• دوشنبه / ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۳۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403052214674
  • خبرنگار : 71516

گزارش روزنامه عبری از اختلافات اصلی در توافق بین حماس و تل‌آویو

گزارش روزنامه عبری از اختلافات اصلی در توافق بین حماس و تل‌آویو

روزنامه معاریو نکات و اختلافات اصلی در مذاکرات مربوط به معامله تبادل اسرا و آتش‌بس در غزه بین حماس و رژیم صهیونیستی را فاش کرد.

به گزارش ایسنا، «آنا براسکی» تحلیلگر امور سیاسی در روزنامه معاریو گفت: یک هفته بعد از صدور بیانیه مشترک رهبران آمریکا، مصر و قطر که در آن از اسرائیل و حماس خواستند فورا به مذاکرات بازگردند، پنجشنبه ۱۵ اوت نشستی بین این طرف‌ها برای ازسرگیری مذاکرات درباره معامله تبادل اسرا بین حماس و اسرائیل برگزار می‌شود. قبل از آن نیز، مذاکرات مقدماتی از سوی کارگروه‌ها برگزار می‌شود و قرار است تعدادی از مسؤولان آمریکایی جهت مقدمه چینی برای این نشست وارد منطقه شوند. «برت مک‌گورک» مشاور جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای بررسی تدابیر مربوط به مرزهای مصر با نوار غزه وارد قاهره خواهد شد. همچنین پیش‌بینی می‌شود که «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا وارد منطقه شود. هرچند که دستور کار وی هنوز مشخص نشده است.

براسکی گفت: اسرائیلی‌ها درباره فرصت تحقق پیشرفتی در این مذاکرات محتاط هستند و به آن‌ها توصیه شده که در پیش‌بینی‌ها عجله نکنند.

معاریو به نقل از منابع آگاه گزارش داد: همه چیز به تمایل اسرائیل و بنیامین نتانیاهو (نخست وزیر) برای کوتاه آمدن و حل و فصل وابسته نیست. ما همچنان معتقدیم که «یحیی السنوار» رهبر حماس که اخیرا قدرت اضافی را در داخل این جنبش یافته است و به رهبر مطلق این جنبش تبدیل شده است به این معامله توجهی ندارد. با این حال مذاکرات ادامه دارد و در برخی نکات پیشرفتی حاصل شده است.

این روزنامه اختلافات اصلی در مذاکرات معامله تبادل اسرا و حماس را به صورت زیر اعلام کرد:

محور فیلادلفیا

بر اساس پیش‌بینی‌های میانجی‌ها حماس با تحویل موضوع محور فیلادلفیا به صورت کامل به طرف مصری مخالفت نخواهد کرد. با توجه به کشف تونل‌های بزرگ در مرزها با مصر احتمالا قاهره بر عقب نشینی کامل ارتش اسرائیل از این منطقه پافشاری نکند و احتمالا ساختاری برای برآورده کردن نیازهای 2 طرف ایجاد شود.

بازگشت نیروهای مسلح حماس به شمال غزه

در زمان کنونی حماس بر خواسته خود برای تردد آزادانه و بدون تفتیش به شمال نوار غزه پافشاری می‌کند. رژیم صهیونیستی با این مساله مخالف است و خواهان اقدامی برای ممانعت از ورود افراد مسلح به شمال غزه است.

پایان جنگ بدون مشخص کردن دوره زمانی

بعد از یک دوره مشخص اسرائیلی‌ها پیام‌های خوش‌بینانه‌ای را دریافت کرده‌اند مبنی بر اینکه حماس از خواسته خود برای برگزاری مذاکرات در فاصله زمانی نامحدود بین مرحله اول و دوم معامله کوتاه آمده است. به نظر می‌رسد که یحیی السنوار از این موضع عقب نشینی کرده است.

رژیم صهیونیستی معتقد است که خواسته مذاکره برای پایان جنگ بدون مشخص کردن دوره زمانی و بدون ازسرگیری آن به معنای پایان عملی جنگ بدون اعلام رسمی است. اسرائیل با این مساله مخالف است.

آزادی اسرا

حماس خواهان آزادی تعداد بیشتری از اسرای مهم از جمله مروان البرغوثی و احمد سعدات است. اسرائیل با آزادی برخی از اسرا مخالف است. رژیم صهیونیستی همچنین خواهان تبعید اسرای مهم به خارج از فلسطین است اما حماس می‌خواهد اسرا به غزه و مناطق کرانه باختری منتقل شوند.

لیست واضح اسرای زنده

حماس با آزادی تعداد بیشتری از اسرای زنده در مرحله اول معامله موافقت کرده است. در حال حاضر صحبت درباره آزادی ۳۰ اسیر زنده است. رژیم اشغالگر اسرائیل خواهان لیست واضح اسرای زنده و افزایش تعداد اسرایی است که در مرحله اول آزاد خواهند شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha