• دوشنبه / ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403052214640
  • خبرنگار : 71415

بلاروس: پهپادهای اوکراینی سرنگون شده با مشارکت ناتو ساخته شده‌اند

بلاروس: پهپادهای اوکراینی سرنگون شده با مشارکت ناتو ساخته شده‌اند

وزارت دفاع بلاروس با انتشار تصاویری از لاشه‌ پهپادهای اوکراینی سرنگون شده در حریم هوایی این کشور از کشف حجم زیادی از قطعات الکترونیکی متعلق به اعضای ائتلاف ناتو در این پهپادها خبر داد.

به گزارش ایسنا، در ویدیویی که وزارت دفاع بلاروس در کانال خود در پیام‌رسان تلگرام منتشر کرد ظاهرا بال و بدنه تکه تکه شده و سوخته یکی از این پهپادها که در داخل یک جنگل سرنگون و پراکنده شده نشان داده می‌شود. وزارت دفاع بلاروس اشاره‌ای به اینکه پهپادهای رهگیری شده از چه نوعی بوده‌اند، نکرد.

آلکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس روز شنبه از رهگیری پهپادهای جنگی اوکراین در حریم هوایی خود خبر داد. این در حالی است که برخی از آنها نیز توسط نیروهای روسیه در حریم هوایی مسکو منهدم شدند. تعدادی از این موج پهپادهای اوکراینی که در ضمن عبور از حریم هوایی بلاروس برای حمله به خاک روسیه نفوذ کرده بودند بعدا در نزدیکی شهر «یاروسلاول» سرنگون شدند.

بلاروس: پهپادهای اوکراینی سرنگون شده با مشارکت ناتو ساخته شده‌اند
قطعات پهپاد سرنگون شده اوکراینی در بلاروس

خبرگزاری بلتای بلاروس گزارش کرد بررسی لاشه این پهپادهای اوکراینی که در حریم هوایی بلاروس سرنگون شدند نشان می‌دهد که آنها مملو از قطعات و تجهیزات الکترونیک مختلف متعلق به اعضای ناتو از جمله یک آنتن فعال ساخت آمریکا و یک سامانه ناوبری بلژیکی بوده‌اند. در گزارش این خبرگزاری تصریح شده است: «به نظر می‌رسد پهپادهای سرنگون شده طی همکاری اوکراین با مهندسان ناتو مونتاژ و ساخته شده‌اند.»

بلاروس: پهپادهای اوکراینی سرنگون شده با مشارکت ناتو ساخته شده‌اند
قطعات پهپاد سرنگون شده اوکراینی در بلاروس

به گزارش راشاتودی، هنوز نه کی‌یف نه حامیان غربی آن درباره این رویداد و ارزیابی‌های بلاروس اظهار نظر نکرده‌اند.

مینسک در واکنش به حمله پهپادی اوکراین اقدام به احضار «اولگا تیموش»، کاردار موقت کی‌یف به منظور اعلام اعتراض خود کرد. وزارت امور خارجه بلاروس هشدار داد یک چنین اقداماتی از سوی اوکراین می‌تواند منجر به تشدید هر چه بیشتر تنش شود و از کی‌یف خواست که از تکرار این رخدادها در آینده اجتناب کند.

وزارت امور خارجه بلاروس همچنین بیان کرد: «در نتیجه چنین اقدامات تحریک آمیزی حضور دیپلمات‌های اوکراینی در بلاروس چنانچه آنها نتوانند بر سیاست‌های کی‌یف تاثیر بگذارند ممکن است به خطر بیفتد.»

وزارت دفاع بلاروس روز یکشنبه اعلام کرد تانکهای ارتش این کشور در واکنش به نفوذ پهپادهای اوکراین به حریم هوایی بلاروس در مرز با این کشور استقرار پیدا خواهند کرد. «آلکساندر لوکاشنکو»، رئیس جمهور بلاروس همچنین دستور به تقویت حضور نظامی ارتش کشورش در مرز با اوکراین داد. کی‌یف ادعا کرده بلاروس با تقویت آرایش نظامی خود در مرز به دنبال منحرف کردن توجه اوکراین از عملیاتش در منطقه «کورسک» روسیه است.

بلاروس تا کنون شرکت مسقیمی در روند جنگ بین مسکو و کی‌یف نداشته است. این کشور در ابتدای اجرای حمله ارتش روسیه در فوریه ۲۰۲۲ در اوکراین به ارتش روسیه اجازه داد از خاکش به منظور دست زدن به حمله‌ای به کی‌یف استفاده کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha