• دوشنبه / ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۹
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403052214745
  • خبرنگار : 71660

آوارگی اجباری ساکنان غزه، از این ویرانه به آن ویرانه

آوارگی اجباری ساکنان غزه، از این ویرانه به آن ویرانه

با ادامه جنایات تل‌آویو و پس از حمله مرگبار اخیر رژیم صهیونیستی به مدرسه «التابعین» در شهر غزه که در پی آن بیش از ۱۰۰ نفر به شهادت رسیدند، ارتش رژیم اشغالگر دستور تخلیه بیشتری را در جنوب غزه صادر کرده است.

به گزارش ایسنا، تقریبا ۱۰ ماه از جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه می‌گذرد و این رژیم همچنان به جنایات جنگی بی‌امان خود در این باریکه ادامه می‌دهد. از طرفی، جنبش حماس اخیرا از میانجی‌ها (آمریکا، مصر و قطر) درخواست کرده به جای وارد شدن به مذاکرات جدید، طرحی برای اجرای آنچه این جنبش پیشتر با آن موافقت کرده بود، ارائه دهند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی می‌نویسد: «اسرائیل بارها دستور تخلیه‌های گسترده‌ای را برای ساکنان غزه صادر کرده است که تازه‌ترین آن شامل مناطقی در خان یونس بوده که بامداد یکشنبه از ساکنان تعدادی از محله‌های شهر غزه در مرکز و نیز مناطقی در خان یونس واقع در جنوب نوار غزه خواست تا این محله‌ها را تخلیه کنند.»

جمعیت گسترده‌ای از ۲.۳ میلیون نفر غزه چندین و چند بار در باریکه‌ای به طول ۴۰ کیلومتر و عرض ۱۱ کیلومتر آواره شده‌اند.

آوارگی اجباری ساکنان غزه، از این ویرانه به آن ویرانه
آوارگان فلسطینی

مناطق امن در غزه همزمان با دستورهای مختلف تخلیه، به‌تدریج کوچک‌تر می‌شوند و صدها هزاران نفر از فلسطینیان در چادرهایی به همراه خدمات عمومی اندک روزها را سپری می‌کنند و یا به دنبال پناهگاهی در مدارس هستند که طبق آنچه سازمان ملل متحد می‌گوید، هزاران نفر از آنها مستقیما مورد هدف قرار می‌گیرند.

تازه‌ترین تخلیه خروج در خان یونس که با پرتاب هوایی ابلاغیه‌هایی به این منطقه انجام شد و همزمان با اینکه دودی در افق نمایان گشت، صدها خانواده اموال و تعلقات خود و کودکان تنها عروسک خود را به دست گرفتند و خانه‌ها و پناهگاه‌هایشان را ترک کردند.

آوارگی اجباری ساکنان غزه، از این ویرانه به آن ویرانه
زن فلسطینی در پی خروج از خان یونس - ۱۱ اوت (۲۱ مرداد)

«امل ابو یحیی» یک زن فلسطینی که همسر خود را از دست داده، به همراه سه فرزندش در ماه ژوئن مجبور شد به خان یونس بازگردد تا در خانه به‌شدت آسیب‌دیده‌اش پناه بگیرد و اکنون در سن ۴۲ سالگی که چهارمین کوچ اجباری و آوارگی در غزه را تجربه می‌کند، می‌گوید: «ما نمی‌دانیم کجا برویم.»

«رمضان عیسی» که در دهه ۵۰ زندگی‌اش به سر می‌برد و صاحب پنج فرزند است، می‌گوید: «هر بار که ما در مکانی مستقر می‌شویم و برای زنان و کودکان‌مان چادر نصب می‌کنیم، اشغالگران می‌آیند و آن منطقه را بمباران می‌کنند.»

آوارگی اجباری ساکنان غزه، از این ویرانه به آن ویرانه
آوارگان فلسطینی

از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ تاکنون، جنگ رژیم صهیونیستی تحت حمایت آمریکا علیه مردم غزه همچنان ادامه دارد و علاوه‌ بر شهادت و زخمی شدن بیش از ۱۳۱ هزار نفر در این جنگ، بیش‌ از ۱۰ هزار فلسطینی هم مفقود شده‌اند.

رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا و کشورهای اروپایی همچون انگلیس، با نادیده گرفتن ۲ قطعنامه شورای امنیت برای متوقف کردن فوری حملاتش به نوار غزه و نیز احکام دیوان بین‌المللی دادگستری درباره لزوم اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از نسل‌کشی و تلاش برای بهبود شرایط انسانی در غزه، به حملات خود ادامه می‌دهد.

طبق تازه‌ترین آمار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت غزه که روز ۲۱ مرداد منتشر شده، جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه، بیش از ۳۹ هزار و ۸۰۰ شهید و ۹۱ هزار و ۷۰۲ زخمی بر جای گذاشته است.

«فیلیپ لازارینی» کمیسر کل آژانس امدادرسانی و کاریابی آوارگان فلسطینی (آنروا) روز یکشنبه اعلام کرد: «در طول چندین دهه فلسطینی‌ها بارها دچار جنگ‌ها و نزاع‌هایی شده‌اند و تنها ظرف چند روز بیش از ۷۵ هزار فلسطینی در جنوب غرب غزه کوچانده شدند.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha