• دوشنبه / ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۵:۲۶
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403052215052
  • خبرنگار : 50040

کاهش ۳ درصدی نرخ بیکاری در استان گیلان در دولت سیزدهم

کاهش ۳ درصدی نرخ بیکاری در استان گیلان در دولت سیزدهم

ایسنا/گیلان مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان از ثبت ۷۷ هزار و ۷۴۴ شغل در سامانه رصد اشتغال استان گیلان با همکاری دستگاه‌ها در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: شاهد کاهش سه درصدی نرخ بیکاری استان هستیم.

سیاوش آقاجانی امروز، ۲۲ مردادماه در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر افزود: شاهد تحقق بالاتر از تعهد اشتغال استان هستیم؛ همچنین نظارت‌های میدانی و تلفنی و پیامکی و مشاهدات عینی در بازار کار، مؤید کاهش نرخ بیکاری در استان است.

وی مشاغل ثبت شده را ناشی از صدور مجوزها و پروانه های صنفی، پرداخت تسهیلات در بخش های تولید و خدمات و کشاورزی و صنعت و گردشگری، احیای بنگاه های راکد و نیمه فعال، ایجاد مشاغل خرد و خانگی و آموزش و توانمندسازی و پرداخت تسهیلات به مددجویان تحت پوشش دستگاه های حمایتی دانست و افزود: طی سه سال گذشته ۵۸۵ میلیارد ریال تسهیلات از محل تبصره ۱۸ و ۱۵۷۰ میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی پرداخت شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با بیان اینکه برنامه های دولت سیزدهم در راستای اشتغال، منجر به کاهش دو درصدی نرخ بیکاری در کشور شده است، خاطرنشان کرد: نرخ بیکاری گیلان نیز حدود سه درصد کاهش داشته است.

آقاجانی گیلان را از استان‌های ممنوعه اتباع غیرمجاز دانست و با اشاره به شناسایی ۱۱۲۳ نفر نیروی کار غیرمجاز خارجی در مدت مذکور، افزود: با توجه به کاهش نرخ بیکاری، کارفرمایان در پیدا کردن نیروی کار با چالش مواجه هستند و لذا تمایل به استفاده از نیروی کار اتباع افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به شناسایی اتباع غیرمجاز در قالب گشت‌های مشترک اداره کل تعاون و نیروی انتظامی استان، بیان کرد: کارفرمایان مکلف به پرداخت حداقل دستمزد هستند تا نیروی کار داخلی را جذب کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان یکی از عوامل کمبود نیروی کار را ایجاد مشاغل جدید با درآمد بالا دانست و متذکر شد: شاهد کاهش افراد جویای کار هستیم که ناشی از کاهش نرخ بیکاری است.

وی با بیان اینکه ۲۵۰۰ تعاونی فعال و در دست تشکیل در سطح استان داریم، عنوان کرد: طی سه سال گذشته ۱۵۲۳ میلیارد ریال تسهیلات به ۴۲ طرح مصوب تعاونی پرداخت شد.

آقاجانی با اشاره به اصلاح و ابلاغ سند توسعه تعاون در دولت سیزدهم، عنوان کرد: بعد از ۱۲ سال شورای عالی و شورای استانی توسعه تعاون نیز تشکیل شده است.

مدیرکل تعاون گیلان، با بیان اینکه دولت سیزدهم در سال اول دو همت، در سال دوم سه همت و در سال آخرهشت همت تسهیلات ویژه بخش تعاون را مصوب کرده است، افزود: در دولت سیزدهم ۱۰۹ تعاونی راکد و غیر فعال احیا شد؛ همچنین پنج تعاونی توسعه و عمران شهرستانی را طی ۳۰ ماه گذشته تشکیل دادیم.

وی برنامه ریزی و نظارت بر ارائه خدمات سلامت روانی و اجتماعی از طریق صنوف برای ۲۵ هزار نفر/ساعت از جامعه کار و تولید استان و تاسیس و راه‌اندازی ۲۹ خانه و مرکز بهداشت کارگری در بنگاه های اقتصادی را از جمله اقدامات حوزه اجتماعی این اداره کل دانست و بیان کرد: برنامه های فرهنگی و اجتماعی و ورزشی برای جامعه کارگری استان اجرا می‌شود.

آقاجانی با اشاره به اتصال ۴۷۹ شعبه فروشگاه‌های زنجیره ای و ۵۲۵۹ شعبه فروشگاه‌های خرد به شبکه ملی اعتبار جهت خرید با کالابرگ الکترونیکی در سطح استان، متذکر شد: از ابتدای آغاز طرح تاکنون بیش از ۴۴ هزار میلیارد ریال خرید کالابرگی انجام شده است.

وی از برخورد با ۳۶۱ فروشگاه متخلف در بخش کالابرگ خبر داد و تاکید کرد: شبکه ملی اعتبار زیرساخت مهم کشور در حوزه رفاه اجتماعی بوده و یکی از زمینه‌های دولت الکترونیک است.

مدیرکل تعاون گیلان، از انجام ۳۹ هزار و ۴۶۳ فقره بازرسی از کارگاه ها در دولت سیزدهم خبر داد و اضافه کرد: با به کارگیری ۲۸ بازرس کار، ۲۲ هزار و ۳۱۵ فقره بازرسی ادواری و ۶۰۳۰ فقره بازرسی از کارگاه‌های پرخطر انجام شده است.

وی با بیان اینکه برای ۹۵ هزار و ۸۷۴ نفر/ساعت دوره های آموزش حفاظت فنی و ایمنی در کارگاه‌ها را برگزار کردیم، گفت: ۲۲۲ کارفرمای متخلف در راستای احقاق حقوق و مزایای کارگران به مراجع قضایی معرفی شدند.

آقاجانی با اشاره به تشکیل ۳۳ جلسه شورای اسلامی کار و ۱۱ جلسه انجمن صنفی کارگری و ۱۷ جلسه انجمن صنفی کارفرمایی طی سه سال گذشته، خاطرنشان کرد: تشکلات کارگری به حفظ تعامل بین کارگر و کارفرما کمک می کنند و علاوه بر پیگیری مطالبات کارگران، اجازه خدشه وارد شدن به تولید را نمی دهند.

وی از فعالیت یک کانون استانی بازنشستگان و ۱۷ کانون شهرستانی بازنشستگان در گیلان خبر داد و تصریح کرد: گیلان دارای ۴۷ شورای اسلامی کار است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان این دستگاه را مرجع و ملجاء کارگران در تحقق مطالبات قانونی دانست و اضافه کرد: طی سه سال گذشته ۳۴ طرح طبقه بندی جدید مشاغل را ایجاد کردیم که در دولت قبل صفر بود؛ در واقع کارگران براساس توانایی ها و ویژگی‌های شغلی شان حقوق متناسب را دریافت خواهند کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha