• دوشنبه / ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۰۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403052214894
  • خبرنگار : 71588

رایزنی‌های مک‌گورک در قاهره پیش از مذاکرات روز پنجشنبه درباره آتش‌بس غزه

رایزنی‌های مک‌گورک در قاهره پیش از مذاکرات روز پنجشنبه درباره آتش‌بس غزه

سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) اعلام کرد تاکنون موضع رسمی‌ای درخصوص مشارکت در مذاکرات روز پنجشنبه صادر نکرده و این موضوع در حال ارزیابی و بررسی همه جانبه است و فرستاده رئیس جمهور آمریکا در امور غرب آسیا پیش از مذاکرات پنجشنبه درباره آتش‌بس در غزه، دیدارها و رایزنی‌هایی در قاهره انجام داده است.

به گزارش ایسنا، در سایه درخواست قطر، مصر و آمریکا در بیانیه مشترک روز پنجشنبه گذشته از طرفین جنگ در نوار غزه برای ازسرگیری فوری مذاکرات آتش‌بس در پنجشنبه آتی در دوحه یا قاهره برای پر کردن شکاف‌ها و آغاز اجرای توافق پیشنهادی غزه و اعلامیه رژیم صهیونیستی برای اعزام هیأتی از این رژیم برای انجام مذاکرات، جهاد طه، سخنگوی جنبش حماس درجریان گفت‌وگو با «العربی الجدید» گفت این جنبش تاکنون (تا عصر یکشنبه به وقت محلی مصر) موضع رسمی‌ای درخصوص مشارکت در مذاکرات روز پنجشنبه صادر نکرده است و این موضوع در حال ارزیابی، پیگیری رهبری و بررسی از همه جوانب است.

جهاد طه همچنین تاکید کرد، سیاست تداوم کشتارها و میزان بالای آن گواه روشنی بر تداوم تجاوزات و ممانعت از هرگونه تلاش و کوششی است که منجر به خاتمه بخشیدن به تجاوزات علیه نوار غزه می‌شود؛ درنتیجه جامعه جهانی باید مسؤولیت‌های خود را برعهده گرفته و برنامه‌ها و طرح‌های صهیونیست‌ها را برملا کند که تمامی قطعنامه‌ها و مواضع بین‌المللی را که خواستار برقراری آتش‌بس و پایان دادن به کشتارهای بی‌وقفه و جنایات در سطح جنگ نسل‌کشی است، نادیده می‌گیرد.

این درحالیست که کشورهای منطقه منتظر نشست طرف‌های آمریکایی، قطری و مصری به‌عنوان میانجی و رژیم صهیونیستی در ۱۵ اوت (۲۵ مرداد ماه) در روز پنجشنبه به‌منظور ازسرگیری مذاکرات مربوط به توافق غزه و برقراری آتش‌بس در نوار غزه و نیز تبادل اسرا است و «برت مک‌گورک» فرستاده جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در امور غرب آسیا پیش از مذاکرات پنجشنبه، نشست‌هایی را با مقامات مصر و رژیم صهیونیستی برای حل و فصل نکات حل‌نشده در مورد طرح امنیتی قاهره و تل‌آویو مربوط به مرزهای میان مصر و نوار غزه اشغالی برگزار می‌کند.

هدف از مذاکرات مک‌گورک در قاهره تسریع در روند آغاز تمهیدات امنیتی و پایان دادن به برخی نکات حل‌نشده است که در رأس آنها ازسرگیری فعالیت گذرگاه مرزی رفح و توافق بر سر جدول زمانی برای باقی ماندن نظامیان ارتش رژیم اشغالگر در کریدور فیلادلفیا در مجاورت مرزهای با مصر است و ابقای این نظامیان در آنجا به‌مثابه نقض توافق قبلی قاهره و تل‌آویو در سال ۲۰۰۵ است.

در این مرحله همچنان مسائل حل نشده زیادی در مسیر توافق وجود دارد. حماس و رژیم صهیونیستی هنوز درمورد مسائل اصلی از جمله بازگشت ساکنان شمال غزه، کنترل محور فیلادلفیا و تعداد اسیرانی که قرار است آزاد شوند و نیز هویت آنها توافق نکرده‌اند.

محور فیلادلفیا یا همان محور صلاح‌الدین یک نوار مرزی به طول ۱۴.۵ کیلومتر از دریای مدیترانه تا گذرگاه کرم ابوسالم در اراضی فلسطین است که پهنای آن تنها چند صد متر بوده و بر اساس توافق کمپ دیوید که در سال ۱۹۷۹ میان قاهره و تل‌آویو به امضا رسید، منطقه حائل محسوب می‌شود.

پیشتر منابع عبری اعلام کردند که رژیم صهیونیستی قصد دارد در جریان مذاکراتی که قرار است طی روزهای آینده با مشارکت مصر، قطر و ایالات متحده با هدف آتش‌بس در غزه و انعقاد قرارداد تبادل اسرا با حماس از سر گرفته شود، چندین خواسته را مطرح کند.

سازمان رادیو و تلویزیون این رژیم شامگاه جمعه گزارش داد قرار است مذاکرات پنجشنبه در دوحه از سر گرفته شود و تیم مذاکره‌کننده اسرائیلی به ریاست دیوید بارنیا، رئیس موساد در آن شرکت کند.

خواسته‌های رژیم صهیونیستی شامل کنترل بر محور فیلادلفیا و اطمینان از عدم باقی ماندن حماس در گذرگاه رفح است. عبارت «مکانیسم نظارتی» در متن خواسته‌های این رژیم گنجانده نشده است اما در آن آمده است که ممانعت از ورود نیروهای حماس به شمال نوار غزه به روشی که ۲ طرف درباره آن به توافق رسیده باشند، تضمین خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha