• دوشنبه / ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۰۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403052214813
  • خبرنگار : 71415

سی‌ان‌ان: موضع نتانیاهو درباره آتش‌بس نامشخص است

سی‌ان‌ان: موضع نتانیاهو درباره آتش‌بس نامشخص است

شبکه آمریکایی به نقل از منابع مطلع گزارش داد، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی همچنان در مسیر رسیدن به توافق آتش‌بس برای جنگ غزه مانع‌تراشی می‌کند و موضع او در قبال آتش‌بس در غزه مشخص نیست.

به گزارش ایسنا، شبکه «سی‌ان‌ان» آمریکا به نقل از یک منبع مطلع در سرزمین‌های اشغالی گزارش می‌دهد، میانجیگرهای قطری و مصری به مقام‌های رژیم صهیونیستی این پیام را فرستاده‌اند که «یحیی السنوار» رئیس حماس که جایگزین شهید «اسماعیل هنیه» شد، خواستار یک توافق آتش‌بس است، اما از طرف دیگر، اینکه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خواستار چنین توافقی باشد، همچنان مبهم است.

منابع مورد استناد این شبکه آمریکایی، اخبار متناقضی را ارائه کرده‌اند. به نوشته سی‌ان‌ان، ۲ منبع صهیونیست گفته‌اند متحدان نتانیاهو به خبرنگاران و دیگر مقام‌های کابینه گفته‌اند نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی آماده برقرار کردن یک توافق صرف‌نظر از تاثیر آن بر کابینه ائتلافی خود است، اما تشکیلات امنیتی این رژیم نسبت به این موضوع تردید داشته و تمایل نتانیاهو به چنین توافقی را با استناد به مخالفت سفت و سخت وزیران راست افراطی در کابینه ائتلافی این رژیم بعید می‌داند.

یکی از این منابع در حالی که از بنیامین نتانیاهو با لقب مشهورش «بی‌بی» یاد کرد، گفت: «هیچکس نمی‌داند بی‌بی چه می‌خواهد.»

سی‌ان‌ان: موضع نتانیاهو درباره آتش‌بس نامشخص است
بایدن و نتانیاهو

«جرمی دیاموند»، تحلیلگر سی‌ان‌ان تصریح کرده است: «چیزی که واضح است این است که نتانیاهو قرار است در هفته جاری با کوهی از فشار های ایالات متحده به منظور آن که با توافق آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها (اسرای صهیونیست) موافق کند، مواجه شود.»

گزارشگر سی‌ان‌ان نوشته است: «اما حتی در حالی که واسطه‌ها به اسرائیل گفته‌اند که یحیی السنوار خواستار یک توافق است، حماس روز شنبه نسبت به شرکت خود در دور بعدی مذاکرات بر سر آتش‌بس که برای روز پنجشنبه برنامه‌ریزی شده، تردید وارد کرده و گفت از واسطه‌ها خواسته‌ است یک طرح آتش‌بس را بر پایه مفاد دور قبلی مذاکرات از جمله مفادی که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل در ماه ژوئیه ارائه کرده‌اند، اجرا کند.»

سی‌ان‌ان: موضع نتانیاهو درباره آتش‌بس نامشخص است
یحیی السنوار

به نوشته سی‌ان‌ان، در بیانیه حماس تصریح شده است: «این جنبش بر مبنای نگرانی و مسئولیتش نسبت به مردم ما و منافع ما، از واسطه‌ها تقاضا می‌کند به جای رفتن به سراغ دورهای جدید مذاکرات یا طرح‌های پیشنهادی جدید، طرحی برای اجرای پیشنهادی که آنها در دوم ژوئیه ۲۰۲۴ به این جنبش ارائه و بر سر آن توافق کردند، بر مبنای دیدگاه بایدن و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل به منظور وادار ساختن اشغالگران به این کار، ارائه کند.»

به نوشته سی‌ان‌ان، به گفته چند مقام محلی، حماس موضع اخیرش در درخواست برای آتش‌بس را تحت تاثیر حمله روز شنبه رژیم صهیونیستی به مدرسه التابعین در شهر غزه که بیش از ۱۰۰ شهید و ده‌ها زخمی بر جای گذاشت، اتخاذ کرده است.

منبع صهیونیست مورد استناد سی‌ان‌ان بیان کرد، مقام‌های آمریکایی به مقامات تل‌آویو تصریح کرده‌اند زمان حصول یک توافق آتش‌بس به منظور اجتناب از گسترش پیدا کردن آتش‌ جنگ در منطقه‌ همین الان است.

به نوشته سی‌ان‌ان، مجمع خانواده‌های اسرای صهیونیست تحت اختیار حماس از کابینه رژیم و حماس خواسته‌اند بر سر آتش‌بس و آزادسازی اسرا توافق حاصل کنند.

این مجمع در بیانیه‌ای اعلام کرد: «یک توافق تنها راه برای آوردن گروگان‌ها (اسرای صهیونیست)‌ به خانه است. زمان رو به اتمام است. گروگان‌ها دیگر نمی‌توانند به این وضعیت ادامه دهند. باید همین الان یک توافق امضا شود.»

به گزارش شبکه آمریکایی، متحدان نتانیاهو در کابینه ائتلافی صراحتا گفته‌اند خواستار آن نیستند که رژیم توافقی را با حماس برقرار کند. «بتسلئیل اسموتریچ» وزیر دارایی رژیم صهیونیست روز جمعه در پستی در شبکه اجتماعی ایکس مدعی شد توافق آتش‌بس پیشنهادی با حماس «توافق تسلیم» است. «جان کربی» سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید در واکنش، این اظهارنظرهای اسموتریچ را «وحشتناک غلط» خواند.

سی‌ان‌ان: موضع نتانیاهو درباره آتش‌بس نامشخص است
اسموتریچ و بن گویر

تحلیلگر سی‌ان‌ان با استناد به این که آینده سیاسی نتانیاهو تا حد زیادی وابسته به متحدان ائتلافی او بوده، در حالی که برخی از این متحدان تهدید به ترک کابینه و ساقط کردن آن در صورت موافقت با توافق با حماس کرده‌اند، نوشته است: «کنست (پارلمان اسرائیل) هم‌اکنون به خاطر تعطیلات تابستانی نشست ندارد و در این مدت کار برای اسموتریچ و همچنین ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی اسرائیل، به منظور ساقط کردن دولت کنونی سخت است، اگر چه این غیرممکن نیست. و منابع اسرائیلی عنوان کرده‌اند که نتانیاهو ممکن است در صورتی که توافق آتش‌بس حاصل شود خواستار یک انتخابات شده و بتواند زمان‌بندی چنین انتخاباتی را کنترل کند.»

در حالی که به گزارش سی‌ان‌ان واسطه‌ها قرار است چند روز دیگر در روز پنجشنبه با تیم‌های مذاکره‌کنندگان حماس و رژیم صهیونیستی در قاهره یا دوحه نشست برگزار کنند. منبع صهیونیست مورد استناد سی‌ان‌ان گفت: «اما هم اکنون مذاکرات انجام می‌شود و هیات‌های نمایندگی فنی به صورت ۲۴ ساعته به روی جزئیات مهم پیش از اجلاس روز پنجشنبه کار می‌کنند.»

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) سه‌شنبه ۱۶ مرداد  به‌طور رسمی یحیی السنوار، رهبر شاخه نظامی این جنبش در نوار غزه را به‌عنوان جایگزین شهید اسماعیل هنیه و رئیس جدید دفتر سیاسی حماس انتخاب کرد. شهید اسماعیل هنیه بامداد ۱۰ مرداد سال جاری در محل اقامت خود در تهران توسط رژیم صهیونیستی ترور شد و به ‌شهادت رسید. پیش‌بینی می‌شد که این جنایت صهیونیست‌ها، روند مذاکرات آتش‌بس غزه را از مسیر خارج کند. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha