• دوشنبه / ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۶:۱۱
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1403052215105
  • منبع : خبرگزاری‌ها

گوشی هوشمند چگونه زلزله را تشخیص می‌دهد؟

گوشی هوشمند چگونه زلزله را تشخیص می‌دهد؟

اکثر گوشی‌های اندرویدی دارای حسگرهای شتاب‌سنج داخلی هستند که زمان حرکت گوشی را تشخیص می‌دهند و در نتیجه به تشخیص و شناسایی وقوع زلزله‌ کمک می‌کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از ایتنا، این حسگرها به طرز شگفت آوری حساس هستند و می‌توانند مانند یک لرزه سنج عمل کنند.

شبکه تشخیص زلزله
گوگل از کاربرد حسگرهای شتاب در گوشی‌های هوشمند  استفاده کرد و از طریق اتصال گوشی‌ها، شبکه‌ای را ایجاد کرد که بزرگترین شبکه تشخیص زلزله در جهان محسوب می‌شود. گوگل در این زمینه با سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده و دانشگاهیان در تعدادی از دانشگاه‌ها همکاری کرد.

اگرچه این پیغام یک هشدار کوتاه‌مدت است، اما همان چند ثانیه می‌تواند زمان کافی برای پنهان شدن زیر میز یا نقاط دیگر را به شما بدهد، و می‌تواند زمان کافی برای کاهش سرعت قطارها، جلوگیری از تیک‌آف (بلند شدن) یا فرود هواپیماها و جلوگیری از ورود خودروها به پل‌ها یا تونل‌ها باشد.

به این ترتیب، این سیستم احتمالاً در هنگام وقوع زمین لرزه‌های قوی جان انسان‌ها را نجات می‌دهد.

هشدارهای زلزله را روشن کنید
به گزارش ایتنا، تنظیمات برای روشن کردن هشدار زلزله در تلفن‌های اندرویدی را می‌توانید در بخش ایمنی و اضطراری برنامه تنظیمات گوشی خود پیدا کنید. سیستم نیاز به دسترسی به اینترنت از طریق Wi-Fi یا داده تلفن همراه دارد.

گوگل عملکردی را ارائه کرده است که به کاربران اجازه می‌دهد در صورت دریافت ارتعاشات مشخص امواج اولیه زمین‌لرزه، داده‌ها را به طور خودکار  به سیستم هشدار زلزله اندروید ارسال کند. 

در همین زمینه، اپلیکیشن‌های زیادی برای تشخیص زلزله وجود دارد که می‌توان آن‌ها را از فروشگاه گوگل پلی دانلود کرد، مأموریت آن‌ها نظارت بر زمین‌لرزه‌ها از ایستگاه‌های تشخیص جهانی و تلفن‌ها و در نهایت هشدار به ساکنان مناطق آسیب‌پذیر است، در عین حال این برنامه‌ها به کاربران امکان ارسال درخواست برای کمک را نیز می‌دهند.

هشدار اولیه
با ترکیب داده‌های هزاران و حتی میلیون‌ها گوشی، این سیستم می‌تواند تعیین کند که زلزله در کجا رخ می‌دهد، و سپس پیغام‌هایی را به تلفن‌های موجود در مناطقی که احتمال وقوع امواج لرزه‌ای در آن‌ها وجود دارد ارسال کند و هشدار اولیه بدهد. 

از آنجایی که سیگنال‌های رادیویی سریع‌تر از امواج لرزه‌ای حرکت می‌کنند، هشدارها می‌توانند قبل از شروع لرزش در مناطق دور از کانون زمین لرزه دریافت شوند. 

به گزارش ایتنا، این فناوری امکان پایش زمین‌لرزه‌ها را در مناطقی که دسترسی به شبکه‌های بزرگ لرزه‌سنج‌های گران قیمت ندارند را فراهم می‌کند، که به معنای افزایش امکان هشدار زلزله حتی در دورافتاده‌ترین و فقیرترین مناطق جهان است.

از سوی دیگر، محدودیت‌هایی نیز برای سیستم تشخیص زلزله گوگل وجود دارد، به خصوص در مناطق دورافتاده که تعداد کاربران تلفن همراه کم هستند و در زمین لرزه‌هایی که در عمق دریاها رخ می‌دهد، که می‌تواند منجر به امواج سونامی شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha