زائران افغانستانی را در مرز چذابه خواهد داشت برای همین تاکنون ورودی به کشور از مرز دوغارون نداشته‌ایم.

شیردل بیان کرد: طی روزهای آینده پذیرای استقبال از زائران خواهیم بود، البته چون زائران می‌خواستند با خودرو و اتوبوس‌های افغانستانی از مرز دوغارون به چذابه بروند مقداری وقفه ایجاد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با تدابیر اتخاذ شده در ستاد اربعین شهرستان تایباد و همراهی تمامی مجموعه‌های متولی و مردم و خیرین خوشبختانه هیچ گونه مشکلی در پذیرایی از زائران افغانستانی نخواهیم داشت.

 مرز دوغارون تنها گذرگاه رسمی ورود اتباع افغانستانی به جمهوری اسلامی ایران است که زائرین این کشور همسایه از طریق این مرز وارد ایران می‌شوند و در ادامه برای شرکت در عزاداری‌های پایانی ماه صفر و اربعین راهی عراق و عتبات عالیات می‌شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha