• دوشنبه / ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ / ۲۰:۰۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403052215018
  • خبرنگار : 71443

وال‌استریت‌ژورنال: اوکراین با حمله به خاک روسیه کار خطرناکی را انجام داد

وال‌استریت‌ژورنال: اوکراین با حمله به خاک روسیه کار خطرناکی را انجام داد

کارشناسان نظامی می‌گویند باتوجه به اینکه اوکراین در جبهه شرقی با کمبود نیرو و تجهیزت روبرو است، حمله به «کورسک»، کی‌یف را با این چالش روبرو می‌کند که آیا قادر است به پیشروی‌های خود ادامه دهد یا خیر.

به گزارش ایسنا، رسانه آمریکایی با اشاره به حمله اوکراین به منطقه کورسک در غرب روسیه نوشت «اوکراین پس از به دست آوردن دستاوردهایی، با این ۲ راهی روبرو است که آیا پیشروی‌های بیشتر ارزش به‌کارگیری نیروها و تجهیزات بیشتر را دارد؛ آن‌هم در شرایطی که کی‌یف در جبهه شرقی در تلاش برای مهار پیشروی‌های روسیه نیازمند نیروهای بیشتری است».

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال با این مقدمه، نوشت که «اوکراین تنها طی چند روز، حداقل ۲۰ مایل از مرز پیشروی کرد تا به روسیه، شهروندان و متحدانش نشان دهد هنوز در حال مبارزه است و می‌تواند غافلگیری‌هایی را برای همسایه بزرگ‌تر خود ایجاد کند».

اما این عملیات با توجه به اینکه اوکراین با کمبود نیرو و تجهیزات در جبهه شرقی مواجه است، اقدامی «پر خطر» توصیف شده است.

یکی از فرماندهان گردان اوکراینی که در نزدیکی مرکز لجستیکی شرقی پوکروفسک که روسیه در هفته‌های اخیر پیشروی خود را در آن تسریع کرده است، گفت: «شاید در حال حاضر در موقعیت سربازی هستم که نمی‌داند چرا باید سنگر را نگه دارد اما ما در اینجا به شدت به ۱۰۰۰ سرباز نیاز داریم.»

وال‌استریت‌ژورنال: حمله اوکراین به خاک روسیه، پیام کی‌یف به واشنگتن بود
اوضاع میدانی در جبهه شرق و شمال و مسیر نفوذ اوکراینی‌ها به خاک روسیه

اوکراینی‌ها چطور پیشروی کردند؟

وال‌استریت‌ژورنال با تاکید بر اینکه «هدف نهایی عملیات کورسک همچنان نامشخص است» به ویدئوهای منتشر شده توسط اوکراینی‌ها از پیشروی نیروهای آن در این منطقه اشاره کرد و نوشت: «گزارش‌های روسی نشان می‌دهد پیشروی سریع اوکراین با استفاده از تجهیزات جنگ الکترونیکی برای از بین بردن ارتباطات روسیه و کمک به نیروهای اوکراینی برای تاخت و تاز به داخل خاک روسیه در خودروهای زرهی متحرک سریع با پشتیبانی پهپادهای تهاجمی و سیستم‌های پدافند هوایی به دست آمده است».

یک مقام آمریکایی می‌گوید: «ارزیابی کنونی ایالات متحده این است که یکی از دلایل اوکراین برای آغاز تهاجم، ایجاد اختلال در خطوط تدارکاتی روسیه به جبهه شمالی در خارکیف است؛ جایی که نیروهای مسکو در ماه مه حمله خود را آغاز کردند. اوکراین همچنین ده‌ها اسیر گرفته است که می‌تواند آن‌ها را با زندانیان خود در روسیه مبادله کند».

«جان ناگل» سرهنگ بازنشسته ارتش ایالات متحده که اکنون استاد نبردهای جنگی در دانشکده جنگ ارتش است، اظهار داشت: «آن‌ها (اوکراین) با این حمله، روایت راهبردی را کاملاً تغییر دادند. منطق نظامی این عملیات را با توجه به فشار زیاد بر خطوط دفاعی خود اوکراین در نقاط دیگر، مشکوک می‌داند. کی‌یف ممکن است بر ارسال پیامی به ایالات متحده، به‌عنوان اصلی‌ترین حامی‌اش، قبل از انتخابات ریاست جمهوری در نوامبر متمرکز باشد».

این سرهنگ آمریکایی خاطرنشان کرد: «اوکراینی‌ها خواهان توجه به این تهاجم هستند. آن‌ها می‌خواهند بگویند که اوکراینی‌ها هنوز درگیر جنگ هستند».

وال‌استریت‌ژورنال: حمله اوکراین به خاک روسیه، پیام کی‌یف به واشنگتن بود
«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در مراسم رونمایی از جنگنده‌های اف-۱۶

نگرانی آمریکا از انتقام شدید روسیه

روزنامه آمریکایی افزود: «دستیاران در کاخ سفید می‌گویند که حمله روز شنبه اوکراین موجب افزایش نگرانی‌ها نسبت به تشدید درگیری‌ها نشده است اما در عین حال، برخی از مقامات آمریکایی ابراز نگرانی کردند که هدف قرار دادن نیروهای روس در خاک کشورشان، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را برای یک انتقام شدید و انجام یک عملیات گسترده موشکی که شهرها و زیرساخت‌های اوکراین را هدف قرار می‌دهد، ترغیب کند».

«فرانتس استفان گادی» یک تحلیلگر نظامی مستقر در وین درباره سرنوشت این عملیات گفت: «مرحله بعدی تهاجم کورسک به این بستگی دارد که هر یک از طرف‌ها چه ذخایری در دسترس دارد و چگونه آن‌ها را مستقر می‌کند».

طبق گزارش وال‌استریت‌ژورنال، اوکراین باید نیروی انسانی و منابع نظامی بیشتری را برای حفظ سرعت پیشروی خود مستقر کند، در حالی‌که روسیه می‌خواهد به سرعت یک ضدحمله انجام دهد و در صورت ایجاد خط مقدم ثابت، قدرت برتر خود را، از جمله از طریق بمب‌های عظیم سُرشی به کار گیرد.

گادی افزود: «مسئله اصلی عملیات این بود که وضعیت خط مقدم در شرق اوکراین را که نیروهای روس در آن‌جا در حال پیشروی هرچند آهسته هستند، تغییر نمی‌دهد. عملیات در کورسک به منابع قابل توجهی نیاز دارد، به ویژه در پرسنل پیاده نظام که ممکن است در جاهای دیگر با فوریت بیشتری به آن‌ها نیاز باشد».

وال‌استریت‌ژورنال: حمله اوکراین به خاک روسیه، پیام کی‌یف به واشنگتن بود
جلسه پوتین با فرماندار کورسک

دست پُر روس‌ها

در شرق اوکراین، افسران تیپ‌هایی که به دنبال سربازان بیشتر بودند، منطق به کارگیری نیروها در حمله‌ای به خاک روسیه را زیر سوال بردند.

یک افسر اوکراینی در نزدیکی چاسیو یار گفت: «ما دست‌کم تاکنون هیچ تغییری احساس نکرده‌ایم. روس‌ها هیچ نیرویی را از شرق به کورسک منتقل نمی‌کنند. آن‌ها (نیروی) ذخیره دارند».

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha