• دوشنبه / ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۴
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1403052214937
  • خبرنگار : 50560

تربیت ۴۰ مستندساز حرفه‌ای در حوزه هنری قزوین

تربیت ۴۰ مستندساز حرفه‌ای در حوزه هنری قزوین

ایسنا/قزوین مدیر مرکز رشد هنرهای تصویری حوزه هنری قزوین گفت: امروز بالغ بر ۴۰ مستندساز حرفه‌ای در حوزه هنری پرورش یافتند و جریان فیلم‌سازی در استان ایجاد شده است. مرکز رشد هنرهای تصویری حوزه هنری قزوین، توانسته از اسفند ماه سال ۱۴۰۲ تا به امروز ۵ فیلم کوتاه به مرحله تولید و اکران برساند.

مرتضی سازنده در نشست خبری با اصحاب رسانه که دوشنبه ۲۲ مرداد در سالن جلسات حوزه هنری برگزار شد، اظهار کرد: مرکز رشد هنرهای تصویری حوزه هنری قزوین، از سال ۱۴۰۰ به صورت جدی فعالیت خود را آغاز کرد و تولیدات این مرکز با روند مراحلی به جایگاه آموزش رسید و این موضوع سبب شد تا اقبال به سمت مستندهای بلند برود.

مدیر مرکز رشد هنرهای تصویری حوزه هنری قزوین با بیان اینکه امروز بالغ‌بر ۴۰ مستندساز حرفه‌ای در حوزه هنری پرورش یافتند و جریان فیلم‌سازی در استان ایجاد شده است؛ تصریح کرد: مرکز رشد هنرهای تصویری حوزه هنری قزوین، توانسته از اسفند ماه سال ۱۴۰۲ تا به امروز پنج فیلم کوتاه به مرحله تولید و اکران برساند.

وی بیان کرد: مرکز رشد حوزه هنری، در جهت جذب استعدادها، هدایت و تربیت نیروی انسانی به‌عنوان گرانبهاترین سرمایه‌های انقلاب اسلامی و در راستای عمق بخشی به باورها و نیز تثبیت و گسترش نفوذ اجتماعی ارزش‌های انقلاب اسلامی در بستر روش‌ها، ابزارها و فناوری‌های نوین، در حوزه‌های تخصصی ایران، منطقه و جهان، با پرداختن به موضوعات، روش‌ها و ایده‌های بکر و بدون‌متولی و جریان‌سازی فرهنگی اهتمام دارد.

تربیت نیروی انسانی و جریان سازی فرهنگی ۲ مأموریت مرکز رشد

سازنده گفت: مرکز رشد حوزه هنری در جهت اهداف جمهوری اسلامی که آرمان اعلای آن برپایی تمدن نوین اسلامی است، ۲ مأموریت تربیت نیروی انسانی تراز انقلاب اسلامی و جریان‌سازی فرهنگی و رسانه‌ای تراز انقلاب اسلامی را برعهده دارد.

وی با بیان اینکه مهمترین چالش انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگ، مسئله نیروی انسانی است؛ خاطرنشان کرد: به همین دلیل بیشترین توان و تمرکز مرکز رشد بر روی کادرسازی است، در واقع مأموریت اول مرکز رشد ایجاد، تقویت و هدایت یک جریان انسانی است که از دانشگاه‌ها و مراکز اولیه تجمع نیروی انسانی مستعد آغاز می‌شود و به سمت نقش‌آفرینی اجتماعی ادامه می‌یابد.

این مسئول گفت: با جدیت به دنبال جریان‌سازی فرهنگی و رسانه‌ای هستیم، پرداختن به مسائل فرهنگی و نیز پرداخت فرهنگی به مسائل اصلی انقلاب در خارج از حوزه فرهنگ، مسیر این جریان سازی است. این مأموریت جزو لوازم و ضروریات کادرسازی و تربیت است و بدون فعالیت جدی و نقش آفرینی در راستای اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی، و با بیگانه و دور بودن از مسائل انقلاب و نظام، نمی توان نیروی انسانی تراز انقلاب تربیت کرد.

مدیر مرکز رشد هنرهای تصویری بیان کرد: می‌توان گفت محصول اصلی مرکز رشد، تربیت هنرمندانی در تراز انقلاب اسلامی است. نیرویی که به فهم عمیق دینی و اجتماعی رسیده و مهارت‌های لازم را کسب کرده، قادر است؛ نقش خود در عرضه فرهنگ را به‌خوبی تشخیص داده و به نحو احسن آن را ایفا نماید.

باقلوا مهمترین دستاورد مرکز رشد

سازنده ادامه داد: مرکز رشد تصویری دارای بخش‌های مختلفی است معاونت داستانی که به آموزش و تولید در عرصه فیلم‌های داستانی می‌پردازد و معاونت مستند که به آموزش و تولید در عرصه فیلم‌های مستند می‌پردازد. میکرو رسانه باقلوا یکی از مهمترین دستاورد مرکز رشد بوده که به عرضه تولیدات فاخر و جریانسازی پرداخته است.

وی خاطرنشان کرد: بالغ‌بر ۱۰۰ هنرجوی آقا و خانم در مرکز رشد درحال آموزش یا تولید هستند. البته تمام دوره‌های آموزشی ما همراه با تولید است. در حال حاضر در عمارت هنر یا همان سردار مفخم مستقر هستیم که در تفاهمی با اداره کل ارشاد استان به منظور توسعه فعالیت‌های هنری به کار گرفته می‌شود.

مدیر مرکز رشد با اشاره به تولیدات مستند در این مجموعه بیان کرد: دوره «تیم تو بساز» ورود به دنیای فیلم‌سازی بوده است که از مستندسازی آغاز شد در ادامه به ساخت مستند بلند «نادر» رسید. مستند «مورفین» و مستند «منفی ۱۴» از مستندهای خوب مجموعه هستند که اکران شدند و به زودی مستند «سنگ و آجر» رونمایی می‌شود.

آموزش مستندسازی به کشور سوریه

سازنده گفت: مرکز رشد اولین مرکز هنرهای تصویری در کشور است و عملکرد آن به اندازه‌ای موفق بوده که تاکنون سه دوره آموزشی در خارج استان برگزار کرده است. همچنین برخی استان‌ها چون گیلان، کرمان، گرگان، چهارمحال و بختیاری و سیستان‌وبلوچستان درخواست دارند که به آموزش در این استان‌ها بپردازیم.

وی خاطرنشان کرد: برای ساخت یک مستند در قالب یک تیم ۲۸ نفره به سوریه رفتیم که در ایران به دلیل عربی بودن زبان مورد پخش عمومی قرار نگرفت. برای ما بسیار مهم است که تولیدات این مجموعه امید آفرین باشد، البته این دیدگاه به آن معنا نیست که نقد نداشته باشیم.

مدیر مرکز رشد هنرهای تصویری بیان کرد: فرآیند شناسایی جذب نیروهای کارآموز، دانشگاه مساجد، هیأت و تشکل‌های مردم نهاد بوده است. بیشترین گروه سنی افراد برای جذب به مرکز هنرهای تصویری حوزه هنری ۱۸ تا ۲۴ سال است که با سازمان سینمایی سوره همکاری داریم.

برگزاری کارگاه فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای

میثم باجلان، معاون امور داستانی حوزه هنری قزوین در ادامه این نشست بیان کرد: معاونت امور داستانی حوزه هنری قزوین فعالیت خود را از سال ۱۴۰۱ با ورود به جشنواره «مشق مادر» شروع کرد و بعد آن کارگاه هفت فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای در مدت ۱۰ روز برگزار شد.

وی ادامه داد: در سال گذشته با حمایت سازمان سینمایی سوره اولین دوره فیلم کوتاه را برنامه‌ریزی کردیم که منجر به ثبت‌نام ۳۵ هنرجو شد و در ۲۰ نفر تولید اثر داشتند، «قائم موشک»، «۱۰۰ ثانیه آزاد» و «سربالا» از آثار ما در این بخش بوده است.

به تصویر کشیدن چالش‌های استانی، کشور و جهانی در مستند

امیر کمالی الموتی، معاون مستند مرکز رشد نیز در ادامه به تولیدات مستند این مرکز اشاره کرد و افزود: هفت مستند در مرحله پایانی تولیدات این مرکز هستند که به مسائل گوناگون می‌پردازد. مستندهای تولیدی ما نگاه مسئله محور و حل مسئله دارند و چالش استانی، کشوری و جهانی را به تصویر می‌کشد.

وی ادامه داد: معضل ناترازی انرژی، مهاجرت، اهمیت موضوع مامایی، سقط جنین با رویکرد متفاوت، پزشک خانواده و اهمیت نظام سلامت در خانوده، اهمیت گردشگری و چالش جذب گردشگری، نقد نظام بروکراسی کارمندی در ایران از مستندهای در حال ساخت ما است.

به گزارش ایسنا، در پایان این برنامه از پوستر مستند «این خانه روشن است» رونمایی شد.

تربیت ۴۰ مستندساز حرفه‌ای در حوزه هنری قزوین

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha