• سه‌شنبه / ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ / ۰۷:۵۵
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1403052215007
  • خبرنگار : 71480

ارزیابی از کابینه پیشنهادی چهاردهم

گرامی مقدم: اصلاح‌طلبان حق انتقاد به کابینه را دارند ولی واقعیت ها را هم در نظر بگیرند

گرامی مقدم: اصلاح‌طلبان حق انتقاد به کابینه را دارند ولی واقعیت ها را هم در نظر بگیرند

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: اصلاح طلبان حق انتقاد به کابینه پیشنهادی رئیس جمهور را دارند ولی واقعیت ها را هم در نظر بگیرند. مردم هم به جای اشخاص، عملکرد آنها در کابینه را مبنای قضاوت خود قرار دهند.

اسماعیل گرامی مقدم در گفت وگو با ایسنا درباره ترکیب کابینه پیشنهادی رئیس جمهور اظهار کرد: به کابینه معرفی شده انتقاداتی وجود دارد که برخی از آنها بجا و برخی بی جاست. از الان نمی توان قضاوت مطلق داشت که کابینه کارآمد است یا ناکارآمد و در جهت گفتمان رئیس جمهور است یا نه ولی یکی از محورهای گفتمان پزشکیان، خاتمه دادن به دعواهای سیاسی بود و به نظر من او با این ترکیب کابینه می خواهد به این گفتمان خود عمل کند و از این جهت رفتارش در راستای گفتمانش قرار دارد و نقدی به آن وارد نیست؛ زیرا او معتقد است که با حضور این تعداد وزیر از جریان رقیب در دولتش می تواند گفتمانش را به پیش ببرد.

وی ادامه داد: جریان اصلاح طلب در انتخابات برای پزشکیان سنگ تمام گذاشت و سرمایه اجتماعی خود را وارد انتخابات کرد و حق دارد که انتظار داشته باشد که همه کابینه از اصلاح طلبان باشند مخصوصا که  نه در کابینه احمدی نژاد و نه شهید رئیسی از جریان رقیب استفاده نشد. در اینجا این نقد به پزشکیان وارد است زیرا این یک عرف مسلم در جهان سیاست است که نامزد پیروز ابتدا به سراغ افراد ستادهای خود برود. در ستاد پزشکیان هم افراد باتجربه و توانمند حضور داشتند که مردم به خاطر اعتبار آنها به پزشکیان رای دادند. استفاده از این افراد به نظر من سهم خواهی محسوب نمی شود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطرنشان کرد: در میان این انتقادها، جریان اصلاحات باید واقعیت ها را هم در نظر بگیرد. سال گذشته این جریان فعالیت آنچنانی در انتخابات مجلس شورای اسلامی نداشت و فقط یک جریان به نام روزنه گشایی فعالیت کرد و آن زمان تصور شکل گیری کابینه ای با حضور دو سوم اصلاح طلب و اعتدال گرا وجود نداشت، اما اکنون این اتفاق رخ داده است.

گرامی مقدم  با بیان اینکه امیدوارم همه وزرای پیشنهادی از مجلس رای اعتماد بگیرند، تصریح کرد: پزشکیان اقدام بدیع و جدیدی را آغاز کرده که ریسک آن هم بالاست. آن اقدام، تشکیل کابینه ائتلافی برای پیشرفت برنامه هایش است. اگر این کابینه مشکلات کشور از جمله تحریم ها، فیلترینگ، مسائل اجتماعی و مشکلات معیشتی مردم را حل کند و منجر به وفاق ملی و کمک همه ارکان حاکمیتی به او شود، ارزشش را دارد اما اگر این اتفاق رخ ندهد، او حاصل تلاش یک جریان سیاسی را به ثمن بخس فروخته است. من امیدوارم تمام وزرای پیشنهادی رای بیاورند و در مرحله بعد در انتخاب معاونان، استانداران، روسای سازمان ها و تکمیل نهاد ریاست جمهوری از چهره های اصلاح طلب انتخاب شوند تا نقیصه کابینه جبران شود.

وی همچنین با بیان اینکه مردم به جای اشخاص، عملکرد آنها در کابینه را مبنای قضاوت خود قرار دهند، گفت: الان هواداران دولت نسبت به برخی وزارتخانه های مهم انتقاد داشته و نگران هستند. به نظرم خود رئیس جمهور باید برای مردم تبیین کند در انتخاب کابینه تحت فشار بوده یا بر اساس گفتمان خود برخی وزرایش را انتخاب کرده است. باید منتظر رای اعتماد مجلس به وزرا و در ادامه منتظر عملکرد کابینه باشیم. اگر کابینه توانست مشکلاتی که اشاره کردم را حل کند، انتقادات کاهش می یابد و دیگر برای مردم خیلی اهمیت ندارد وزرا از چه جریان های سیاسی هستند. اگر تشکیل کابینه ائتلافی و حضور برخی وزرا از جریان رقیب پزشکیان منجر به کاهش مشکلات و فشار به مردم شود، حتما تشکیل کابینه ائتلافی ارزشش را دارد ولی به هر حال باید منتظر رای اعتماد مجلس و عملکرد کابینه باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha