• دوشنبه / ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۲۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403052214837
  • خبرنگار : 71443

سوئیس با تقویت همکاری با ناتو، بی‌طرفی خود را تعدیل می‌کند

سوئیس با تقویت همکاری با ناتو، بی‌طرفی خود را تعدیل می‌کند

روزنامه چاپ سوئیس گزارش داد دولت این کشور به دنبال تجدیدنظر در سیاست امنیتی خود از طریق تقویت همکاری با اتحادیه اروپا و ناتو و در عین حال، تعدیل سیاست دیرینه خود مبنی بر بی‌طرفی است.

به گزارش ایسنا، دولت سوئیس با تقویت همکاری خود با اتحادیه اروپا و ناتو به دنبال تجدید نظر در سیاست امنیتی خود است، هرچند که طبق قانون اساسی کشور می‌بایست «بی‌طرفی دائمی» خود را حفظ کند.

طبق قانون، تعهدات سوئیس شامل خودداری از درگیر شدن در جنگ، ممنوعیت ارسال تسلیحات به مناطق جنگی یا از طریق خاک خود و ارائه نیروهای مزدور به کشورهای درگیر در نبردهای مسلحانه و همچنین تضمین دفاع از خود است.

به نوشته روزنامه بلیک، وزارت دفاع فدرال به رهبری رئیس‌جمهور سوئیس در ۲۹ اوت گزارشی از یک کمیسیون مطالعاتی ارائه خواهد کرد که قرار است در آن، توصیه‌هایی برای سیاست امنیتی در سال‌های آینده ارائه شود.

یکی از این توصیه‌ها افزایش همکاری با سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است که به گفته این کمیسیون، «توانمندی‌های دفاعی سوئیس را تقویت می‌کند».

بنابر گزارش بلیک، این کمیسیون خاطر نشان می‌کند که ناتو در آینده‌ای قابل پیش بینی ضامن امنیت اروپا خواهد بود. این معیاری برای ارتش‌های مدرن غربی است و استانداردهای فناوری نظامی غربی را مشخص می‌کند.

اگرچه کمیسیون عضویت در این بلوک را توصیه نمی‌کند، امضای «توافقنامه‌های سری» را برای پوشش «تهدیدات ناشی از موشک‌های دوربرد، جنگ سایبری گسترده علیه کشورهای اروپایی یا نقض حریم هوایی» پیشنهاد کرده است.

روزنامه سوئیسی در ادامه نوشت: این کمیسیون همچنین می‌گوید که سوئیس باید به‌طور جدی برای دفاع دسته جمعی، از جمله شرکت در تمرینات ناتو آماده شود. اما این با سیاست بی‌طرفی سوئیس در تضاد است.

کارشناسان این کمیسیون همچنین از سوئیس می‌خواهند تا قانون فدرال درخصوص تجهیزات جنگی را که تحویل مستقیم تانک‌های سوئیسی به اوکراین را ممنوع می‌کند، بازنگری کند. در این سند اشاره شده است که این سیاست باعث سردرگمی و ناامیدی بین اتحادیه اروپا و ناتو می‌شود.

کارشناسان در پایان توصیه می‌کنند که سیاست بی‌طرفی باید مورد بازنگری قرار گیرد تا این کشور بتواند «موضع خود را در رابطه با درگیری‌های احتمالی (چین-تایوان، روسیه-ناتو) به موقع تنظیم و خواسته‌های احتمالی را پیش‌بینی کند.

روزنامه بلیک خاطرنشان کرد هم حزب «چپ» و هم حزب راست‌گرای «مردم سوئیس» احتمالاً به استراتژی جدید ابداع شده، اعتراض خواهند کرد و هر کاری را انجام خواهند داد تا از بیشتر شدن سهم ناتو و اتحادیه اروپا و کمتر شدن سیاست بی‌طرفی جلوگیری کنند.

بنابر گزارش راشاتودی، بی‌طرفی سوئیس پیش از این از سوی روسیه زیر سوال رفته است. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، برن را متهم به «خصومت آشکار» با مسکو کرد، زیرا از تحریم‌های غرب علیه روسیه حمایت و میلیاردها دارایی روسیه را مسدود کرده است.

بر اساس یک نظرسنجی که در ماه مارس منتشر شد، حدود ۹۱ درصد از جمعیت سوئیس معتقدند که این کشور باید کماکان بی‌طرف بماند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha